Aj keď si to v Mladej Boleslavi a iste ani vo Wolfsburgu v roku 1996 nemysleli, Octavia sa už pred 20 rokmi stala najdôležitejším typom v ponuke. Za dve desaťročia výroba prekročila 5 miliónov kusov. Ostatné roky vyrába Škoda Auto a.s. až 436 000 Octavií ročne. Znie to neuveriteľne, no za tie roky Škoda vyrába Octaviu v 7 fabrikách, v 7 štátoch na 3 rôznych kontinentoch. Koľko z nich vo verzii kombi presne síce neviem, no prekvapilo ma, že Octavia je najpredávanejší kombík v Európe. A myslím si, že celkom zaslúžene. Po takmer 4 rokoch od predstavenia III. generácie (typ 5E) prišiel čas na modernizáciu. A zatiaľ čo temer všetci riešia kontroverzný vzhľad prednej masky a delených svetiel, inovovaná Octavia 3 ponúka zásadnejšie zlepšenia a novinky, než len to, čo každý zbadá ako prvé... Chcete vedieť viac? Pozrite si video z prvej jazdy a info uvedené pod ním. Toto je najväčšie auto nižšej strednej triedy, alebo podľa novšieho označovania segmentu C.

Reklamným sloganom Škodovky, samostatne pre tento typ, je bez preháňania pravdivé "A class of its own", čiže trieda sama o sebe. Je to veľmi priliehavé a presné, pretože minimálne od príchodu druhej generácie má mnoho ľudí (vrátane mňa) dojem, že Octavia patrí do strednej triedy áut (segment D). Vonkajšími rozmermi, veľkosťou kufra... Miestom na zadných sedadlách najprv asi nie, no teraz už tiež. Zástupcovia značky naďalej zanovito tvrdia, že Octavia je stále autom nižšej strednej triedy (keďže vždy stojí na báze VW Golf, teraz na platforme MQB).

Konštruktéri a dizajnéri sa po dohode rozhodli urobiť auto, ktoré do maxima využije možné rozmery auta menšej kategórie. Samotný rázvor náprav u mňa ako argument neobstojí. Problém však je, že maximálne možné rozmery jednotlivých kategórií nič nedefinuje. Len konkurencia. Konkurentov by preto mohla dobre definovať cena. Aj keď cenami základných modelov je Octavia III na úrovni konkurentov segmentu C, pôdorysnými rozmermi dlho bola konkurentom autám strednej triedy. A cenami dobre vybavených verzií nepochybne tiež. Medzičasom však narástli aj typickí zástupcovia segmentu D a tak je medzi všeobecne väčšími rodinnými autami opäť relatívne poriadok.

Jozef KABAŇ vie navrhovať veľmi vydarené autá. Najvydarenejší je Superb III. Octavia III sa tiež podarila. Mám však dojem, že modernizácie dizajnérom v Boleslavi idú menej... Dôkazom je modernizácia Octavie II, Yetiho a aktuálne Octavie III. Netvrdím, že je škaredá, no predtým to bolo, podľa mňa, lepšie.

Už keď v r2013 Octavia III prišla, nemala ani nemohla mať to, čo konkurencia. Tým, ktorí sú ochotní si za technologické vymoženosti si priplatiť, alebo si konfigurovali nové firemné auto, azda najviac chýbali predné LED svetlá, vyhrievaný volant, pripojiteľnosť na internet... A v priebehu 3,5 roka sa rozdiely v možnostiach príplatkovej výbavy medzi Octaviou a konkurentami prehlbovali. Nazbieralo sa toho, čo Octavia pre držanie kroku potrebuje celkom dosť. Preto zo strany zástupcov značky nie je prehnané, keď tvrdia, že facelift teraz nie je dostatočne silným slovom pre množstvo a komplexnosť zmien Octavie pre rok 2017. Modernizácia priniesla prvky, ktorými síce konkurentov dorovnáva, no technologicky ich v ničom zásadnom nepredčí. Kľúčové výhody a prednosti Octavie 3 ostali, no sú známe už 4 roky. Jeden z najväčších kufrov medzi liftbackmi (590 l) aj kombíkmi (610 l), dostatok miesta na nohy aj vzadu (73 mm), pestrá ponuka motorov (4x TSI, 3x TDI a CNG). Majú široké spektrum max. výkonov od 63 kW (86 k) pre 1,2 TSI po 135 kW (184 k) 2,0 TDI a mnoho naozaj praktických riešení, ktoré tvoria svet Simply Clever riešení. K tomu pribudnú aj modernizácie špeciálnych verzií Scout pre nepohodu a športovo ladené RS, ktoré Škoda robí nielen na benzín a naftu, ako liftback a kombík, ale už aj s pohonom 4x4.

Dizajn - Kabaň navrhuje na prvý pokus pekné autá.

 

Tvary Octavie 3 sa mi páčia. Podľa mňa je doposiaľ najkrajšou. Superb sa mi páči ešte viac. Zo súčasnej ponuky Škody najviac. Teraz dokonca liftback a kombi rovnako a nedokážem povedať, ktorú verziu by som volil radšej. Tým potvrdzujem obdiv Jožovi KABAŇOVI za nové dizajnérske smerovanie značky, ktoré postavil na ostrých líniách paralele s českým kryštálom. Klamal by som však, keby som tvrdil, že sa mi páči všetko, čo v Škode v ostatnom čase slovenský dizajnér vytvoril. Nemôžem si pomôcť, ale vychádza mi, že v Škode modernizácie nezvládajú. Modernizovaná Octavia II, modernizovaný Yeti a teraz inovovaná Octavia III sú pre mňa jasné príklady, kedy originál vyzeral lepšie. Jedna vec je istá. Novú Octaviu III si hlavne za jazdy so zapnutými DRL diódami spredu s ničím nepomýlite. A to je v dnešnom svete plnom všakovakých tvarov, možností a návrhov veľká vec. Podarilo sa aj ďalšie. Octavia snáď ešte nikdy nebola predmetom toľkých debát a nemala toľko pozornosti, ako má tieto mesiace... Či predné LED svetlá svietia lepšie nik z nás na prezentácii pri Porto nemal možnosť zistiť, lebo program jázd bol naplánovaný len počas dňa. Bol najvyšší čas, že LED stretávacie a diaľkové svetlá Octavia dostala. Žiadnu zázračnú technológiu tu však nečakajte. Ide o jednoduchú konštrukciu, ktorú už pár rokov používa nielen VW, ale aj Seat...

S pripojením na internet, novými asistenčnými a bezpečnostnými systémami a prednými LED svetlami Octavia dorovnáva konkurentov. Známe tromfy ako priestranný interiér, veľký kufor, pestrú ponuku motorov a verzií spolu s mnohými simply clever riešeniami nestratila. Niet divu, že je stále viac obľúbená.

Konštrukčné zmeny - nepatrne dlhšia, širšia zadná náprava a nová DSG 7.

 

Nový tvar nárazníkov celkovú dĺžku Octavie III po modernizácii zväčšil. Previsy má technicky ešte o čosi väčšie, no posúvať regály v garáži nebudete musieť. Liftback je dlhší o 11 a kombík o 8 mm. Ich celková dĺžka je teraz 4670 mm a 4667 mm. Ak ste zvyknutí hovoriť kombíku aj dlhá verzia, v prípade Octavie to neplatí, ba je to presne naopak. :) Predĺženie nemá absolútne žiaden vplyv na nič z konštrukčného hľadiska. Rázvor náprav 2686 mm je, pochopiteľne, rovnaký. Naopak, zväčšený rozchod zadných kolies má. Zadné kolesá sú od seba ramenami a tiež iným ET diskov ďalej o 20 mm a 30 mm podľa verzie motora. Toto riešenie zvýši smerovú tuhosť zadnej nápravy, aj stabilitu vo vysokých rýchlostiach. No prekvapí vás asi, že dôvodom, prečo to urobili, bola estetická stránka veci. Klienti frflali na úzky rozchod zadných kolies evidentný hlavne pri pohľade zozadu.

 

Jednou zo zásadných noviniek je 7-stupňová samočinná dvojspojková prevodovka DSG. Iste, Škoda doposiaľ takú mala, ale bol to jej menovec. Pôvodná bola vhodná len pre menšie a slabšie motory. Novinka sa postupne dostane k viacerým motorom. Teraz začína s 2,0 TDI 110 kW (150 k) pri pohone 4x4. Pri 130 km/h točí motorom na najvyššom prevode len 1800 ot, čo je pre cestovný komfort, akustiku a spotrebu dobrá správa. Zásadné je aj presunutie dištančného radaru pod znak do prednej masky. S lepším "výhľadom" môže teraz Octavia III jazdiť v adaptívnom tempomate až do 210 km/h, nielen do 160 km/h, ako doposiaľ. A v kombinácii s kamerou v čelnom skle teraz dokáže rozoznať chodcov, samostatne pred nimi zastaviť. Tiež vie čítať príkazové dopravné značky (rýchlosť, zákaz predbiehania...), dokáže sledovať slepý uhol vonkajších zrkadiel, upozorní na premávku za vozidlom pri cúvaní a ak vodič na prekážku nereaguje, sama zastaví. Chatári ocenia systém manévrovania s vozíkom pri cúvaní, zadnú kameru či schopnosť samostatne zaparkovať už aj priečne.

Interiér poteší najviac

Viacerí tvrdia, že vnútri je teraz Octavia 3 lepšie spasovaná a má lepšie materiály. Buď som už dlho v pôvodnej nesedel, alebo mám biednu pamäť, no extra som si to neuvedomil. Neznamená to však, že je to zlé. V žiadnom prípade. Iste, palubná doska teraz vyzerá lepšie, pretože v sebe môže mať "drahokam" v podobe krásneho veľkého dotykového TFT displeja. Je vraj aj tichšia, s čím v zásade súhlasím, no zásadný podiel na tom iste mali lepšie cesty na juhu Európy. V kombinácii s vrcholným navigačným systémom Columbus s 9,2" dotykovým TFT displejom s krásnou grafikou dáva interiéru nový šmrnc. V ponuke sú 4 úrovne multimediálnych systémov - rádiá Swing, Bolero a navigácie Amundsen a Columbus. Od verzie Bolero je ovládanie riešené dotykovým displejom s 6,5" uhlopriečkou s tzv. skleneným dizajnom. Mrzuté však je, že toto riešenie zrušilo všetky hardvérové gombíky. Nejedná sa len o hlasitosť, tú môžete ovládať z volantu (teda len vodič môže). No pôvodne boli okolo displeja skratky pre rôzne ďalšie často používané funkcie. A to bude pre ovládanie za jazdy, špeciálne na nie práve rovnej ceste celkom problém. No vďaka možnosti pripojiť Octaviu 3 na internet (buď samostatnou SIM kartou, alebo zdieľaním pripojenia cez kábel z vášho mobilu) sa otvára celý svet nových funkcií a možností. Každá verzia s navigáciou má okrem pripojenia na internet možnosť vytvoriť v aute wifi hotspot, plánovanie servisných prehliadok, služby vzdialeného prístupu a funkcie e-call. Navigácia prináša Google Earth pohľady, aktuálne info o premávke, Street View, správy, ceny paliva na čerpacích staniciach, počasie... Vďaka aplikácii môžete mať s autom spojenie a pozrieť si stav paliva v nádrži, dojazd, zistiť či je zamknuté, kde parkuje, trúbiť a blikať svetlami na diaľku a spustiť alarm. Možnosť zmeniť náladu vnútri pomocou 10 preddefinovaných farieb vás poteší len v katalógu. Realita je totiž taká, že farbu zmenia len LED lišty vo dverách, priestor pre nohy svieti stále rovnako do žlta. Aspoň, že farebné lišty dali aj do zadných dverí...

Toto sú základné ceny jednotlivých modelov bez príplatkovej výbavy.