Ubehol už nejaký ten piatok, čo som vrátil testovací Jeep Cherokee. Stále uvažujem, či ide o prémiové vozidlo, alebo nie. Ani kolegovia v redakcii na to nemajú celkom jednoznačný názor. Cenovo sa medzi prémiovky jednoznačne pasuje. No stačí to? Nemalej skupine vodičov na štítku "prémiový" nezáleží. Chcú prosto dobré auto. Cherokee 5. gen vo mne zanechal dobrý dojem. Aj na zvláštne svetlá som si zvykol. No nie je úplne bez problémov.

Interiér je skvelo odhlučnený, nielen od motora. Pri diaľničných rýchlostiach sa môžete zhovárať so spolujazdcami bez zvýšenia hlasu. Toto je oblasť, kde Jeep exceluje.

S týmto auto rozhodne nezapadnete v dave.

Keďže vnímanie estetickej krásy je subjektívne, touto témou sa obšírne zaoberať nechcem. Počas testovania som sa stretával skôr s negatívnymi ohlasmi. Ani kolegom v redakcii auto tvarovo nijako zvlášť neučarovalo, skôr naopak. No zachytil som aj veľmi pozitívne hodnotenia dizajnu. Jedno je isté. S týmto autom v dave nezapadnete.

Presuňme sa do interiéru. Ten na mňa pôsobí americky. Je priestranný, jednoduchý a odolný. Kvalita použitých materiálov je však striedavá. Na niektorých miestach nájdete vo výbave Limited kvalitnú umelú kožu, na niektorých miestach lacno pôsobiaci plast. A kvalita vyhotovenia? Bez pripomienok. Áno, v nemeckých prémiovkách sú medzery medzi dielmi užšie a materiály trochu hodnotnejšie, ale na druhej strane tu nič nevŕzgalo. Dokonca ani mimo spevnenej cesty, či v teréne. Pritom testovaný kus mal za sebou už 30 000 novinárskych km, čo je možné transformovať na 60 000 majiteľových km. Aj ergonómia ovládania je úplne v poriadku. Do oka mi okamžite padli veľké tlačidlá. To auto je ozaj pre veľkých ľudí. :-) Našťastie, Jeep nenasleduje hlúpy trend umiestňovania ovládania klimatizácie a autorádia do dotykovej obrazovky infotainmentu. Takže všetko dôležité (s výnimkou vyhrievania sedadiel) dokážete ovládať bez nutnosti odvracania zraku od vozovky. Záplava tlačidiel však čaká na volante. Pomocou nich ovládate palubný počítač, audiosystém a tempomat.

Nemôžem opomenúť predné sedadlá, teda kreslá. Tie nie sú koncipované na bežnú európsku postavu, ale skôr pre chlapov 100+ kg. Bočné vedenie bude fungovať asi pre ľudí s hmotnosťou nad 120 kg... Zadná lavica je posuvná. Dáva teda dostatočný priestor aj pre cestujúcich s výškou 190 cm. Kým interiér je dostatočne veľký aj pre štyroch dospelých, s kufrom je to inak. Batožinový priestor má len 415 - 500 litrov (podľa polohy zadných sedadiel). Po sklopení sedadiel má 1267 litrov. To pri tak veľkom aute nie je práve údaj hoden pochvaly, či obdivu.

Interiér je priestranný

Čím je teda Cherokee 5. generácie? S pohonom Active Drive I je priestranným a pohodlným SUV. Vyslovene do terénu totiž ozaj nie je. Na to sú iné modely v ponuke. S funkciou rodinného auta má však zásadný problém - malosť batožinového priestoru.

A ako vôbec jazdí Cherokee? Na test som mal verziu s pohonom Active Drive I. V preklade ide o predokolku, ktorá v prípade potreby pripája zadné kolesá. Vzhľadom na svetlú výšku len 157 mm teda žiadne off-roadové vlastnosti nečakajte. Pohon Active Drive II pridá stály pohon 4x4, redukčnú prevodovku a svetlú výšku 183 mm. Pravá off-roadová verzia však nesie názov Trailhawk a využíva pohon Active Drive Lock. Tu počítajte so zosilneným zavesením kolies, svetlou výškou 221 mm a uzávierkou zadného diferenciálu.

 

Pod kapotou testovaného Cherokee bol 2,2 litrový turbodiesel s výkonom 147 kW (200 koní) a max. krútiacim momentom 440 Nm. Ten je skombinovaný s 9-stupňovou prevodovkou ZF. Spotreba sa počas testu pohybovala okolo 7 litrov, čo je na danú kategóriu aj nemalú hmotnosť Jeep Cherokee naozaj veľmi dobrý výsledok.

Podvozok je príjemne komfortný, no vyššie priečne nerovnosti nezvláda.

Napriek použitiu štvorvalcového motora 2,2 D od FCA, ktorý je známy vyššou hlučnosťou, bol zvukový prejav v kabíne v poriadku. Len pri akcelerácii sa prejavoval typický naftový klepot. Interiér je totiž skvelo odhlučnený, a to nielen od motora. Pri diaľničných rýchlostiach sa môžete zhovárať so spolujazdcami bez zvýšenia hlasu. Toto je oblasť, kde Jeep exceluje.

 

A ako sa správa 9-stupňová prevodovka? Zvláštne. Väčšinou som o jej práci síce nevedel, ale občas so mnou pri radení doslova trhlo. A teraz nemyslím len kick-down, kde prevodovka podradí aj o 3 stupne, ale pomalé rozbiehanie. Naladenie prevodovky si však zaslúži pochvalu za to, že nepodtáča motor, ako to robia mnohé konkurenčné značky. A čo manuálne radenie? To využijete jedine tak pri brzdení motorom. Na radenie dolu poslúcha, ale hore takmer vôbec.

A čo pomocníci vodiča? Nájdete tu adaptívny tempomat, sledovanie mŕtveho uhla, automatické brzdenie (AEB) a sledovaniu jazdných pruhov. Zaujímavé je, že Cherokee dokáže automaticky brzdiť aj v prípade cúvania. Pokiaľ si niekto pomýli brzdu s plynom, tak pri parkovaní by nemal nabúrať. Ale ak sa snažíte parkovať na tesno a potrebujete využiť každý centimeter, môže byť až otravný. Od prekážky vás zastaví totiž na cca 15 cm.


A čím je teda Cherokee 5. generácie? S pohonom Active Drive I je priestranným a pohodlným rodinným SUV. Do terénu to totiž naozaj nie je. S funkciou rodinného auta má však jeden zásadný problém a tým je veľkosť batožinového priestoru. Najväčším problémom Cherokee je pre mňa však väčší brat Grand Cherokee. Ten je o cca 5 tisíc eur drahší (základná cena od 3,0 V6 190 k Laredo od 49 650 €) a je väčší, dospelejší a nepochybne krajší.

Jeep Cherokee 5. gen
rok výroby 2015
 

PLUSY:
 

+ pohodlné sedadlá,
+ veľa vnútorného priestoru,

+ dostatok odkladacích priestorov,
+ posuvná zadná lavica,
+ dobrá spotreba (7,0 l/100 km),
+ komfortný podvozok,
+ ovládanie základných funkcií pomocou tlačidiel,
+ výborné odhlučnenie,
+ skvelý pomer cena/protihodnota.

     

MÍNUSY:
 

- svetlá výška len 154 mm (pre Active Drive I),
- pripájateľný pohon 4x4 (pre Active Drive I),
- chýba väčšia paleta motorov, 
- malý batožinový priestor (415 - 500 l),
- zadné sedadlá delené len 60/40,
- len priemerné audio,
- automatická prevodovka občas trhá,
- prevodovka v manuálnom režime nie je vždy ochotná radiť hore

- nízke rozlíšenie parkovacej kamery.

 

 
Jeep Cherokee 2,2 4WD 147 kW Active Drive I Limited A9
BMW X3 xDrive20d 140 kW A8
základný model

40 790 €

(2.2 4WD 135 kW Active Drive l Longitude A9)

39 900 €

(X3 sDrive18d M6)

adekvátny model

48 290 €

(2,2 4WD 147 kW Active Drive I Limited A9)

46 040 €

(X3 xDrive20d 140 kW A8)

adekvátna výbava
v sérii: alarm, parkovací asistent, paket Sound Tech, ventilované a vyhrievané predné sedadlá, bi-xenónové svetlomety, 18-palcové disky, dvojzónová automatická klimatizácia, Keyless-Go, multimediálny systém Uconnect, za príplatok paket zima 250 €
Keyless-Go 601 €, vyhrievaný volant 194 €, bi-xenónové svetlomety 998 €, parkovacie snezory 703 €, vyhrievanie predných sedadiel 377 €, HiFi systém 397 €, navigácia Business 1 619€, kožený interiér 1 925 €, 18-palcové disky 968 €
výsledná cena
46 290 €
53 822 €
 
Mercedes-Benz GLC 250d 4MATIC 150kW A9
Volvo XC60 D4 AWD 140 kW A6 Kinetic
základný model

45 462 €

(GLC 250 4MATIC 155 kW A9)

35 090 €

(XC60 D3 110 kW M6 Kinetic)

adekvátny model

47 442 €

(GLC 250d 4MATIC 150kW A9)

42 290 €

(XC60 D4 AWD 140 kW A6 Kinetic)

adekvátna výbava
18-palcové disky 360 €, kožené čalúnenie 2 268 €, klimatizované a vyhrievané sedadlá 1 296 €, LED svetlomety 1 038 €, Keyless-Go 780 € 
balík Zima 500 €, navigácia 1 170 €, Sound System 1 150 €, bi-xenóny 1 390 €, vyhrievaný volant 250 €, kožené čalúnenie 1 850 €, 18-palcové disky 810 €
výsledná cena
53 184 €
49 410 €

 

 
Audi Q5 2.0 TDI 140 kW Basis A7
základný model

41 100 €

(Q5 2.0 TDI 110 kW M6)

adekvátny model

47 300 €

(Q5 2.0 TDI 140 kW Basis A7)

adekvátna výbava
18-palcové disky 900 €, kožené čalúnenie 2 024 €, Soundsystem 326 €, LED svetlomety 1 338 €, MMI navigácia 1 687 €, parkovací asistent 673 €, vyhrievané sedadlá 406 € 
výsledná cena
54 654 €