Začína to asi takto: Otvoríte ručnú autoumyváreň. Kto by predsa nevedel umývať autá? To musí byt veľmi jednoduché!  Veď predsa keď si chcete umyť auto všade je tááák plno, a dá sa len na tzv. objednávku. Prieskum trhu je teda hotový. Predsa ak je tam stále toľko áut, musia slušne zarábať! Proces začne, nájdete si priestor k prenájmu. Kúpite stroje od najbližšej značky:  wapku, vysávač tepovač a samozrejme chémiu.
 
Biznis môže začať. Moment, ešte nemáte ceny služieb?! Takže obídete všetky miestne umyvárky a doslova opíštete ich cenník. Stratégia? Budete najlacnejší v meste a všetci k Vám budú chodiť, veď kto by si už nedal u Vás umyť auto ak budete najlacnejší. Peniažky sa Vám budú doslova kotúľať do kapsy. Nakoniec, veď  máte toľko známych, čo majú drahé autá, keby len polovica z nich k Vám začala chodiť tak sa nezastavíte od roboty. V meste je veľa autobazárov, tí predsa potrebujú čistiť autá pravidelne. Keď ich oslovíte, určite neodmietnu. Veď budete predsa kvalitní a lacní!

Realita!
 
Všetko ide podľa plánov. Priestor otvorený, tešíte sa z prvých vyrobených €. Prepočítavate koľko ste „zarobili“. Známy s drahými autami k Vám chodia minimálne zo zvedavosti. Mažú Vám lišiacky med popod nos, že akú skvelú prácu odvádzate a že k iným už nepôjdu lebo že vraj sú nekvalitný a drahý. Na oplátku týchto sladkých slov očakávajú špeciálnu cenu len pre nich. Veď predsa nebudú platiť plnú paľbu, keď ste kámoši. Takto môžeme pokračovať až kým nenastane zlom. Z nevysvetliteľných dôvodov sa biznis doslova zastaví a vy nevyrábate ani na základnú réžiu biznisu. Samozrejme po čase sa karta znova obráti a Vy máte nádeje, že to bude znova ako predtým. Pri najbližšom útlme práce hľadáte dôvody v počasí, dovolenkovom období, Vianociam, zlom ekonomickom stave atd. atd. Pomaly ale isto padáte s denným priemerom  tržieb. Začnete hľadať príčinu. Asi som ešte stále drahý?! Kde ti ľudia chodia? Boli tu „bazáristi“, že niekde na družstve Jožko L. robí kompletne celé auto za 45€ a poctivo dva dni v kuse. Čo ďalej? Treba znížiť náklady!  Lacnejšiu chémiu, lačnejších umývačov, lacnejšie, lacnejšie, lacnejšie ... Takto to môže pokračovať ale váš obrat ani zisk nestúpa. Nakoniec  musíte ukončiť  biznis alebo ho dotovať z inej činnosti, len pre prípad aby ste neutrpeli hanbu u svojich známych. Takýchto príkladov máme na Slovensku mnoho. Rastú ako huby po daždi a hneď aj rýchlo miznú alebo menia majiteľov. Príbeh sa tak opakuje znova a znova v rôznych kútoch Slovenska


Ako by to teda malo vyzerať?

Biznis ručnej autoumyvárne, valetingu, detailingu je práca ako každá iná. Otvorenie takejto prevádzky nevyžaduje síce žiaden certifikát ani členstvo v cechu či vysokú školu. Je to však podnikanie v oblasti služieb s priamym kontaktom s klientom.  Vyžaduje si celého človeka – majiteľa, ktorý je konštantne na nohách. Musí byť pripravený reagovať promptne na trh a klientov.  Potrebuje venovať značnú časť svojho času na kvalitný marketing, reklamu, vzdelávanie seba, personálu ako aj vytvorenie agendy pre klientov. Musí sa stať PROFESIONALOM! Často to prirovnávame k reštaurácii. Ak je majiteľ zároveň kvalitný kuchár a je denne v práci ma reálnu šancu byt úspešný.

 
Priestor a lokalita
 
Veľkosť a typ priestoru je veľmi dôležitý. Určite odporúčame minimálne tzv. suchu a mokrú časť pre vozidla. Pracovať v jednej miestnosti aj keď dostatočne veľkej môže byt kontraproduktívne. Vysoká vlhkosť z umývania môže spomaľovať ďalšie procesy ako leštenie, voskovanie, čistenie interiéru. 
 
Priestor - tak dôležitý pre jednoduchý chod prevádzky. Stačí aby šírka priestoru nebola postačujúca a už to môže komplikovať prácu. Je to potom pre umývača – valetera  veľmi frustrujúce ak pri čistení interiéru nemôže kvôli úzkemu priestoru otvoriť dvere plne dokorán. 
 
Lokalita - ak sa pohybuje v okolí dostatočné množstvo áut a ľudí o toľko menej potom musíte dať na marketing a reklamu aby za vami klienti docestovali.


Otváracie hodiny!
 
Ak chcete byt úspešný vyžaduje si Vaša prevádzka dlhé otváracie hodiny. Potrebujte dosiahnuť široký zaber. V službách tohto druhu dokážete vyrobiť len toľko peňazí koľko je hodín v dni. Otváracie hodiny od 09.00 do 16.00, z toho hodina na obed je pre nezamestnaných klientov. Prevádzka takéhoto charakteru je vopred predurčená na zánik a krach. Oznam na dverách: „Som mimo, umývame len na objednávky, volajte  0917 000 000“ je pre klienta neskutočne frustrujúci a dáva mu obraz o celom biznise.

Klientela
 
Každý biznis ma takých klientov o akých sa sám majiteľ posnaží. Mnoho majiteľov ma predstavu, že ak bude robiť len samé „drahé“ vozidla tak bude mat neskutočný prísun klientov a áut. V skutočnosti je však jedno aké auto vyčistíte, či je v hodnote 10 tis. € alebo 60 tis.€. Dôležité je aby klient ochotne zaplatil za službu. Mnohokrát práve majitelia drahých áut majú deficit pokory a nevedia si oceniť kvalitne odvedenú prácu. Pri obsluhovaní práve takýchto „špeciálnych“ klientov Vám zostane akurát pekné portfólio fotiek luxusných áut pre váš FB. 
 
„Bread and Butter“
 
Pre stabilný chod biznisu potrebujete opakované návštevy klientov. In English  tzv. „Bread and Butter“. Vo voľnom preklade navracajúci sa klient je základ úspechu. Predstavte si, že 30 – 40% vašich klientov tvoria stále dookola sa vracajúci na bežnú pravidelnú údržbu.  Doslova máte z čoho platiť celú réžiu a náklady na tomto základe môžete ďalej budovať celý váš biznis.


Rutina a rýchlosť procesov
 
Každý proces či už umývanie, sušenie, vysávanie, tepovanie, leštenie, voskovanie ... musí mat presne stanovený proces a správnu rutinu. Je veľmi dôležité, aby bol každý proces vyšperkovaný do detailu. Nemal by sa líšiť od auta k autu a klient by mal dostať stále tu istú službu pri jednom programe. V mnohých prípadoch sa môžete dostať do slepej uličky pri procesoch práve preto, že mate nejaký zlozvyk, ktorý Vás spomaľuje. Práve od dobre nastaveného systému a rutiny sa vyvíja aj samotná rýchlosť. Následne viete vyčistiť väčšie množstvo áut počas dna. To je ďalší vzorec k tomu koľko peňazí budete vedieť vyrobiť na deň, týždeň, mesiac.


Šťastie praje pripraveným
 
Široká škála produktov, doplnkov a strojov Vám pomôže zareagovať pri rôznych atypických situáciách. Zháňať na poslednú chvíľu produkt na odstránenie biologickej baktérie z interiéru (rozliate mlieko) je neprofesionálne. Klienta  odradí Vaša nepripravenosť. Samozrejme okrem poškodenej reputácie je tu aj menší zárobok. „Šťastie praje pripraveným“ znamená rýchlo a profesionálne reagovať k rôznym požiadavkám klienta a byt profesionálom v každej situácii.


Služby s pridanou hodnotou
 
Stavať cely biznis len na rýchlom ručnom umývaní je veľmi riskantne. Najrýchlejšie práce ako umývanie exteriéru sú pre Vás ako majiteľa vlastne najdrahšie. Ak si teda zohľadníme pomer pracovného času, energii a chémie k cene tejto služby. Preto je logické ponúkať služby, kde získate viac €€€ za menej námahy a času. K takýmto pridaným službám patria rôzne ochrany laku počnúc použitím Express Wax alebo leštením s Radiant Wax Polish či ochranou s HD WAX. Samozrejme iné pridane služby v interiéri, čistenie a impregnovanie kože, odstránenie zápachu, tepovanie ...

Ponuka – dopyt?
 
„Ja by som aj pastoval a voskoval, ale viete zákazníci si to nepýtajú!“
 
To je najčastejší argument na otázku prečo na umyvárni neponúkajú ochranu laku. Bohužiaľ alebo chvalabohu náš trh je stále ešte len rozvíjajúci sa. Veľmi malé percento majiteľov áut sa s pravidelnosťou stará o svoje auto. Ešte menšie množstvo ľudí má nejakú znalosť ochrany a údržby laku alebo interiéru. Preto je dôležité najprv nastaviť ponuku a tak až príde požadovaný dopyt zo strany klienta. Je doslova podmienkou vysvetľovať ako často a prečo sa majú starať za vašej pomoci o vozidlo. Názorne ukážky kontrastu na kapote alebo koženom interiéri Vám pomôžu cez tzv. „WAU“ faktor presvedčiť klienta aby práve u Vás minul peniaze.


Cenník služieb
 
Všetky predošlé body môžu byť ťažké na zostavenie ale verte mi zostaviť cenník služieb je najhoršia dilema akú poznám, doslova „Sofiina voľba“. Byt najlacnejší? Byt najdrahší? Koľko programov? Otázky, otázky a otázky. Každopádne z vlastných skúsenosti viem, že mnoho rieši zlatá stredná cesta. Záleží aj od toho v akom regióne máte prevádzku a spôsobe ďalšieho marketingu. Presný recept alebo návod Vám nedá nikto. Určite by však bolo užitočné prekalkulovať pri každom programe pomer čas/energie/náklady/zisk = cena. Každý skúsený účtovník - ekonóm Vám v tom môže pomôcť. Mnohokrát však stačí zdravý sedliacky rozum a kalkulačka.
 
Dostávame sa k podstate, ktorá je až tu na konci. Jeden takýto článok nevyrieši mnohé dilemy a úskalia. Autoglym ma však tú možnosť pre Vás zorientovať sa v celej spleti takýchto problémov. Obrovskou odmenou pre nás je Váš úspech a samozrejme pravidelne objednávky pre jediného dodávateľa autokozmetiky a doplnkov – Autoglym.
 
Čo však naozaj vieme zaručiť pre Vás je spotreba autokozmetiky len 3 – 6% (z celkového vášho obratu). Nie je to len číslo, mnohí naši klienti riadia svoje autoumyvárne veľmi úspešne a práve s takouto nízkou spotrebou v pomere k vyrobeným peniazom.

Podrobnejšie info o profesionálnej autokozmetike Autoglym
 
Team Autoglym