Znak na maske, či kapote auta je jedným z prvkov, ktorými sa automobilka hrdo hlási k svojmu dielu. Musí preto byť jasný, pokiaľ možno jednoduchý a jednoznačne identifikovateľný. Aj pre laikov. Znak francúzskej automobilky Renault taký rozhodne je. Ľudia ho poznajú po celom svete najmä vďaka možno trochu nešťastnému tvaru. Hoci sa výrobca vďaka kosoštvorcu s dierou uprostred stal terčom mnohých vtipov, úlohu rozhodne plní a každý ho priradí správne na prvý pokus. Renault však má už 117 rokov a je jasné, že ani znak nevyzeral vždy tak ako dnes. Poďme sa pozrieť ako vznikol a čo predstavuje znak, o ktorom všetci svorne hovoria len oplzlo a nevhodne.

Prvých 25 rokov Renaulty nemali znak vôbec. Až potom sa z mriežky na klaksón postupne vyvinul "diamant" ako ho poznáme dnes.

Automobilku založili ešte v roku 1898 traja bratia Louis, Marcel a Fernand Renaultovci. Firma sa spočiatku volala Renautl-Fréres, pričom Fréres vo francúzštine znamená bratia. Až do roku 1900 nemali žiadne logo. Od tohto roku začali na dokumentoch používať akýsi erb so svojimi iniciálami a dvoma prekríženými R umiestnenými v medailóne v štýle Art Nouveau. Tento znak však nedávali na autá. Tie boli označené iba menom firmy na stúpačkách pod dverami a písmenami LR na maticiach kolies. V roku 1906 Renault vyhral veľkú cenu Francúzska a tak podobizeň víťazného auta putovala do nového znaku. Bol kruhový a v ozubenom kolese bolo spomínané auto. Na konci prvej svetovej vojny ho vystriedal tank. Firma totiž počas vojny vyrábala tanky s označením FT17. Logo však automobilka stále používala iba na dokumentoch.

Znak Renaultu sa vyvinul z mriežky na klaksón

Zlom prišiel v roku 1923. Podľa vtedajších predpisov totiž museli mať všetky autá klaksón umiestnený v prednej časti auta za mriežkou. V Renaulte sa v tom období rozhodli svoje autá označiť pre ľahšiu identifikáciu a tak spojili príjemné s užitočným a na prednú časť kapoty namontovali malú kruhovú mriežku s nápisom Renault v strede. Za mriežku umiestnili spomínaný klaksón a vytvorili tak v podstate prvý znak, ktorý automobilka reálne používala aj na vozidlách. Dizajn kapoty vtedajších Renaultov bol však skôr hranatý. Tá mala navyše v strede zlom, v ktorom bola mriežka ohnutá. Aj preto začali v roku 1924 na niektoré kusy typu 40-CV NM dávať mriežku v tvare diamantu, teda kosoštvorca. Lepšie sa hodila k celkovému dizajnu. Od roku 1925 si už tento tvar firma osvojila.

Do roku 1946 používala automobilka diamant s naznačenou mriežkou a nápisom Renault v strede ako svoj znak. 16. januára roku 1945 však bola firma znárodnená, čo sa o rok neskôr prejavilo aj na znaku. Pod názvom pribudol nápis Régie Nationale. Nápis tam bol až do roku 1956, keď logo prešlo miernou inováciou. Tá sa prejavila najmä na užšom písme, názov Renault však v znaku stále zostal. Veľká zmena prišla v roku 1972. Automobilka chcela nové, modernejšie a silnejšie logo s čistejšími líniami. Takéto zadanie dostal maliar Victor Vasarely. V spolupráci so svojim synom Yvaralom vytvoril znak, ktorý už poznáme aj z našich ciest. Zachoval tvar diamantu, no zmizol náznak mriežky aj názov firmy. Vasarely namiesto toho vytvoril diamant niekoľkými rovnými čiarami s otvorom uprostred. Prvým typom, ktorý dostal nový znak, bol legendárny Renault 5.

Renault 5 bol prvým typom, ktorý dostal nový znak od Vasarelyho

Vasarelyho znak nosili Renaulty až do roku 1992. Vedenie automobilky sa rozhodlo ho zmodernizovať. Firma vtedy predstavila jednoduchšiu a elegantnejšiu 3D verziu diamantu. Vznikol tak znak, ktorý Renault používa dodnes. A práve tu kdesi začínajú všetky prirovnania k ženskému rozkroku. Schématicky sa totiž upravené logo stalo presne tým, čo je pokreslené snáď aj v jaskyniach už niekoľko tisícročí...

Od roku 1992 používa Renault znak ako ho poznáme aj dnes. Okrem elegancie a čistých línii priniesol aj mnoho posmeškov.