Až bulvárne znejúca správa amerického bezpečnostného inštitútu IIHS hovorí o reálnom prínose kolenných airbagov v prípade nehôd na amerických cestách. A nevyznieva pre ne nijak pochvalne. Hoci sa tento prvok objavuje v autách už od druhej polovice deväťdesiatych rokov a dnes tvorí prakticky základnú výbavu každého lepšie vybaveného auta, jeho reálny prínos pre bezpečnosť posádky v prípade čelného nárazu je dosť preceňovaný. Za určitých okolností môžu kolenné airbagy údajne dokonca škodiť.

Pri frontálnom prekrytí áut len 25 % (pri čelnom náraze) kolenné airbagy dokonca zvýšili riziko poranení dolných končatín. 

Neškodí, ale ani nepomáha

Rozsiahly výskum IIHS sa zameral na 400 modelov áut predávaných na americkom trhu, pričom si pre svoje analýzy vyžiadal nielen informácie zo 14 amerických štátov, ale ako podklady mu slúžili aj výsledky vlastných nárazových testov. Pracovníci IIHS zozbierali a vyhodnotili údaje zo zmapovaných dopravných nehôd, pričom dospeli k zisteniam, že pri bežnom čelnom náraze s prekrytím 40 % čelenej plochy áut nemala prítomnosť kolenných airbagov na zranenia posádky takmer žiadny vplyv (riziko zranení kleslo len o 0,5 %). Akými metódami sa k prezentovaným zisteniam výskumníci IIHS dopracovali správa žiaľ neuvádza, no podľa ich zistení dokonca pri šikmom prednom náraze s prekrytím len 25 % kolenné airbagy v ojedinelých prípadoch dokonca zvýšili riziko poranenia nôh v oblasti lýtok.

Ak vodič nie je pripútaný, kolenný airbag význam údajne má. IIHS však zároveň hovorí, že pútať by sa mal každý, takže je to takmer bezpredmetná úvaha.

Výskumníci však priznávajú, že odsledovanie reálneho prínosu kolenných airbagov v praxi nie je vôbec jednoduché a je takmer nepreukázateľné. Prítomnosť kolenných airbagov v amerických autách si tak vysvetľujú najmä platnou legislatívou, ktorá od automobiliek vyžaduje aj ochranu nepripútaných členov posádky (na rozdiel od súčasnej európskej legislatívy). Pri náraze nepripútanej osoby totiž kolenný airbag význam má a zabráni vážnejším následkom na spodnej strane končatín. Pri pripútaných osobách však svoj význam stráca. Údajne sa o to starajú čoraz pevnejšie skelety karosérií, ktoré sa pri nárazoch už nedeformujú tak výrazným spôsobom ako kedysi. Na vyhlásenie IIHS zatiaľ oficiálne nezareagovala žiadna automobilka. 

Zdroj: IIHS