Auto na obrázkoch je koncept. No je takmer isté, že sériová verzia 4 dverového športového sedanu na báze III. generácie teraz nového Audi TT na seba nenechá dlho čakať. Koncept má pod kapotou to najsilnejšie, čo koncern VW pri 4-valcoch ponúka. To znamená 2.0 liter TFSI s max. výkonom až 294 kW (400 k). Vďaka pohonu oboch náprav systémom haldex 5 vypáli na stovku len za 3,9 sekundy. Celkom paľba na sedan pre 4 dospelých, že?

Nikoho, kto automobilový svet sleduje aspoň čiastočne by také TéTéčko nemalo prekvapiť. V Audi už dávnejšie avizovali, že doposiaľ dve generácie len na športové kupé obmedzený typový rad rozšíria s jeho III. generáciou o ďalšie imidžové modely. Okrem kupé a roadsteru, ktoré sme poznali aj doposiaľ má prísť aj crossover TT Allroad, ktorý sa bude podobať na štúdiu Shooting Brake a športový sedan. V priebehu 3 rokov má mať Audi TT až 5 samostatných modelov.

400 koňový dvojliter v koncepte až tak nešokuje. No ak známy motor EA888 s týmto výkonom prinesú o rok do sériovej produkcie, vyrazia nám všetkým dych a pokoria Mercedes A45 AMG.

Dizajn každého z pripravovaných netradičných TT celkom logicky vychádza z kupé/roadsteru. Keďže vždy platilo a bude platiť, že auto robia kolesá, štúdia má napriek relatívne menším rozmerom až 21 palcové kolesá s pneumatikami 255/35 R21. Je vlastne celkom isté, že toto nie je obutie pre každý deň.

 

Všetky 4 dvere sú bezrámové, no auto samozrejme, má pevný B stĺpik. Kufor auta sa otvára rovnako ako na elegantnej A7 Sportback. Zaujímavostí je na tomto aute omnoho viac. Napríklad predné LED svetlá, ktoré pre diaľkové svietenie používajú od rýchlosti 60 km/h laserovú technológiu s premenlivou intenzitou svietenia. Ich silu reguluje kamerový systém, ktorý pred autom permanentne sníma priestor. Pre mestské rýchlosti slúži ako diaľkové svetlá samostatný modul tvorený zo 4 diód v každej lampe. Zaujímavo sú riešené aj LED smerovky, ktoré sa rozsvecujú rýchlo no postupne od stredu auta ku kraju. 

V porovnaní s kupé je sedan o takmer 30 cm dlhší (má 4,47 m) no prekvapivo je až o 2,7 cm nižší. Stojí na platforme MQB, ktorá je roztiahnutá na rázvor 2 637 mm. To znamená, že v porovnaní s TT coupé/roadster sú nápravy od seba ďalej o 125 mm a dokonca ešte o 7 mm ďalej než pri A3 sedan.

 

Pre udržanie hmotnosti na akceptovateľnej úrovni, pri nekompromitovanej pevnosti a tuhosti je toto auto postavené z celého spektra materiálov. V predných sekciách nájdeme oceľ, podlahová plošina má za tepla formované vysokopevnostné ocele rôznych druhov pevnosti, kapota je z hliníka. Rovnaký materiál tvorí dvere a veko kufra.

Vnútro v Audi je tradične mimoriadne krásne a kvalitné. Štúdia na tom nemôže byť inak, práve naopak. Honosné plasty, robustné tvary, bohaté polstrovanie na centrálnej konzole, volante a sedadlách... Celá predná časť je v koncepte virtuálneho kokpitu, ktorého základom je 12,3 palcový displej. Do zadu sa, podľa očakávania pri daných rozmeroch a snahe zachovať pohodlie a priestor zmestia len dvaja ľudia. Každý však má vlastnú lakťovú opierku s odkladacím priestorom, samostatne nastaviteľné sedadlo. Obe zadné sedačky je možné sklopiť, čo zásadne zväčší objem kufra.

Pod kapotou je aj dizajnérmi doladení známy dvojliter EA888. Tu vyladený na ďaleko najvyšší výkon až 400 koní. Motor je, samozrejme, aj tu uložený vpredu naprieč, tak ako jedine to koncepcia MQB umožňuje a preto napriek označeniu quattro využíva každé TT zapínateľný, nie permanentný, pohon oboch náprav cez Haldex. S litrovým výkonom až 200 k tak tento motor o 20 k na liter prekonáva aj súčasného rekordéra Mercedes-Benz A45 AMG. No kým tento motor nebude v sériových modeloch, Mercedesu stále patrí za tento výkon a odvahu úcta a uznanie.

 

Krútiaci moment vyšpičkovaného motora je 450 Nm v rozmedzí 2400 - 6000 ot, pričom 300 Nm dosahuje už od 1900 ot. Podľa výrobcu vraj toto auto dokáže v kombo premávke jazdiť za rovných 7 litrov. Motor má však oproti klasickej EA888, ktorú má pod kapotou niekoľko miliónov vodičov v EÚ zosilnili. Turbo totiž do motora tlačí vzduch s pretlakom až 1,8 atmosféry. Má tiež prepracovanú hlavu valcov, väčšie vstrekovače, iné nastavenie vačkového hriadeľa a dvojstupňový systém zdvíhania ventilov. Pri polovičnej záťaži motor dostáva nepriamy vstrek paliva, pre dosiahnutie vhodnejších tepelných vlastností. 

K motoru je pripevnená 6-stupňová dvojspojková prevodovka DSG, u Audi známa ako S-tronic. Pre lepšie rozloženie hmotnosti je v tomto aute spomínaný medzinápravový diferenciách haldex posunutý k zadnej náprave. Zrýchlenie tesne pod 4 sekundy na stovku sa svojou hodnotou približuje tým najvýkonnejším modelom výrobcu ako RS6 či R8 V10. Dá sa predpokladať, že maximálka je elektronicky obmedzená na 250 km/h.