Prvá generácia - BMW E30 M3

Očakávania začali v auguste 1985. Nemecké motoristické časopisy nažhavili čitateľov na najrýchlejší model BMW radu 3. Základne data boli na svoj čas ohromujúce. Malý sedan s výkonom 200 k - podstatne vyšším než mala konkurencia, maximálka cez 230 km/h, šprint z pokoja na 100 km/h za 6,7 s. Predčasne prezradená informácia spôsobila, že na prvé kusy bolo treba počkať až do leta 1986. Novinári mali pravdu v tom, že pôjde o najostrejšiu a najrýchlejšiu verziu BMW radu 3 doposiaľ. V čom sa však mýlili bol hnací agregát. Verili, že tieto výkony na 4-valci je možné získať jedine vďaka prepĺňaniu. Iste viete, že všetky BMW M3 doposiaľ mali jedine ostrý atmosférický motor.

Druhá generácia - BMW E36 M3

BMW M3 sa medzičasom stalo najúspešnejším cestovným autom v motoršporte. Výroba sériovej verzie M3 začala pár mesiacov pred pretekárskymi verziami. V tom čase sa BMW M1 už nevyrábalo a vtedajší šéf BMW Eberhard Kuenheim dal svojim podriadeným za úlohu začať pracovať na následníkovi. Jeho istá návšteva v oddelení Motorsport GmbH na Mníchovskej ulici Preussenstrasse sa tam traduje doposiaľ. Takmer na odchode, s kľučkou dverí v ruke povedal:" Mx. Rosche, pre rad 3 potrebujeme športový motor." Jeho žiadosť bola v dobrých rukách. Paul Rosche a jeho tím po type M1 dokázal svetu svoje schopnosti aj na športových verziách radu 5, ktoré poháňali motory oddelenia M. Nemožno opomenúť ani ich schopnosti pri vývoji turbomotora pre F1, ktoré poháňali monopost najmä legendárneho brazílskeho pilota Nelsona Piqueta. Ten s monopostom Brabham BMW v roku 1983 získal titul Majster sveta.

Tretia generácia - BMW E46 M3 (na obrázku model CSL)

Nový športový 4-valec pre ostrú verziu BMW radu 3 mal s F1 čosi spoločné - kľukový hriadeľ. Vychádzal so sériovej produkcie a sformoval základ pre ostrý dvojliter. Rozhodnutie pre 4-valec padlo pre menšiu hmotnosť motora, vyšší krútiaci moment a ideálny základ pre použitie v motoršporte pre danú objemovú triedu. Samozrejme, sériový 4-valec by bol pre športový motor príliš lenivým a nevhodným základom. Prepĺňanie nebola pre konštruktérov cesta z ohľadom na bezproblémovú dennú prevádzku. Namiesto toho sa rozhodli zmeniť denného pracanta v skutočného športovca pomocou osvedčenej techniky 4-ventilov na valec a zväčšením objemu na 2,3 litra. Bol tu ešte jeden dôležitý dôvod, prečo sa pri prvom BMW M3 rozhodli pre 4-valec. Kratší kľukový hriadeľ lepšie odolá vysokým otáčkam a nevibruje. Konštruktéri preto navrhli kľukovku tak, aby odolala až 10 000 otáčkam! V porovnaní s bežými sériovými štvorvalcami tej doby to bolo takmer 60% zvýšenie otáčok. Vrcholná otáčky pre cestné verzie BMW M3 boli obmedzené na necelých 6 800 ot, čo ponúklo spoľahlivosť i priestor pre ďalšie zlepšovanie a zvyšovanie výkonu.

Štvrtá generácia - BMW E90-E93 M3

Paul Rosche spomína: "Začali sme na novom motore okamžite pracovať. Výhodou bolo, že väčšie 6-valce mali rovnakú vzdialenosť medzi valcami ako náš 4 valec. takže sme len odrezali 2 spaľovacie priestory z hlavy valcov motora M88 a proste dieru na zadnej strane motora sme zablendovali. 6-valec medzičasom spôsobil senzáciu v M1 a tiež premenil BMW 635CSi na jedno z najrýchlejších GT kupé tých čias. Či tomu veríte, alebo nie, náš tím pripravil jeden z najlepších 4-valcov sveta, známy S14 len za 2 týždne! Motor, ktorý sa na najbližších 10 rokov postaral o množstvo titulných strán v motoristických aj športových časopisoch. Spomínam si, raz v nedeľu som vzal testovacie auto k šéfovi Kuenheimovi a dal som sa mu previezť. Keď sa vrátil, povedal - Dobrééé. Páči sa mi to." A tak vznikla prvá generácia M3.