Ceny historických vozidiel idú do nevídaných výšin. Ak má auto aj nejakú výnimočnú históriu, môže sa jeho cena voči rovnakému kúsku bez histórie aj zdvojnásobiť. Ten prípad čaká aj takmer nejazdený roadster z Mníchova. BMW Z8 Steve Jobsa ide totiž do dražby a lacné nebude. Lacný síce nie je žiadny kus Z8, vlastníctvo Stevom môže urýchliť predajnosť, ale aj zásadne zodvihnúť jeho cenu.

BMW Z8 nikdy nebolo lacným artiklom. Vo svojej dobe to bol lukratívny model, na ktorý mal „zálusk“ nejeden známy umelec. Okrem role v bondovke Jeden svet nestačí (The World is Not Enough) bol výnimočný aj vzhľadom a počtom vyrobených kusov. Tých bolo len 5 703 (3 160 do Európy a 2 543 do USA). I keď si v bondovke zahral len chvíľku, kým ho nerozrezali na polovicu, patrí k najznámejším vozidlám z tohto filmu.

BMW Z8 po Steve Jobsovi bude zaujímavo cenený youngtimer.

BMW predstavilo Z8 v roku 1999 na autosalóne vo Frankfurte. Mal to byť priamy odkaz na legendárny roadster 507, ktorý už dnes dosahuje pri predaji závratných súm. BMW Z8 ho bude v tomto smere nasledovať.

BMW Z8 si strihlo aj filmovú premiéru v bondovke Jeden svet nestačí.

Pod prednou kapotou pracuje V8 z vtedajšieho BMW M5 E39, teda 4,9 litrový (4 941 ccm) atmosféricky plnený motor s kódovým označením S62. Maximálny výkon je 294 kW (400 k) a krútiaci moment dosahuje maximum 500 Nm. O prenos krútiaceho momentu na zadné kolesá sa stará 6-stupňová manuálna prevodovka, tiež z modelu M5.

Pohotovostná hmotnosť je na úrovni 1 585 kg, vďaka čomu zrýchli na 100-ku za 4,7 sekundy. Maximálka je, samozrejme, elektronicky obmedzená na 250 km/h. Každé vozidlo malo hardtop, ktorý sa k dizajnu vozidla neuveriteľne hodil. Zaujímavosťou Z8-mičky bola aj úprava od Alpiny, ktorá nevyužívala motor S62, avšak upravený „civilný“ M62 prevŕtaný na 4,8-litrový objem. Tento motor pochádzal z Alpiny B10 V8 S, teda upravenej generácie E39. Maximálny výkon bol 280 kW (381 k), avšak krútiacim momentom prevyšoval Z8 o 20 Nm (520 Nm). Bohužiaľ, narozdiel od Z8 mala upravená Alpina "len" 5-stupňovú automatickú prevodovku Switch-Tronic. Bola to tiež prvá Alpina oficiálne predávaná v USA. Tamojší trh dokonca zatlačil na výrobcu a z predpokladanej série 333 kusov bolo nakoniec 555 kusov.

Zaujímavým a už dnes vysoko ceneným modelom je úprava od Alpiny.

Steve Jobs si tento konkrétny kúsok podľa dostupných zdrojov prebral 6. októbra 2000. Odvtedy vozidlo vlastnil 3 roky vrátane telefónu Motorola, ktorý údajne nenávidel. Potom ho predal novému záujemcovi z Los Angels, ktorý ho mal rok a predal ho zas do San Francisca. Auto druhému majiteľovi však údajne chýbalo, a tak ho v roku 2006 odkúpil späť (alebo tušil jeho rast hodnoty?) a vlastnil ho až do dnešných dní.

Zaujímavosťou BMW Z8 je tiež prístrojová doska s otočnými gombíkmi líšiaca sa od vtedajšej produkcie BMW.

Aktuálne ho dal do dražby RM Sotheby's, ktorá sa bude konať 6. decembra v New Yorku. Cena nového vozidla v čase kúpy bola v USA na úrovni 129-tisíc dolárov (približne 110-tisíc eur), dnes po 15 200 míľach (takmer 25-tisíc km) má odhadovanú hodnotu medzi 300 až 400-tisíc dolárov (257-tisíc až 343-tisíc eur). Čo myslíte, má automobil s takto zaujímavým prvým majiteľom takto vysokú hodnotu? Pre príklad uvediem, že cena Z8 začína na približne 150-tisíc eur, napríklad taká Alpina V8 odvodená z modelu Z8 je na predaj až za 305-tisíc eur. Nemyslím si tak, že by odhadovaná suma za Jobsovu Z8 bola premrštená, alebo by sa vozidlo v tejto cenovej relácii nepredalo. I keď nikdy nehovor nikdy, však.


Zdroj foto: RM Sotheby's a BMW