Spoločnosť BOSE všetci poznáme ako výrobcu kvalitných audiosystémov. Väčšinu z nich tvoria príplatkové systémy v automobiloch, ale vyrábajú aj skvelé hifi-systémy do domácnosti a pre priemyselné využitie. Málokto však vie, že inžinieri z BOSE pred 13 rokmi vyvinuli revolučné magnetické pruženie...

Jedno odpruženie pre všetky situácie

Poznáte to. Sú dni, keď máte chuť iba sa tak plaviť krajinou a komfortne zdolávať dlhé vzdialenosti. Alebo naopak, na krátkej obľúbenej okreske vyžmýkať zo stáda pod kapotou maximum. Problém je, že vo všeobecnosti neexistujú autá, ktoré vám splnia obe priania súčasne. Áno, sú výnimky s perfektne odladeným bežným podvozkom, alebo adaptívne tlmiče. Vo všeobecnosti to však neplatí. BOSE priviedol svoj systém do extrémov na oboch póloch, teda komfortnom aj športovom a môže mu závidieť kadejaký adaptívny podvozok. Ten do takých krajností ísť nedokáže.

Auto s revolučným podvozkom sa vôbec nenakláňa (vpravo). Sériový Lexus LS pripomína loď.

Princípom BOSE odpruženia je absolútna izolácia odpruženia od karosérie auta. Podvozok si robí svoju dokonalú prácu a karoséria ostáva v pokoji. Vývoj systému začal už v 80. rokoch. Pre ďalšie použitie bolo nutné pokročiť vo vývoji lineárnych elektromagnetických motorov, zosilňovačov prúdu a taktiež vyvinúť „mozog“ celého systému, ktorý by riadil počítač. Konštruktérom v spolupráci s IT postupne vyvinuli technológiu, založenú na nahradení klasických tlmičov a pružín elektromagnetickými motormi.

Vysoká efektivita elektromagnetov

Napájanie systému pracuje pod napätím 300 V. Všetky štyri elektromagnetické motory a počítač majú vysoký odber energie, v praxi však systém odoberal z alternátora výrazne menej ako napr. klimatizácia. Ako je to možné? Elektromotory sú obrátené generátory a pri práci pruženia vznikla energia, ktorá sa následne využila.

BOSE predbehlo čas. Avšak v súčasnej high-tech dobe si nasadenie takého odpruženia viem predstaviť aj sériovo.

Činnosť podvozka demonštrovali na luxusnom Lexuse LS s týmto odpružením a porovnali so sériovým. To, čo tá loď na kolesách zvláda, je neuveriteľné. O to viac, ak sa pozriete na prácu podvozka sériového Lexusu LS. Pri ňom si vodič môže pripadať ako kapitán malého zaoceánskeho parníka. Nie však s elektromagnetickým odpružením. To nemá žiadny tlmič, ktorý by sa priamo dotýkal karosérie. Všetky kolesá pracujú závisle od seba (nemýľte si so závislým zavesením kolies) a celé to riadi počítač. Ten koordinuje ich vzájomné vyrovnávanie a charakteristiku tlmenia. Výsledkom je auto, ktoré sa nenakláňa, na nerovnosti reaguje s predstihom a dokáže neskutočné kúsky. To musíte vidieť! Vo videu BOSE demonštruje celý systém a je sa na čo pozrieť.

Použiteľné pre bežné typy náprav

Celé odpruženie sa dalo namontovať iba s malými zmenami pre väčšinu typov náprav. Bolo použiteľné pre majoritu áut, ktoré jazdia na cestách aj v dnešnej dobe. Masovo sa nerozšírilo, aj keď ho BOSE plánovalo sériovo ponúkať na konci minulej dekády. Dôvodom bola okrem vysokej hmotnosti cena celého systému, kde ani výrobcovia luxusných limuzín nemali o toto riešenie záujem. V dnešnej technologickej dobe si ho však viem predstaviť a sériové nasadenie by celú technológiu postupne zlacnilo. 

Čo sa týka sériovej podoby, predsa len BOSE ponúka tento systém pre odpruženie sedačiek vodičov kamiónov a veľkých nákladných áut. Chránia tak chrbticu a predchádzajú jej zraneniam pri pravidelných dlhých cestách naprieč krajinou. 


Zdroj: BOSE, CNET