Štyri turbodúchadlá? To je už trochu veľa, nemyslíte? Doteraz používali v sériových autách technológiu štyroch turbodúchadiel snáď len inžinieri spoločnosti Bugatti (model EB110 a Veyron). Po novom uvidíme štyri turbá aj v nemeckých autách. Mercedes oznámil vývoj quad-turbo motora už v marci tohto roka. Páni z BMW nenechávajú nič na náhodu a tiež oznámili vývoj motora so štyrmi turbodúchadlami. Pôjde na naftu, bude následníkom dnes jediného triurbo dízla 50d.

 

Okrem konvenčných turbodúchadiel by sa mohli v novom motore objaviť aj elektrické turbá. Všimnite si ten pomer. 6 valcov, 4 turbá - dobré nie? :)

Prekvapivo nepôjde o benzínové motory, ale o úspornejšie vznetové varianty. Mercedes aj BMW plánujú dominanciu na poli vznetových šesťvalcov. Oba motory majú dosiahnuť výkon cez 400 koní. Litrový výkon +133 koní je na diesel celkom slušný, čo poviete? 


V prípade agregátu BMW poznáme viac podrobností. Quad-turbo motor nahradí v ponuke súčasný motor s označením 50d, ktorý poznáme napríklad z modelu BMW M550d. Z troch turbodúchadiel dáva výkon 381 koní. Podľa prvých informácii má mať Quad-turbo verzia výkon 414 koní a 800 Nm. To je väčší výkon, než poskytovala koncom 90. rokov verzia BMW M5 E39 zo 4,9 litrového benzínového motora V8! Ak sa hodnoty výkonu podarí inžinierom naplniť, pôjde o najsilnejší trojlitrový naftový šesťvalec na svete.


Okrem konvenčných turbodúchadiel by sa mohli v novom motore objaviť aj elektrické turbá. Dve malé turbodúchadlá sa budú pravdepodobne starať o výkon v nižších otáčkach (práve tie by mohli byť elektrické) a dve väčšie turbodúchadlá by sa mali starať o záťah v druhej polovici otáčkomera.


Otázkou môže byť spoľahlivosť nového motora. Podľa skúseností majiteľov motor 50d N57S s troma turbami nevyniká prevádzkovou spoľahlivosťou. Inžinieri BMW aj napriek tomu plánujú pridanie ďalšieho turba. Nový motor bude teda ešte komplikovanejší. Na druhej strane, spoľahlivosť riešenia budeme môcť súdiť až po rokoch používania. A je celkom možné, že inžinierom sa podarí zapracovať na odstránení problémov súčasného motora.

 

Zdroj: autoevolution