Výnimkou nie je ani legendárne BMW M3 CSL, ktoré sa nedávno objavilo na predaj v ponuke portálu pfund-automobile.de. Ide o veľmi zachovalý kus, s dátumom výroby 8.10.2003, v pôvodnom stave, ktorý má najazdené iba 40.154 km. Auto je nalakované v príťažlivom odtieni Black Sapphire Metallic, s interiérom v kombinácii čierna koža a alcantara a nechýbajú ani prvky komfortu v podobe klimatizácie a audiosystému. Predtým malo dvoch majiteľov, ktorí sa oň po celý čas vzorne starali, k dispozícii je jeho kompletná servisná história. Na čelnom skle sa dokonca nachádza ešte pôvodná nálepka, upozorňujúca na obuté semislicky Michelin Pilot Sport Cup s cestnou homologáciou, ktoré však vzhľadom na ich profil dezénu nie sú až tak účinné na mokrom povrchu. Obmedzovač maximálnej rýchlosti má auto odblokovaný, ručička tachometra sa tak zastaví na číslici 280. Originálnemu a bezchybnému stavu tohto bájneho jednorožca prirodzene zodpovedá aj jeho cena, ktorá sa v súčasnosti drží na úrovni 109.500 €. Celkom slušné na 11 rokov starú M3, čo poviete?

BMW M3 CSL je veľmi dôležitým míľnikom v histórii bavorskej značky a mnohí ho dodnes považujú za najlepšie eMko, ktoré kedy v Mníchove vyrobili. Bolo duchovným nástupcom slávneho „Batmobilu“ BMW 3.0 CSL, ktoré vzniklo v sedemdesiatych rokoch ako homologačný špeciál pre preteky šampionátu European Touring Car Championship a Deutsche Rennsport Meisterschaft a upevnilo pozíciu BMW medzi automobilovými velikánmi.

Prvé BMW M3 CSL sa objavilo v roku 2003 a  očarilo automobilových nadšencov po celom svete vďaka použitiu racingových technológií v produkčnom modeli. Srdce auta tvorí upravená verzia štandardného 3,2 litrového atmosférického radového šesťvalca, s kódovým označením S54. Motor nie je vybavený konvenčnou váhou vzduchu. Množstvo nasávaného vzduchu prepočítava priamo riadiaca jednotka, čo zabezpečuje omnoho ostrejšie reakcie motora na zošliapnutie plynu. Ďalšie zmeny zahŕňajú upravené vačkové hriadele, výfukové ventily a odľahčený výfukový systém, vyrobený z tenšej ocele. Aj vďaka nemu má auto charakteristický ostrý metalický zvuk. Pohonný agregát po úpravách disponuje výkonom 360 koní pri 7900 ot./min. a dosahuje krútiaci moment 370 Nm pri 4300 ot./min., teda vo výsledku o 17 koní a 5 Nm viac ako štandardné BMW M3 E46.

Ako už označenie CSL (Coupe Sport Leichtbau) napovedá, inžinieri divízie BMW M sa zamerali predovšetkým na celkové odľahčenie športového kupé a čo najlepšie rozloženie hmotnosti. K zníženiu ťažiska prispieva strešný panel, vyrobený z uhlíkovými vláknami vystuženého plastu, ktorý je o 7 kg ľahší ako konvenčná kovová strecha. Z rovnakého materiálu je vyrobený aj predný nárazník s kruhovým nasávacím otvorom na ľavej strane, privádzajúci vzduch priamo k modifikovanému saniu, ďalej výstuha predného nárazníka, spojlery na prednom nárazníku, zvyšujúce prítlak vo vysokých rýchlostiach a tiež zadný difúzor. Veko kufra so zvýraznenou odtrhovou hranou je vyrobené zo sklenými vláknami vystuženého polyméru. Sklenými vláknami vystužený plast je použitý ako materiál tvoriaci výstuhu zadného nárazníka a v spojení s termoplastom a penou vytvára podlahu kufra a zadnú prepážku. Zadné okno je vyrobené z extra tenkého skla. V duchu odľahčovania sa nesie aj interiér, v ktorom sú umiestnené dve laminátové škrupinové sedačky. Stredový tunel, panely dverí a strop sú vyrobené z uhlíkových vlákien, zvuková izolácia bola značne zredukovaná a absentuje aj audiosystém a klimatizácia, ktorými však bolo možné auto bez príplatku dovybaviť. Športový trojramenný volant obsahuje iba jediné tlačidlo, aktivujúce M Track mód systému DSC. Komplexná odľahčovacia kúra priniesla úsporu hmotnosti v podobe nezanedbateľných 110 kg oproti štandardnej M3.

Náležitú pozornosť konštruktéri venovali aj podvozku. Jeho úpravy zahŕňajú kratšie a tuhšie pružiny a tlmiče a hrubšie skrutné stabilizátory vpredu i vzadu. Predné i zadné ramená sú vyrobené zo zliatiny hliníka a majú tvrdšie uloženia. Prevod riadenia je strmší, jeho prevodový pomer zmenili z hodnoty 15,4:1 na 14,5:1. O efektívne spomalenie sa starajú väčšie predné vŕtané brzdové kotúče s priemerom 348 mm. Auto je obuté na 19-palcových ľahkozliatinových diskoch BBS, vybavených už spomínanými pneumatikami Michelin Pilot Sport Cup s rozmermi 235/35 ZR19 vpredu a 265/30 ZR19 vzadu.

O prenos sily motora na zadné kolesá sa stará výlučne šesťstupňová robotizovaná manuálna prevodovka SMG II (Sequential Manual Gearbox), spolu so systémom launch control. Auto zvládlo šprint z 0-100 km/h za 4,9 sekundy a maximálka bola limitovaná na 250 km/h. Názornou demonštráciou výkonu, výborného vyváženia a vynikajúcich jazdných vlastností CSL-ka bol aj dosiahnutý čas kola na Severnej slučke Nürburgringu, ktorý je len o dve sekundy horší, ako dosiahlo mladšie a výkonnejšie, podobne racingovo zamerané BMW M3 GTS (7 min. 50 sek. verzus 7 min. 48 sek., v prospech GTS-ka).

BMW M3 CSL sa vyrábalo približne pol roka, pričom z výrobnej linky zišlo celkovo 1358 kusov, z toho 823 kusov s ľavostranným riadením a 535 kusov s pravostranným riadením. V ponuke bolo iba v dvoch odtieňoch laku – Silver Grey Metallic a Black Sapphire Metallic.

Pri príležitosti 10. výročia vzniku tejto legendy sa v roku 2013 v BMW Welt-e v Mníchove konalo stretnutie asi päťdesiatky jej šťastných majiteľov a nadšencov z celej Európy. Svedectvá niektorých z nich a atmosféra stretnutia sú zachytené v priloženom videu.

Zdroj: pfund-automobile.de