Seat Leon bol vždy v koncerne na druhej alebo skôr tretej koľaji. Golf bol vždy Golf, Octavia bojovala väčším vnútorným priestorom a pre našincov aj kvázi domácou značkou. Leon to tu mal ťažké, kombi prevedenie nemalo príliš veľký batožinový priestor, jednoducho ho vo veľkom kupovali skôr v domácom Španielsku.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Leon generácie 5F prišiel na trh koncom roka 2012. Voči predchodcovi „schudol“ o približne 90 kg, základné verzie hatbacku sa pohotovostnou hmotnosťou hýbu okolo 1,2 tony, čo je už dnes v tejto triede nemysliteľné. Na modulárnej platforme MQB okrem Leonu vznikla aj Octavia 3, Golf 7 a ešte aj Audi A3 8V. To však zameraním oslovuje skôr iných zákazníkov.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

V roku 2013 predstavili aj verziu kombi ako ST a špecifickú trojdverovú SC. Tých je však na predaj úplné minimum. Modernizácia prišla v roku 2016, nová generácia ho vystriedala v roku 2020.

Aj verzie bez klimatizácie

Úplne na začiatku dokonca existovali autá bez klimatizácie, tým sa úplne vyhnite. Manuálna klimatizácia bola totiž v sérii až od druhej výbavy Reference, automatickú mali až tie najvyššie, prípadne pre nižšie bola za príplatok. Dokúpiť ste si mohli časom aj k najnižšej výbave navigáciu, LED predné svetlá či rôzne asistenčné systémy. Cenník bol rozsiahly, preto ste mohli mať aj základnú klimatizáciu s najlepšou navigáciou.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Prvýkrát LED

Seat Leon 5F bol prvým autom v nižšej strednej triede, ktorý priniesol LED svetlá aj pre stretávací a diaľkový režim. Veľa ľudí sa však sťažovalo, že dosvit nebol taký dobrý, ako pri bi-xenónoch z minulej generácie. Problémom je tiež výmena, keď musíte kúpiť celý svetlomet, čo je pri jazdenke v tejto triede veľmi nákladné. Halogény ale nesvietia presvedčivo, kto jazdí viac v noci, nič iné ako LEDky mu nezostanú na výber.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Podvozok

Jednoduchý podvozok je zárukou lacnej údržby. Vpredu je jednoduchý McPherson, trojuholníkové rameno má samostatne vymeniteľný čap, ktorý nie je drahý. Vzadu je torzná priečka s vlečnými ramenami, prakticky bezúdržbové zavesenie kolies. Ručná brzda pôsobí cez elektromotor na platničky, treba pri výmene nastaviť základnú pozíciu. Verzie nad 110 kW majú viacprvkové zavesenie, rovnako ako štvorkolky, tam už je na výmenu viac ramien. Haldex 5. generácie nie je príliš poruchový, treba len meniť olej každých 90 tisíc km.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Motory

Na výber ste mali počas celého života Leonu 5F skutočne množstvo motorov. Najmenší 1.0 TSI bol trojvalec, prišiel ako náhrada za väčšie štvorvalcové 1.2 TSI. Väčší štvorvalec 1.4 TSI v roku 2018 začali nahrádzať modernejším 1.5 TSI. Oba motory boli k dispozícii aj vo verzii na CNG ako TGI. Nad nimi stál 1.8 TSI, ktorý mal priame aj nepriame vstrekovanie paliva a nakoniec 2.0 TSI ako Cupra.

Dieselové motory boli 2. Menšia 1.6 TDI, aj ako Ecomotive úsporná verzia, väčší 2.0 TDI mal vo výkonnejšej verzii aj vzadu multilink. Sériovo bol spojený so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a DSG pri tejto verzii už bola robustnejšia DQ250, prípadne DQ381 so 7 stupňami.

Spoľahlivosť

Začnem motormi, keďže je ich na výber skutočne neúrekom. Najmenší trojvalec 1.0 TSI sa nestratí v meste, ale ani na diaľnici. Silnejšia verzia so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou točí rozumné otáčky aj na diaľnici a vôbec mu to nevadí. Jazdí za dobrú spotrebu, meníte menej sviečok, jedinou nevýhodou je na voľnobeh citeľný trojvalcový chod. To ale majú na svedomí už unavené silentbloky motora.

Väčší štvorvalec 1.2 TSI, ktorý bol nahradený práve menším trojvalcom, už tiež nie je zlou voľbou. Je novšej generácie EA211, teda turbo vzadu, medzichladič s vodným chladením, chladené výfukové zvody, rozvodový remeň s kontrolou po 210 tisíc km. Problém s karbónovaním však zostal, výraznejší je aj kvôli vnútornému EGR.

Staršia pohonná jednotka 1.4 TSI alebo novšia 1.5 TSI vychádzajú z rovnakého základu. Verzie s ACT majú odpájané 2 stredné valce, zatiaľ to funguje, ale nikto netuší, koľko bude do budúcna. Novšia 1.5 TSI mala problémy so studenými štartmi, prehrávali im software, nie vždy to pomohlo. Jednotka kvôli rýchlejšiemu zohriatiu katalyzátora dávala príliš bohatú zmes, motor mal tendenciu po studenom štarte skapať.

Aj verzie na CNG

Špecialitou sú verzie na stlačený zemný plyn TGI. Majú voči benzínovým verziám nižší výkon, primárne jazdia na CNG a na benzín idú len ak dôjde plyn, pri studenom štarte pod -10 stupňov C alebo po čerstvom dotankovaní plynu. So spotrebou okolo 3,5 kg plynu na 100 km je to aj dnes ekonomická verzia, rýchlo sa zohreje a v meste je to lepší motor, ako TDI.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Väčší 1.8 TSI mal priame aj nepriame vstrekovanie paliva, čím by mohol byť vhodný aj na kratšie mestské trasy. Väčšie 2.0 TSI je už dosť špecifické, väčšinou bolo len v športových verziách Cupra, kde mu majitelia aj dávali poriadne „nažrať“. To sa môže odzrkadliť na jeho životnosti, avšak veľa záznamov o zničených motoroch nie je. Nové verzie TSI EA211 majú už rozvodový remeň s kontrolou po 210 tisíc km, potom každých 30 tisíc km. Ideálne je ho ale vymeniť a mať pokoj.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Vznetový 1.6 TDI je spojený len s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou a to je jeho najväčšia slabina, samozrejme spolu s jednohmotným zotrvačníkom. Motor v nízkych otáčkach duní, vo vyšších je to už lepšie. Pritom využíva moderné prvky ako vodou chladený intercooler, žhaviace sviečky s meraním expanzných tlakov alebo výfukové zvody v hlave valcov.

Väčší 2.0 TDI je pre diaľničných letcov, obzvlášť v 135 kW verzii by ste autu netipovali takýto výkon. Pri oboch dieseloch pozor na zalepenie vodnej pumpy staršou chladiacou kvapalinou, motor sa rýchlo prehreje a môže prísť k zničeniu samotného bloku. Pri náznaku prehrievania treba ihneď vypnúť motor, vymeniť vodnú pumpu a dať novú chladiacu, následne ju meniť každých 5 rokov.

Prevodovky

Výhodou väčšieho motora je tiež v DSG prevodovke DQ250, ktorá má mokré spojky. Olej treba meniť každých 60 tisíc km, je drahší a je ho tam viac, ale prevodovka potom vydrží. Tento automat je aj v 2.0 TSI. Vo všetkých menších vrátane 1.8 TSI a 1.6 TDI nájdeme malú DQ200, ktorá má suché spojky. Tie už okolo 100 až 120 tisíc km žiadajú o výmenu. Olej meníte v samotnej prevodovke a v mechatronike zvlášť, vplyv na životnosť spojkových lamiel to ale nebude mať. Okolo roku 2017 až 2018 začali prichádzať 7-stupňové DQ 381, ktoré nahradili 6-stupňové DQ250.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Verzie so štvorkolkou majú Haldex 5. generácie. Je ľahčí, úspornejší a lepší, ako predchodca. Elektromotor na výrobu tlaku sa nekazí, len treba meniť olej aby sa vám nespálil. Potom už neprenesie toľko Nm na zadnú nápravu, aj s dobrým olejom však viac ako 55 až 60 % Nm dozadu nedostanete.

Pri Leone 5F sa ešte užívatelia sťažujú na vŕzgajúci interiér, pomalší infotainment či mrznúce čidlo na výparníku klimatizácie. Podvozok drží a pokiaľ máte predokolku, tak je všetko na výmenu ľahké a lacné. Pri LED svetlách skontrolujte, či vám svietia všetky diódy.

Kúpiť/nekúpiť

Leon 5F je už rokmi prevereným autom. Má výhodu v tom, že voči Octavii neslúžil toľko medzi služobnými vodičmi a tak môžete ľahšie nájsť zachovalejšie kúsky. Kombi nemá tak veľký batožinový priestor, ako by ste očakávali, tu môže byť niekto sklamaný. Auto ako také ale funguje nadpriemerne dobre, kto si vyberie správny motor k svojmu jazdnému štýlu, ten bude spokojný. Do mesta ideálne plynové verzie alebo 1.0 TSI, chybu však neurobíte ani inými TSI. Na diaľnice jednoznačne 2.0 TDI, kde nie je problém ani s DSG. Kto chce viac šetriť a nejazdí príliš v meste, môže siahnuť aj po 1.6 TDI.