To sa písal rok 2009, kedy sme prešli na povinnosť celoročne svietiť. So stretávacími svetlami, samozrejme. Doba takzvaných DRL ešte len mala prísť. Pred tým bolo obdobie, keď sa svietilo aj cez deň len v zimných mesiacoch. Argumentácia povinného denného svietenia? Údajne vyššia bezpečnosť na cestách. Určitá logika tam síce je, ale podložené číslami to na území SR určite nie je. Vo svete sa skloňujú čísla nižšej nehodovosti na úrovni ako 8 - 15 %. To je ozaj dosť.

Niektoré umiestnenie denného svietenia, alebo jeho intenzita nie je celkom vhodná. Minimálne pre ostatných vodičov nie. Aj keď je v súlade s platnými normami. Už keď to má byť, tak nech to je ozaj neprehliadnuteľné. Uvidíme, ako to bude s denným svietením vzadu. Do tej témy som nechcel v tomto článku veľmi rýpať. Aj keď je akútna.

DENNÉ SVIETENIE JE
  • prospešné ( 13% )

     

  • prospešné, ale mali by svietiť aj zadné svetlá ( 50% )

     

  • nezmysel ( 32% )

     

  • malo by byť dobrovoľné ( 4% )

     

Odpovedalo 639 ľudí  

Každopádne jav, kedy jedno auto svieti a druhé auto nesvieti, je poriadne zmätočný pre vnímanie situácie v premávke. Ľudské oko sa síce vie rýchlo prispôsobiť, avšak potrebuje podnet, impulz, s ktorým bude pracovať. Myslím si preto, že jednotné pravidlá by mali platiť v celej EÚ. Nie ako je to teraz, že krajiny si určujú podľa seba, či svietiť, alebo nie. Potom človek na staršom aute musí rozmýšľať, či tie svetlá v inom štáte zapne, alebo ich nechá vypnuté. Hrozia za to dokonca aj napomenutia, či pokuty. Pozrite si priložený obrázok, v ktorom sa zorientujete veľmi rýchlo, kde, kedy a ako máte svietiť...

Ak ste si obrázok očami preleteli, konkrétne legendu, určite vás zaskočil zákaz denného svietenia v Grécku. Priznám sa, tiež som o tom nepočul a ani nevedel. Vždy som sa len stretol s oficiálnou informáciou, že denné svietenie nie je povinné, a to je trošku rozdiel. Informácie na iných stránkach a fórach sa tiež líšia. Ďalší zdroj zas uvádza povinnosť svietiť v Grécku za zhoršených podmienok. Veľa vodičov tvrdí, že Gréci to vôbec neriešia, či svietia svetlá počas dňa, alebo v noci. Dokonca je vraj častým javom jazda na obrysových svetlách v noci. 

Ak sa ale chystáte tento rok autom do Grécka na dovolenku, máte automaticky nastavené denné svietenie a zákaz je naozaj platný? Čo teraz? Dostanete pokutu? Máte ho ísť dekódovať? Alebo čo vlastne máte robiť? Žiaden strach, žiadnu paniku. Najhoršia smrť je smrť z vydesenia...

Tým, že máte auto registrované na Slovensku, platia pre vás na základe Viedenského dohovoru pravidlá spôsobilosti platné v štáte registrácie vozidla, čiže sa nemusíte ničoho obávať. Iné by to bolo, ak by ste svietili svetlami stretávacími, čiže tie, ktoré ste ako šofér zapli manuálne.

Foto: Shutterstock