Prvá správa o úplne novom športiaku Alfa Romeo 4C GTA obletela svet v januári 2011. Ako to už býva, prvá info bola strohá. Najpodstatnejšia info bola, že to bude krajšie okapotovaný a zavretý KTM CrossBow. Tiež, že v ňom 2,0TFSI od VW Group nahradí moderný 1,75 litrový prepĺňaný štvorvalec FIAT. O dva mesiace neskôr svet prvýkrát videl ako by mala fešanda so športovým srdcom vyzerať a naozaj, s X-Bow to minimálne v oblasti dizajnu nemožno ani len porovnávať. Prečo? Lebo Alfa vyvíjala tvar 4C v duchu jedného z najkrajších áut planéty, božskej 8C Competizione.


Počas ostatných dvoch rokov sme sa dostávali k novším a presnejším info, videli sme ďalšie dva koncepty, ktoré v detailoch spresňovali sériový tvar novinky. Horúca informácia časom síce postupne chladla, no naše nadšenie pre tento typ auta azda nikdy nebude ľahostajné a chladné. Presne po dvoch rokoch je Autosalón Ženeva 2013 miestom predstavenia definitívnej sériovej podoby na ktorú sme pred pár dňami upozornili finálnymi foto červenej verzie.

Biela Alfa Romeo 4C je finálna podoba prvej vlny 1000 kusov z Launch Edition

Na stánku Alfy Romeo sa pred návštevníkmi vrtí biele kupé. Má sľubovaných 176 kW (240 k), stovku dá za sucha za 4,5 s, maximálka je 250 km/h. To aj vďaka mimoriadne malej hmotnosti len 895 kg! Sme ohromne radi, že napriek viacnásobnému odkladaniu termínu uvedenia sériovky je konečne tu! Má ešte niekoľko drobných zmien, v prednej časti sú to dva ventilačné otvory, iný tvar zadného difúzora a rozmernejší karbónový spojler, nie len decentná odtrhová hrana akú mala červená verzia predstavená pred pár dňami. Otázne je, či najnovšie zmeny bude mať kompletná produkcia, alebo len prvých 1000 ks z uvádzacej série Launch Edition. Zaujímavé je spomenúť jej distribúciu. Presná polovica produkcie prvej vlny Alfa Romeo 4C ide do USA. Alfa sa tu snaží o návrat už niekoľko desaťročí. Celý ten čas tu na to akosi nebola vhodná doba, vhodné auto a vôbec... 400 ks ostáva v Európe, posledná stovka bude musieť stačiť Afrike, Strednému východu a Ázii. Cena základnej verzie je 60 000 €, čo teda na malý športiačik, aj keď mimoriadne imidžový, nie je práve málo.

Spomínaný motor s priamym vstrekovaním, bez škrtiacej klapky s kompletne nastaviteľným zdvihom a časovaním ventilov MultiAir je spojený s vlastnou verziou dvojspojkovej prevodovky TCT. Koncern FIAT o nej tvrdí, že je to najlepšia prevodovka svojho druhu na svete. Maximálka rovno nie je a nebola pre 4C prioritou. Športiak má elektronický volič charakteru auta DNA, známy z typov MiTo a Giulietta. V 4C je doplnený o prakticky povinný mód Race, ktorý absolútne vypína trakčnú a stabilizačnú kontrolu. Režim mimoriadne vhodný pre uzavreté trate a okruhy.

A práve na okruhoch by mohla Alfa 4C práve vďaka super nízkej váhe bodovať aj medzi výkonnejšími mašinami. S rozmermi 4000 mm na dĺžku, 2000 mm na šírku a len 1180 mm na výšku bude musieť okrem darcovského KTM X-Bow bojovať aj so skvelými pilotskými mašinami Lotus Elise/Exige a Evora. V základnej cene 60 000 Euro je špeciálne školenie pretekárskymi jazdcami (celkom iste v hodnote minimálne 2500 €), čo je veľmi milý prvok bezpečnosti a rýchlokurzu geniality :)


Od budúceho roka má Alfa v pláne produkovať 2500 kusov 4C ročne a prísť by mala aj pretekárska verzia. Hovorí sa aj o superšportovej verzii Stradale s výkonom 270 k a roadster. To je však budúcnosť, na teraz sa musíme uspokojiť s dvoma základnými farbami White Carrara a Alpha Red.

Takto vyzerá posledná predsériová verzia z januára 2013