Kamióny na Topspeed.sk? Je pravda, že sa im tak často nevenujeme. Z času na čas sa ale nájde zaujímavá novinka alebo správa, ktorá si článok zaslúži. Napríklad Renault Optifuel Lab 2. Dnes sa pozrieme na budúcnosť kamiónov. Minulý týždeň v stredu dorazilo do holandského prístavu Rotterdam šesť konvojov nákladných automobilov bez vodiča. Test zorganizovala holandská vláda a zúčastnili sa ho značky DAF, Daimler, Iveco, MAN, Scania a Volvo.

Konvoje kamiónov, ktoré prešli väčšinu cesty bez pomoci vodiča, spolu komunikovali cez wi-fi. Vďaka autonómnym systémom, ktoré pomáhali rovnomerne brzdiť a zrýchľovať, mohli kamióny medzi sebou dodržiavať čo najmenšiu vzdialenosť. Kamióny nemuseli teda prekonávať tak veľký odpor vzduchu. Výsledok je vraj nižšia spotreba o 15%, plynulejšia premávka a obmedzenie dopravných nehôd. Dva kamióny by mali pri prejdení 150 000 km ušetriť až 6000 € na palive. Nesmieme zabúdať ani na nižšie emisie CO2.

Najdlhšiu cestu absolvovali kamióny značky Scania, ktoré zvládli 2000 km a prešli cez štyri štáty. Táto cesta má propagovať nový spôsob jazdy, ktorý by si mali všimnúť výrobcovia, ale hlavne úrady. Najväčšou prekážkou sú momentálne rozdielne zákony v štátoch. Navyše používa každá automobilka iný wi-fi systém pre vzájomnú komunikáciu medzi kamiónmi. Napriek tomu chce už budúci rok začať na skúšku využívať podobné vozidlá spoločnosť Unilever, ktorá by mala pomocou autonómnych kamiónov rozvážať tovar z prístavu v Rotterdame.

Toto sú krásne správy, no vodičov kamiónov veru nepotešia. Zdá sa, že technológia je už tak ďaleko, že po roku 2020 môžu začať mať reálny problém zamestnať sa. Ak teda legislatíva umožní jazdu bezvodičských áut v EÚ a nákladiak príde do miesta určenia sám, na zamanévrovanie k vykládke, alebo cez mesto už môžu poslúžiť len nádenníci...