Pokrok nezastavíš... Ale nie všetko nové je vždy lepšie.

A čo to vlastne pojem umelá inteligencia je? Po lopate povedané stroj vďaka programu dokáže riešiť problémy, ktoré na oko dokázal vyriešiť iba človek. Ide o simulovanie inteligentného riešenia problémov strojom. Definícií je neskutočné množstvo. Rovnako aj problémov, ktoré sú s umelou inteligenciou spájané. Zatiaľ sa dá povedať, že táto oblasť má približne rovnako zástancov, ako aj odporcov. Kam sa radíte vy? 

STE ZÁSTANCOM UMELEJ INTELIGENCIE?
  • Áno, vo všetkých oblastiach ( 9% )

     

  • Áno, ale len v niektorých nevyhnutných oblastiach ( 46% )

     

  • Nie ( 45% )

     

Odpovedalo 56 ľudí  

Ako to je myslené vo sfére automobilovej výroby? „Automobilky zvyšujú svoju produktivitu v priemere zhruba o 2 % ročne," povedal Andreas Tschiesner, riaditeľ európskeho poradenstva pre automobilový sektor McKinsey. Navyše tvrdí, že samotná umelá inteligencia by mohla priniesť dodatočný nárast produktivity o 1,3 % ročne. Nárast produktivity o 1,3 %, to pre nás, konzumentov, nie je až tak veľa, výrobca na to ale bude pozerať inak...

Lenže má to dve strany mince. Na jednej strane by z toho by mohli profitovať zákazníci, keďže umelá inteligencia by sa mohla uplatniť najmä vo výrobe. Automobilky by tak mohli časť úspor nákladov preniesť aj na svojich klientov. Lenže predpokladom pri zavedení umelej inteligencie do výroby bude obsadenie pracovnej pozície človeka strojom. Čo z toho, že teda možno cena výrobného produktu klesne, keď si ho v krajine bude môcť dovoliť menej ľudí? Áno, z histórie existujú prípady, kedy je ľudská pracovná sila lacnejšia ako zavedenie stroja, ale v modernej ekonomike to pomaly, ale isto prestáva platiť..

Podľa McKinsey by teda mohla umelá inteligencia vo výrobe ušetriť náklady vo výške až 61 miliárd USD, napríklad v oblasti kontroly kvality. Takže kontrolóri kvality, začnite si hľadať iné miesta... Ďalší potenciál ponúka zaobstarávanie a nákup (51 miliárd USD) a vnútropodniková logistika (22 miliárd USD), najmä vďaka autonómnemu rozvozu dielov na výrobné linky. Umelá inteligencia by mohla priniesť 31 miliárd USD do marketingu a predaja, napríklad vďaka automatizovanému určovaniu cien. Čiže ďalšie pracovné pozície, ktoré možno teoreticky zaniknú a ľudia sa budú musieť preorientovať na niečo iné...


Ale to nie je všetko. Umelá inteligencia sa stane aj faktorom v hospodárskej súťaži, ktorý môže odlíšiť jednotlivých výrobcov. 


To platí ako pre autonómne vozidlá, tak aj pre vývoj moderných riešení založených na umelej inteligencii. Údajne je podľa štúdie pripravených využívať plne autonómne, alebo aspoň čiastočne automatizované vozidlá až 70 % klientov. „Predovšetkým prémioví výrobcovia a ich nároční klienti by mali stáť v čele rozvoja aplikácií založených na UI, medzi ktoré patrí, napríklad hlasové ovládanie vozidla alebo hľadanie parkovacieho miesta," povedal spoluautor štúdie Dominik Wee.

Ja si však dovolím ich tvrdenie zo svojho uhla pohľadu minimalizovať. Podľa mňa je pripravených len zlomok ľudí. Nevravím, že by autonómne auto nepomohlo pár vodičom, ale akosi sa neviem zbaviť myšlienky, že za mňa v rôznych situáciách bude rozhodovať stroj. Niekedy ma to priam desí..

Foto: daimler

Zdroj: Tasr