Pri príležitosti postupného predstavovania novej šiestej generaćie sedanu Quattroporte som pred pár týždňami zverejnil súhrn prvých troch generácii tohto výnimočného Maserati. Quattroporte si prešlo svojimi vrcholmi aj pádmi. Jeho najnovšia podoba je už von. Teraz vám pripomeniem štvrtú a piatu generáciu.

Štvrtá generácia mala dosť výrazné hranaté tvary, ktoré nesadli každému.

Štvrtá generácia (1994- 2001)

 

Príchodu ďalšej generácie predchádzala výmena na poste majiteľa. De Tomaso odišiel do histórie a Maserati skončilo v roku 1993 pod krídlami Fiatu. Prípravy nového Quattroporte už boli dávno v plnom prúde a tak jeho uvedenie na trh prišlo len o rok neskôr.

 

Motory a celá platforma pochádzali z Maserati Biturbo. V Taliansku výrobca ponúkal dvojlitrový šesťvalcový motor s výkonom 211 kW (287 k) a maximálkou 255 km/h. Zvyšné krajiny sveta, ktoré nemali tak prísnu daňovú politiku ako Taliansko, predávali 2,8 litrový šesťvalec. Vrchol ponuky prestavoval 3,2 litrový osemvalec, ktorý dokázal Quattroporte rozbehnúť až na 270 km/h a dodával mu silu 246 kW (335 k).

 

Niečo tomu však chýbalo. Maserati teda prešlo v roku 1997 pod Ferrari. Rozhodol o tom Fiat, ktorý to pokladal za dobrý krok. Mal pravdu. Ferrari predstavilo model Evoluzione. Došlo k výmene polovici dielov. Quattroporte síce nezmenilo svoje jazdné výkony, no odrazu bolo oveľa spoľahlivejšie.

Piata generácia (2004- 2012)


Kým dizajn štvrtej generácie vznikol pod rukami Marcella Gandiniho s jeho klasickým hranatým zadným blatníkom, piata generácia vyšla z karosárne Pinifarina. To ju po vzhľadovej stránke katapultovalo k dizajnovo mimoriadne nadčasovým autám. Quattroporte V. zaujme s malými zmenami ešte aj dnes.

 

Sedan konečne dostal dynamiku, ktorú si zaslúžil. 4,2 litrový osemvalec od Ferrari produkoval silu 294 kW (400 k). Zrýchlenie na 100 km/h trvalo len 5,6 sekundy a maximálka ležala až pri 269 km/h. Maserati neskôr zdvihlo objem motora na 4,7 litra čo znamenalo nárast výkonu až na 324 kW (440 k).

Dizajnová nadčasovosť Pininfariny a motory od Ferrari. Presne takto môžem charakterizovať predchádzajúce Quattroporte.

Dovolím si povedať, že podľa mňa bola doteraz najkrajšia, najlepšia a najúspešnejšia práve piata generácia. Nové Quattroporte sa musí poriadne snažiť.

Maserati chcelo z tohto úspechu vyťažiť čo najviac a pripravilo niekoľko špeciálnych modelov. Ľudia, ktorí si potrpia na luxus dostali Executive GT s masážnymi sedadlami, stropom z Altancary a dreveným volantom. Športovo zameraní zákazníci mali model Sport GT so širšími kolesami a hliníkovými brzdami.

 

Táto generácia bola mimoriadne úspešná. Už v roku 2006 mala na svojom konte 5000 kusov.

 

Zdroj: autoforum.cz, wikipedia.org

Prečítajte si aj: Maserati Quattroporte- prvé 3 dejstvá

Maserati ukázalo nové Quattroporte. Zbohom dynamika, vitaj luxus

Nové Quattroporte dostane len preplňované motory!