Mazda RX-8 Spirit-R

Posledná Mazda s rotačným motorom RX-8 Spirit-R

Potom už len prichádzali rozprávky, že všetko je ináč a nový wankel predsa len príde. Áno, kecmi o novej Mazde RX-7 a RX-9 sme vás kŕmili aj tu na TopSpeede. To sme ešte netušili, čo kuchtí samotná automobilka. Aj keď u konkurencie chystajú športiaky ako Honda NSX či Toyota Supra (alebo ak chcete FT-1), Mazda pôjde iným smerom, športiak s poriadnou nádielkou koní a zadným pohonom nepostavia.

Wankel skončil, Mazda sa sústredí na autá pre masy a technológie Skyactiv.

CEO Mazdy, Masamichi Kogai, odpovedal na otázku, kedy môžeme očakávať nástupcu rady RX s rotačným motorom: „Nemáme taký druh auta v budúcich produktových plánoch.“ Kogai týmto výrokom zavrel rozprávkovú knihu, z ktorej sme mali prečítanú prvú stranu a vhodil nám pred oči realitu. „Ak zvýšite počet segmentov, potom zdroje, ktoré pre každý z nich môžeme alokovať musíme zmenšiť, čo nám zabráni vyvinúť skutočne dobré produkty.“

Mazda 787B

Jediným japonským autom, ktoré vyhralo 24-hodinovku v Le Mans bola wanklom poháňaná Mazda 787B

Kogai sa chce radšej zamerať na zlepšenie súčasnej ponuky mainstreamových áut a novú generáciu technológii Skyactiv, akoby mal investovať do športiaka, ktorým by ohúril svet. „Je pre nás ťažké v súčasnosti rozširovať ponuku. Spoločnosť je stále v procese zlepšovania finančnej štruktúry. Chceme sústrediť naše limitované zdroje na produkty Skyactiv, ktoré máme dnes.“

Nový športiak, ktorý by bol nasledovníkom Mazdy RX-7 a RX-8, nie je v produktových plánoch automobilky.

Hoci je Mazda malá automobilka a rotačný motor je jedinečný, nemá také zdroje, aby mohla pracovať na všetkom, no zároveň nechce plamienok nádeje zhasnúť „Je to jedinečná technológia, ktorú má len Mazda a nemyslím si, že by sme mali dovoliť, aby vyhasla,“ povedal Kogai. Lenže emisné normy, ktoré zastavili predaj Mazdy RX-8 budú len prísnejšie. Tým sa z nasadenia motora 16X bez ďalšieho vývoja stáva vlhký sen, na míle vzdialený od reality.