Nástupca Veyronu debutoval v marci na autosalóne v Ženeve. Chiron mnohých sklamal, podobá sa totiž až príliš na predchodcu a máme na mysli najmä techniku. Za sedačkami máme totiž opäť veľký motor koncepcie W16 a 7-stupňovú prevodovku. Nejde teda o žiadnu revolúciu, ale skôr evolúciu. Podceňovať kvôli tomu Chiron je však chybou. Stále ide o kus špičkovej techniky. Veď prvá verzia Veyronu mala 1000 koní. Dnes dokážu z toho istého objemu dostať inžinieri až 1103 kW (1500 koní). Žiadnu pomoc elektromotorov, ako je dnes v móde, za tým nehľadajte.

 

Chiron má oproti Veyronu dvojstupňové prepĺňanie.

Poďme sa pozrieť na netradičný agregát podrobnejšie. Zdvihový objem je 7993 cm3. Jeden valec má teda takmer 500 cm3. Koncepciu W16 si predstavte ako spojenie dvoch motorov V8, ktoré vzájomne zvierajú uhol 90°. Vďaka tomu má agregát kompaktné rozmery. Na dĺžku má len 71 cm.


Parametre pripomínajú skôr lodný motor. Výkon 1500 koní vrchol pri 6700 otáčkach za minútu. Obmedzovač zasahuje pri 7000 otáčkach. Maximum krútiaceho momentu je 1600 Nm v rozsahu otáčok 2000 – 6000. Zabezpečuje to použitie dvojstupňového prepĺňania. Veyron mal tiež štyri turbodúchadlá, ale iba jednostupňové prepĺňanie. Chiron pristupuje k problematike odlišne. Do 3800 otáčok sa stará o prepĺňanie dvojica nízkotlakových turbodúchadiel a od tejto hranice sa pripájajú aj ďalšie dve, ktoré zabezpečia ťah až k obmedzovaču. Maximálny tlak turba je 2,85 baru. Litrový výkon je 187,7 a krútiaci moment 200 Nm/l.

 

Jednotka Chironu môže nasať až 4 400 kg vzduchu za hodinu, čo je o 800 viac ako Veyron. Tiež je tu aj komplet nový výfukový systém, ktorý má slabší spätný tlak. Pritom je tu šesť katalyzátorov. Z tlmiča vedie až šesť koncoviek výfuku s priemerom 80 mm, ale v zadnej časti ústia len štyri. Zvyšné dve končia pod autom a údajne pomáhajú lepšiemu prítlaku.


Zaujímavosťou je, že motor má nepriame vstrekovanie paliva a na každý valec až dva vstrekovače. Druhý vstrekovač, ktorý je ďalej od valca má väčší prietok a používa sa vo vyšších otáčkach. Pri maximálnej záťaží spotrebuje agregát až 428 litrov za hodinu! Spraviť spotrebu 100 litrov na 100 km tak asi nebude veľkým problémom. Ako ochladiť takýto motor? Čerpadlo dokáže chladiacim systémom prehnať až 220 litrov kvapaliny za minútu.

 

Zdroj: autoforum