Organizácia FIA oznámila detaily o novej kategórii elektrických e-GT. O ich príchode sa vedelo už dlhší čas a vo svetle aktuálneho vývoja elektromobility v rámci celého sveta je toto nové odvetvie motoristického športu v podstate neodvrátiteľnou záležitosťou. FIA vo svojej správe vysvetľuje, že e-GT majú slúžiť nielen ako marketingový nástroj na propagáciu tohto druhu pohonu, ale predovšetkým ako vývojová základňa pre technológie, ktoré sa objavia aj v sériových elektrických autách. „Trh vysokovýkonných cestných elektromobilov sa neustále rozrastá, je preto potrebná vývojová platforma umožňujúca ich výrobcom neustále vyvíjať a posúvať ďalej nové technológie,“ komentuje situáciu technická inžinierka Leena Gadeová z komisie pre FIA GT. „Vytvorenie nových technických predpisov pre e-GT bol posledných 18 mesiacov pre komisiu FIA GT kľúčový projekt,“ pokračuje Gadeová. Podľa nej majú aktuálni výrobcovia vozidiel GT o novú kategóriu veľký záujem a potvrdzuje, že e-GT bude zatiaľ koexistovať spolu s klasickými GT3, ktoré zostanú naďalej stredobodom záujmu pre zákaznícke preteky po celom svete.

Autá môžu mať poháňané všetky kolesá, ich vyššia hmotnosť má zabrániť používaniu veľmi drahých materiálov a udržať náklady na vývoj v rozumnejších cenových reláciách. Zároveň majú slúžiť ako vývojová základňa pre technológie neskôr použité aj v sériových elektromobiloch.

Aj s možnosťou rýchlonabíjania počas pretekov

Pohľad do technických špecifikácií nových pretekárskych elektromobilov odhaľuje, že budú poháňané elektromotormi s celkovým výkonom 430 kW (585 k) a energiu majú čerpať z batérií s celkovou kapacitou 87 kWh. Zaujímavosťou však je, že nepôjde o štandardizované batérie pre všetky tímy, naopak, jednotlivé li-ion články dodávané spoločnosťou Saft (dcérska spoločnosť petrolejárskej spoločnosti Total) si môžu tímy vyskladať tak, aby vyhovovali rozdielnym architektúram ich vozidiel. Musia však zvládať rýchlonabíjanie s výkonom 700 kW, ktoré umožní doplnenie na 60 % kapacity v priebehu pár minút počas zastávky uprostred pretekov. Dynamika elektrických e-GT by mala aj napriek hmotnosti v rozsahu 1490 – 1530 kg zodpovedať približne súčasným pretekárskym špeciálom kategórie GT3. Vyšší hmotnostný limit má údajne zabrániť používaniu drahých konštrukčných materiálov.

Technické parametre nových elektrických špeciálov e-GT.

„Víziou FIA je urobiť z motoristického motoršportu laboratórium pre udržateľnú mobilitu. Oznámenie kategórie GT s elektrickým pohonom je kľúčovým míľnikom slúžiacim tomuto cieľu,“ povedal prezident FIA, Jean Todt.

Ako potvrdil technický riaditeľ FIA, Xavier Mestelan Pinon, medzi hlavné úlohy elektrického motoršportu patrí vývoj akumulátorov, ich integrácia do automobilov a vývoj technológií rýchleho nabíjania. „Všetko to je zásadné pre výrobcov technológií používaných v bežných osobných autách,“ doplnil Pinon.

zdroj: FIA