Kráľovská kategória LMP1 končí. Nahradia ju dve nové kategórie, LMH (Le Mans Hypercar) a LMDh. Druhá menovaná by mala byť finančne menej náročná, pričom výrobcovia nebudú mať takú voľnosť a autá budú pravidlami striktnejšie obmedzené. Na druhej strane, LMH, ponúkne tímom väčší priestor na realizáciu svojich nápadov, avšak, investované prostriedky budú vyššie, napriek tomu stále nižšie ako u LMP1. FIA zároveň tvrdí, že technické regulácie pre LMDh sú napísané tak, aby mohli konkurovať aj drahším LMH. Preteky by tak nemali byť o jednom či dvoch tímoch. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Pomalšie než LMP1

Toyota si vybrala kategóriu LMH a už aj predstavila svoju „zbraň“ pre rok 2021. GR010 Hybrid je prototyp, ktorý vyvíjali posledných 18 mesiacov. Hlavy spojili konštruktéri z Kolína nad Rýnom a špecialisti na elektrické hybridné pohony z japonského centra Higaši Fudži. Keďže vznik novej kategórie LMH mal priniesť hlavne zníženie nákladov oproti LMP1, nové predpisy priniesli ako nárast hmotnosti, tak aj zníženie výkonu. V porovnaní s predchodcom TS050 Hybrid je to o 162 kg viac (1 040 kg) a 32 % menej výkonu. Pretekársky špeciál používa hybridnú technológiu, ktorá kombinuje dvojito preplňovaný 3,5-litrový motor V6 (poháňa zadné kolesá) s jednotkou motor-generátor, ktorá sa stará o pohon prednej nápravy. Celkový výkon tak dosahuje 500 kW (680 k), no táto hodnota je limitovaná pravidlami. Inak by Toyota dokázala z hybridnej jednotky dostať až 952 koní. Karoséria prototypu je z kompozitného materiálu z uhlíkových vlákien. LMH sú teda ťažšie a aj menej výkonné ako prototypy LMP1, čo by malo v Le Mans priniesť zhruba 10 sekundový časový nárast na kolo. 

Prototyp GR010 Hybrid zároveň nebude disponovať ani zadnou jednotkou motor-generátor (MGU), ako to bolo doteraz, nakoľko predpisy prikazujú len jeden motor-generátor, a to na prednej náprave. Prototyp tak po novom vyžaduje aj štartér a čisto hydraulické zadné brzdy. Pravidlami je obmedzená aj aerodynamika. Bude povolený len jeden homologovaný body kit s jediným nastaviteľným aerodynamickým prvkom. Toyota tak bude môcť meniť aerodynamické vlastnosti len rozdielnym nastavením zadného krídla. Zároveň by sa prvýkrát mala zaviesť takzvaná rovnosť výkonu, čoho cieľom je dosiahnuť identické výkonové vlastnosti všetkých vozidiel kategórie Le Mans Hypercar a zmenšiť rozdiely medzi tímami. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Jazdecká zostava

Toyota Gazoo Racing nechcela meniť víťaznú zostavu, a tak do sezóny 2021 nastúpi s rovnakým jazdeckým zložením ako v uplynulej sezóne. V aute s číslom 7 tak opäť uvidíme aktuálnych svetových šampiónov, Mikea Conwaya, Kamuia Kobayashiho a Josého Maríu Lópeza. Za volant prototypu s č. 8 sa zase posadia Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima a Brendon Hartley, pričom náhradným a testovacím jazdcom bude šampión F2 z roku 2019, Nyck de Vries.  

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

„Ide o nový náročný projekt. Zúčastňujeme sa toho istého šampionátu, ale s odlišným typom vozidla a proti novým súperom. Stáť na počiatku podobného príbehu je vždy radosť. Celá koncepcia hypercarov sa mi páči, čo platí aj pre GR010 Hybrid. Je skvelé byť súčasťou projektu, ktorý výkony na Le Mans pretaví do cestných vozidiel. Ciele a požiadavky sa nemenia. Pretekáme preto, aby sme zvíťazili. Ako jazdci tak musíme byť rýchli a dôslední, čo vzhľadom na princíp rovnosti výkonu platí dvojnásobne. Nesmieme robiť chyby. Pre mňa osobne je hlavným tohtoročným cieľom vyhrať Le Mans, keď sme si v niekoľkých posledných rokoch vybrali toľko smoly. Všetci mechanici i technici tímu sedmičky si víťazstvo na Le Mans zaslúžia.“ - Kamui Kobayashi

„Na túto novú éru čakáme už dlho, a tak sme sa konečne dostali do bodu, keď náš hypercar nasadíme do pretekov. Počítam s tým, že to bude úžasné. S vozidlom GR010 HYBRID som naozaj spokojný. Pôsobí ako skvelé auto a vyzerá neodolateľne. Vlastne som ani neočakával, že bude za volantom také zábavné. Myslel som si, že bude pôsobiť skôr ako vozidlá kategórie GT. Počas našej éry LMP1 sme sa však veľa naučili a tieto poznatky sme zužitkovali pri vylepšovaní nášho nového vozidla, takže pôsobí ako klasický prototyp a ja mám riadenie takýchto rýchlych vozidiel veľmi rád. Už sa pripravujeme na prvé preteky sezóny, kde plánujeme bojovať o víťazstvo hneď od prvých metrov. Bolo skvelé uspieť v LMP1, ale teraz sa to usilujeme dosiahnuť i v ére hypercarov Le Mans.“ - Sébastien Buemi

Vytrvalostný šampionát WEC možno vstupuje do svojej zlatej éry. Nové pravidlá vzbudili u automobiliek záujem a konkurencia narastá. Okrem Toyoty uvidíme v tomto roku v kategórii LMH aj Alpine, Scuderia Cameron Glickenhaus a ByKolles Racing, pričom od roku 2022 vstúpi do tejto kategórie aj Peugeot a v roku 2023 sa v LMDh objaví Porsche a Audi. Zoznam tímov pritom vôbec nemusí byť konečný a pravdepodobne môžeme očakávať príchod ešte nejakých automobiliek či súkromných tímov. 

Zdroj, foto: Toyota