Trojdielny seriál uzavriem dvoma Severanmi a jedným Nemcom, u mňa však jednoznačne vyhrávajú chladní Švédi.

Saab 9-5 SportCombi Aero 1. gen

Prvým kombíkom bude Saab. Tej značky je mi azda najviac ľúto. Produkovala zaujímavé a jedinečné vozidlá. Medzi "živé" automobilky sa už pravdepodobne nevráti, i keď by som sa rád mýlil. Predstavme si prvý športovo ladený kombík zo švédskeho Trollhättanu.

Chcel som spomenúť 9-3 vo verzii Viggen, ktorá by sa perfektne hodila k ostatným modelom, avšak Švédi z nej nerobili kombík. Aká smola. Tak som pohľad upriamil o triedu vyššie. Tá už v prvej generácii ponúkala športovejšiu verziu Aero aj pre kombík. Je to teda náš adept. Ako to u Švédov býva typické, nebude to jednoduché. Najväčšiu motorizáciu, 3,0-litrový vidlicový šesťvalec, totiž neponúkali ako Aero.

Veľmi špecifický interiér so spínacou skrinkou vedľa radiacej páky, to je typický znak Saabu.

Na začiatku (1999) bol totiž najvýkonnejším modelom 2,3-litrový preplňovaný štvorvalec (jediný štvorvalec v mojom zozname), ktorý však ponúkal dostatočných 169 kW (230 k) a až 370 Nm. Saab 9-5 Aero kombi s ním akceleroval na 100-ku za 6,9 sekundy, čo nie je zlý výsledok. Podľa dobových údajov mala táto verzia lepšie zrýchlenie z 40 na 90 mph (64 km/h na 145 km/h) ako Porsche 911 Turbo rovnakej éry. Dokonca sám Saab priznal, že obzvlášť motory s 5-stupňovým manuálom mali reálny výkon vyšší, ako udával, až takmer 184 kW (250 k). Automobil mal tiež športovejšie pruženie a tlmiče. Neskôr motoru zvýšili výkon až na maximálnych 193 kW (263 k), neskôr mu ubrali 2 kW (3 k) a rovnaký motor poháňal aj bežnú verziu 2,3 T (už však označovanú len ako Aero). V interiéri pribudli voči bežnému Saabu športové sedadlá. Aké sú ceny týchto modelov dnes? Keďže automobilka skrachovala a veľa ľudí to odradilo, sú ceny Saabov na samom dne. Za najškaredšie kúsky môžete očakávať cenu pod 2 000 eur (dokonca aj menej ako tisícku), čo je ešte menej ako spomínané Mondeo ST200 v predchádzajúcej časti. Pekné kúsky nemáte problém zohnať aj za 3-tisíc eur. Existovala ešte aj upravená verzia Hirsch, tá však prišla až v roku 2006 a jej cena atakuje takmer 20-tisíc eur.

Volvo 855 T5-R / R

Volvo kombíky jednoducho miluje. Staré hranaté modely ako 740 alebo 940 zákazníci jednoducho obľubovali pre ich praktickú stránku. Ale Volvo a športové kombi? Že to nejde dokopy? Príchod modelu 850 to však zmenil. Áno, boli tu oturbené verzie napríklad 240-ky, ale žiadna z nich neprinášala upravený bodykit alebo úpravy na podvozku pre sériové modely.

To sa zmenilo s príchodom novej generácie 850-ky, ktorá bola spomedzi veľkých Volvo modelov prvou predokolkou. A práve s ňou prichádza na scénu upravená verzia T5-R, neskôr premenovaná na čisto R. Na motore spolupracovalo dokonca Porsche. Z 2,3-litrového preplňovaného päťvalca mal vodič k dispozícii 168 kW (225 k) a pri krátkom overbooste až 181 kW (243 k). K dispozícii bola manuálna 5-stupňová alebo 4-stupňová automatická prevodovka a pohon predných kolies. Dynamické parametre hovoria jasnou rečou, zrýchlenie z 0 na 100 km/h v prípade manuálu za 6,9 s a maximálka 245 km/h. K dispozícii ste mali 3 farebné odtiene a obmedzenú výrobu.

Verzia 855 R prišla rok po T5-R a priniesla ešte vyšší výkon.

V roku 1996 prišiel na scénu ešte výkonnejší variant, 850 R (kombi 855 R). Ten z rovnakého motora vydoloval v prípade manuálnej prevodovky 186 kW (250 k) a 350 Nm. Zrýchlenie na 100-ku prebehlo za 6,7 sekundy a maximálna rýchlosť poskočila na 255 km/h. Automobil stál na špecifických 17-palcových diskoch dostupných len pre R-ko, mal silnejšie stabilizátory a tuhšie tlmenie. Volvo 850 bolo tiež prvým modelom, ktorý mal sériovo dodávané predné bočné airbagy. Cena modelov T5-R s manuálnou prevodovkou (cena je voči automatu vyššia) začína na približne 6 až 8 tisícoch eur, samotné 855 R je s cenou na tom približne rovnako. Pekné kusy však šplhajú vysoko cez 20-tisíc eur. Holt, hranatá klasika sa nikdy neopozerá.

Volkswagen Passat Variant 3B3 W8

Posledným klasikom je auto z dielne Volkswagenu. Je v zozname len ako doplnok, nie je totiž priamo športovo ladeným modelom, ale len tým s najvýkonnejším motorom, čo bol vtedy k dispozícii. Je ním Passat 3B3, alebo pre niekoho označený B5,5 ako výraznejšia modernizácia B5-ky. A s akým motorom? No predsa s tým najväčším. V tejto verzii ste totiž mohli mať jediný dostupný 8-valec v modeloch Passat, v zaujímavom usporiadaní W. Áno, niekto mi bude oponovať, že ešte predtým existovali verzie s kompresorom, ako napríklad Passat G60 Variant, alebo VR6, ale keď už tu má byť do počtu, prečo nie s tým najväčším, čo VW do kombíku dodával?

Volkswagen Passat s atmosférickou W8 bol k dispozícii len ako 4-kolka, našťastie aj 6-stupňový manuál. Keď si uvedomíme, že dnes nič väčšie, ako 4-valec v Passate nekúpime, je nám za touto W8 aj ľúto. Motor dosahoval najvyšší výkon 202 kW (275 k) a 370 Nm. Automobil zrýchlil na 100-ku za 6,5 sekundy a maximálna rýchlosť bola elektronicky limitovaná na 250 km/h. Auto odlíšite podľa iných diskov alebo štvorice výfukových koncoviek. Ak teda vedľa vás zastane na križovatke táto generácia Passatu a nepočujete klasické vznetové klepanie, môže ísť o tento kúsok. I keď pravdepodobnosť je veľmi malá. Volkswagen počítal s veľkosériovou výrobou, tá však v rokoch 2001 až 2004 neprekročila 10-tisíc vozidiel ročne. A aká je jeho cena dnes? Automaty viete zohnať aj za menej ako 4-tisíc eur, manuálov je o niečo menej na výber a sú tiež drahšie. Pekné kúsky atakujú takmer 10 tisícoch eur.

Tak čo, vybrali ste si spomedzi všetkých zástupcov takzvaných zakladateľov kategórie „hotkombi“ alebo športovo ladených kombíkov? Ktorý je ten váš obľúbenec, prípadne vám parkuje niektorý z uvedených kúskov v garáži? Ja by som veru mal problém vybrať si jeden konkrétny kúsok.

Zdroj foto: Saab, Volvo, Volkswagen

KTORÉ BY STE CHCELI MAŤ VO SVOJEJ GARÁŽI VY?
  • Alfa Romeo 156 Sportwagon GTA ( 13% )

     

  • Audi RS2 ( 20% )

     

  • BMW M5 Touring E34 ( 8% )

     

  • Ford Mondeo ST200 Turnier ( 2% )

     

  • Mercedes-Benz E36 AMG T-Modell ( 4% )

     

  • Opel Omega A Caravan Irmscher 4.0 ( 4% )

     

  • Saab 9-5 SportCombi Aero 1.gen ( 21% )

     

  • Volvo 855 T5-R / R ( 14% )

     

  • Volkswagen Passat 3B3 Variant W8 ( 13% )

     

Odpovedalo 138 ľudí