Najlacnejším autám na portáli Topspeed.sk zvyčajne nevenujeme pozornosť. Nie sú nijak atraktívne, skoro nikto si ich vlastne nekupuje a väčšinou ide o autá, pri ktorých ide o všetko možné, len nie o zážitok zo šoférovania. Tentoraz však urobím výnimku a pozrieme sa na to, čo sa dnes na Slovensku predáva ako nové za najmenej peňazí. Aspoň teoreticky. V dobe nastupujúcej elektromobility a neúnosne vysokých cien elektrických áut, ktoré musia byť dokonca dotované, je v prudkom kontraste klasické auto so starosvetským atmosférickým benzínovým trojvalcom, najmenej žiadanou karosériou sedan a cenou, ktorá je menšia, než celá štátna podpora na kúpu elektrického auta. Je vôbec možné, ponúknuť za 6590 eur reálne auto spĺňajúce aktuálne legislatívne nároky EÚ? Dacia dokazuje nemožné a posiela na trh nový sedan za šesť a pol tisíc.

Najlacnejším novým autom je momentálne Dacia Logan za 6590 eur. Jej výbava je samozrejme minimálna, ale odvezie vás, kde treba a nezmoknete pritom.

Bez elektriky, klímy, aj metalízy. Ale s posilňovačom a asistentom rozjazdu

Pohľad do cenníka Loganu a na rozsah jeho základnej výbavy Access, musí byť každému jasné, že Dacia to inak ani nemohla urobiť, základný Logan Access jednoducho vyskladala len z toho najnevyhnutnejšieho. Na druhej strane, pozornejší pohľad odhalí, že pre potreby základnej rodinnej, či firemnej mobility môže ísť o slušne použiteľné vozidlo. Jasné, všetky okná aj vonkajšie spätné zrkadlá v ňom ovládate ručne, chýba v ňom výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, akákoľvek klimatizácia a údajne tu nedostanete ani výškovo nastaviteľný volant, je tu však posilňovač riadenia, takže by to v ňom mala zvládnuť aj žena a rozumný prevod riadenia znamená, že z jednej krajnej polohy volantu do druhej sa nenatočíte ako o život. Z hľadiska bezpečnosti mu nechýba to, čo Loganom vo vyšších výbavách, teda ABS, EBV, stabilizačný systém, 4 airbagy, úchyty Isofix a dokonca ani asistent rozjazdu do kopca. Samozrejmosťou sú už aj denné LED svetlá.

Dacia Logan Access je navyše jeden z mála modelov, ktorý vám dnes dá módnu bielu farbu bez príplatku. Keďže je žiadaná, skoro všetci výrobcovia z nej urobili prestížnu príplatkovú záležitosť.

Tri valce a päť stupňov

Z hľadiska pohonu musíte rátať len so základnou dynamikou, ani s atmosférickým trojvalcom 1.0 SCe naladeným na 54 kW (73 k) to však nie je žiadna nepoužiteľná bieda. Motor má síce len 95 Nm, ale dosahuje ich v relatívne nízkych otáčkach (3500 ot./min.), takže na defenzívne jazdenie by to mohlo stačiť. Na rovine sa takto motorizovaný Logan rozbehne na 158 km/h a na 100 km/h sa dostane za 15,1 s. Ak by ste si chceli dopriať luxus prepĺňaného trojvalca 1.0 TCe (66 kW/90 k), musíte priplatiť minimálne 2900 eur, čo je už pre niekoho odskok motivujúci k ústupkom v dynamike.

Rozsah výbavy Access zodpovedá cene, žiadny luxus tu nehľadajte.

Najlacnejšie auto na slovenskom trhu si reálne možno nikto nekúpi a neverím, že takto odhodlaného zákazníka v predajni nezlomia aspoň na nejaký ten príplatok, je však príjemné vedieť, že ak by to bolo nevyhnutné, aj v časoch dvíhajúcich sa cien konvenčných áut (emisné pokuty riedia ponuku verzií a nenápadne dvíhajú ceny) a nastupujúcich elektromobilov je tu stále nové auto, ktoré vás dokáže voziť za necelý sedemnásobok priemernej mesačnej slovenskej mzdy. Dokedy, je samozrejme otázne, vzhľadom na produkciu CO2 prakticky totožnú s motorom 1.0 TCe je však predpoklad, že motor 1.0 SCe a s ním aj základné verzie s "cenou už od..." si Dacia ešte nejaký čas ponechá v ponuke.