A je to tu! Značka MINI predstavila nový typ, o ktorom sa už dlhšie pošuškávalo. Prvýkrát v histórii pribudol do ponuky tohto imidžového výrobcu 5-dverový hatchback, ak teda nepočítame crossover MINI Countryman. Je to logický krok, ktorý zo stále sa zväčšujúcim MINI prináša viac praktickosti, pri zachovaní jazdných vlastností trojdverového modelu. Jeho vzhľad nie je veľkým prekvapením, keďže čo to už naznačil koncept nového MINI Clubman na tohtoročnom ženevskom autosalóne. Teda prinajmenšom v riešení dverí pre zadných pasažierov.

 

Rázvor predĺžený o 72 mm by mal priniesť viac miesta pre zadných pasažierov.

Nové 5-dverové MINI celkom logicky narástlo na dĺžku. Konkrétne o celých 161 mm. Väčší, oproti trojdverovému súrodencovi, je aj rázvor. Extra 72 mm by malo priniesť viac miesta pre zadných pasažierov. Šírka zostala nezmenená  a výška narástla iba o nepatrných 11 mm.  Celkové rozmery 5-dverového MINI sú teda 3 982 mm/ 1 727 mm/ 1 425 mm (d/š/v). Nárast oproti 3-dverovej verzii priniesol aj pár litrov navyše v batožinovom priestore. Presne 67 l a výsledný objem je 278 l.

Predaj tohto modelu automobilka odštartuje so štyrmi motormi. Dvoma benzínovými a dvoma naftovými. Všetky budú prepĺňané technológiou MINI Twinpower Turbo. Základný MINI Cooper dostane pod prednú kapotu 1,5 litrový benzínový trojvalec s výkonom 100 kW (136 k). Krútiaci moment tohto motora vrcholí hodnotou 220 Nm, prípadne 230 Nm s funkciou overboost. Z 0 na 100 km/h to 5-dverový MINI Cooper zvládne za 8,2 s. Ručička rýchlomera by sa v tomto prípade mala vyšplhať na 207 km/h. To všetko pri priemernej spotrebe 4,8 l na 100 km.

Druhým benzínovým modelom v ponuke bude MINI Cooper S s prepĺňaným benzínovým štvorvalcom s objemom 2,0 litra. Jeho maximálny výkon je 141 kW (192 k) a maximálny krútiaci moment 280 Nm. Aj tu je k dispozícii funkcia overboost, ktorá krátkodobo zvýši krútiaci moment na 300 Nm. 5-dverový Cooper S zvláda stovku za 6,9s s manuálnou prevodovkou a s automatom dokonca za 6,8 s. Maximálka je v tomto prípade 232 km/h respektíve 230 s automatom. Výrobca si pritom trúfa na kombinovanú spotrebu 6 litrov na 100 km.

Pre úspornú jazdu je určený 1,5 litrový trojvalcový turbo diesel v MINI Cooper D. Poskytuje výkon 58 kW (116 k) a krútiaci moment 270 Nm. Na stovku zrýchli za 9,4s a dosiahne maximálku 203 km/h. Výrobcom udávaná spotreba je pritom iba 3,6 l na 100 km.

No, keďže BMW dobre pozná európskych zákazníkov, je tu aj výkonnejšia verzia pre milovníkov nafty. Je ňou MINI Cooper SD. Pod jeho kapotou bude pracovať 2,0 litrový prepĺňaný vznetový  štvorvalec s výkonom 125 kW (170 k). Aj vďaka krútiacemu momentu 360 Nm zvládne Cooper SD šprint z 0 na 100 km/h za 7,4 s, respektíve 7,3 s v prípade automatickej prevodovky. Maximálka tohto modelu je 225 km/h a jeho spotreba by sa podľa výrobcu mala pohybovať  na úrovni 4,3 l na 100 km.

Mimochodom, všetky motory v novom 5-dverovom MINI budú štandardne kombinované s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou. No, v ponuke bude, rovnako pre všetky motory, aj  automatická 6-stupňová prevodovka Steptronic. Navyše pre modely Cooper S a Cooper SD bude k dispozícii aj prevodovka Steptronic Sport. Je to rovnako 6- stupňový automat, no na preradenie potrebuje kratší čas a v manuálnom režime ponúka aj možnosť radiť pádlami pod volantom.

Nové 5-dverové MINI je o 161 mm dlhšie ako 3-dverový model

Konštruktéri sa aj v tomto prípade snažili zachovať typické jazdné vlastnosti MINI. Aspoň v predošlých generáciách išlo vždy o veľmi športové a zábavné chovanie v prípade 3-dverových MINI. Jazdné vlastnosti nového  3-dverového MINI Cooper S pre vás zhodnotíme v našom tradičnom teste v priebehu leta. Automobilka si dokonca buduje imidž na motokárovom správaní týchto áut a to by malo, aj napriek jemnému nárastu rozmerov, zostať aj v novom 5-dvrovom MINI. Napovedá tomu aj podvozok, ktorý má vpredu, rovnako ako menší brat, zavesenie typu McPherson a vzadu viacprvkovú nápravu. Rovnako, ako troj- aj päťdverové MINI môže byť vybavené dynamickou reguláciou tlmičov.

Interiér je v podstate rovnaký, ako v 3-dverovom MINI generácie F56.  Aj tu nájdeme prístroje na stĺpiku riadenia, na rozdiel od minulých generácii MINI, kde boli umiestnené v strede prístrojovky. Nové 5-dverové MINI tiež ponúka výsuvný head up display. V kruhu v strede prístrojovej dosky sa môže nachádzať buď štandardný TFT displej, alebo 8,8 palcový farebný displej multimediálneho rozhrania. Zaujímavosťou je jeho kruhový rám, tvorený LED diódami, ktorý môže meniť farbu napríklad keď sa pri parkovaní blížite k prekážke, alebo keď sa blížite k cieľu zvolenému na navigácii. Zoznam príplatkovej výbavy je rovnako veľmi podobný tomu, ktorý automobilka ponúka pre 3-dverovú verziu. Sú v ňom prvky ako adaptívny tempomat s funkciou automatického kolízneho brzdenia pri riziku zrážky s chodcom, parkovací asistent, či parkovacia kamera. Určite už nie je prekvapením, že aj pre 5-dverové MINI má výrobca v ponuke moderné predné LED svetlá, adaptívne predné LED svetlá, či hmlové LED svetlá.

Pozrite sa, ako dopadli Miníky v našich testoch: MINI II John Cooper Works GP , MINI Cooper S Coupé , MINI Cooper S John Cooper Works R56 a MINI Cooper II

Určite sa vám bude páčiť aj roadster MINI Superleggera Vision.