Celé meno pichliačika je MINI John Cooper Works GP 2. generácie. No JCW môžem pre prospech oboch strán vypustiť. Ja mám menej ťukania do klávesnice, vy menej čítania :). Nadpis je presný a stačí, lebo GP v žiadnej inej konfigurácii neexistuje. Toto je naj naj naj MINI doteraz! Už len tým snáď získa vašu pozornosť. GP II je najvýkonnejší, najrýchlejší a najdrahší s pomedzi miňasov. Testovaná sa vďaka mnohým špecialitkám vyšplhala na závratných 37 900 €. To je až o 7 700 € viac než stojí skvelý MINI John Cooper Works. Nemusíte ani v najmenšom pochybovať o tom, že GP je naozaj exkluzívny, štýlový, výkonný, superrýchly a ostrý tak, až použijem slovo jedovatý. Ale je hoden tej sumy? Hmmm...

Toto je druhá generácia špeciálnej verzie GP. Prvá tu bola pred 7 rokmi. Keďže v BMW sa rozhodli špeciál GP zopakovať (séria bola obmedzená na 2000 ks a všetky už vyrobili), môže na to existovať len jeden dôvod - dobrý zárobok. V prípade iných značiek je pri špeciálnych modeloch úlohou dvíhať ego, teda pardón imidž. Ale pre MINI?! Sotva, lebo medzi drobnými autami ho má tak vysoko ako sa len dá.

MINI JCW na steroidoch

 

V čom je MINI GP iný od MINI JCW? Na papieri má nepatrne väčšie svaly. Verzia GP ponúka navyše 7 k, množstvo ktoré pri pôvodných 211 k nie je možné pocítiť. Maximálny krútiaci moment je navyše rovnaký, za to však veľmi slušných až 280 Nm, čo je napriek veku motora stále najviac medzi aktuálnymi prepĺňanými 1,6 turbo. Na maximálke je o poznanie rýchlejší, dosiahne 245 km/h a na stovku dokáže zrýchliť len za 6,3 s, čo je tiež naj údaj medzi konkurentami s takto veľkým motorom. Má o čosi tuhšie pruženie, nižšiu svetlú výšku vpredu o 20, vzadu o 15 mm, širšie 17" pneumatiky Kumho Exsta obuté do špeciálne pre tento model vyrábaných diskov širších o 0,5". Pre neštandardné rozmery určené výhradne pre GP bolo nutné upraviť aj geometriu prednej nápravy. Ale menšia hmotnosť (bez zadných sedačiek), upravená aerodynamika, lepšia trakcia a radikálnejšie pruženie z neho robia pravdepodobne druhú najrýchlejšiu predokolku na Nurburgringu. Čas 8:23 je síce o 16 s dlhší než má Mégane R.S.250, no stále ohúri.

MINI II GP síce nie je najrýchlejšia, no určite je najzábavnejšia a najjedovatejšia predokolka na svete. Vie byť nahnevaný a prudký ako sršeň v plechovke. No obávam sa, že je aj najdrahší... (no medzičasom už aj tak vypredaný)

Ak vám tečú slinky, vôbec nesmúťte nad tým, že verziu GP už nemožno kúpiť. Miestoprísažne tvrdím, že MINI John Cooper Works je viac než vhodná alternatíva. Je len nepatrne pomalší, rovnako zábavný, podsatne praktickejší a výrazne lacnejší!

MINI John Cooper Works GP R56

 

PLUSY:
 

jedinečný (len 2000 ks),
originálny zvonku aj zvnútra,
veľký výkon, dynamika,
až neuveriteľná agilita,
šialene silné brzdy (možno až moc)
perfektný dizajn/úžasné detaily,
super posed,
takmer dokonalé jazdné vlastnosti,
pedále blízko seba pre precízne šoférovanie,
až nepríjemne výkonné brzdy,
dobré rozloženie váhy,
duch berúce limity v zákrutách,
ohromujúca torzná tuhosť,
vypínateľný a sofistikovaný systém trakčnej a stabilizačnej kontroly DSC,
tolerantná stabilizácia podporí bezpečnú zábavu,

     

MÍNUSY:
 

- šialená cena 37 700 €,
- nepraktický, len 2 miesta a bez úchytov, sieťok a pomôcok v kufri,
- elektronický samosvor,
- krátke sprevodovanie,
- komb. spotreba pod 9 l nemožná,
- stabilita nad 150 km/h na našich cestách,
 

Peter ŠTURDÍK Komentár redakcie: Peter ŠTURDÍK

Ak sa ma niekto opýta, aká je najlepšia prednokolka na svete, tak viem presne čo mu poviem: MINI John Cooper Works GP. Toto auto je tak neskutočne návykové a hravé... a je čistým dôkazom toho, že na skutočnú zábavu za volantom nepotrebujete monštruózne výkony!


MINI II John Cooper Works GP R56 rok výroby 2013
Motor:

turbom prepĺňaný radový 4-valec vpredu naprieč, objem 1598 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, variabilné časovanei ventilov VVT, vŕtanie x zdvih - 77 x 85,8 mm, kompresný pomer 10:1, max. výkon 160 kW (218 k) / 6 000 ot, max. krútiaci moment 260 Nm / 1850 - 5 600 ot (krátkodobo 280 Nm), litrový výkon 100 kW (136 k) / l.

Pohon: suchá trecia spojka, 6-stupňová mechanická prevodovka, pohon predných kolies, elektronický samosvorný diferenciál EDLC.
Podvozok: nezávislé zavesenie všetkých kolies, vpredu McPherson s pomocnými ramenami a kompenzáciou ponoru pri brzdení, vzadu viacprvková náprava, skrutné stabilizátory, kotúčové brzdy Brembo so 6-piestikovými streňmi vpredu, p/z - 330 x 26 mm/280 x 10 mm, ABS, EBD, CBC, ASC T, DSC, DTC, elektrický posiľňovač riadenia EPS s premenlivým účinkom.
Kolesá: ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 7,5 x 17", pneu 215/40 R17
Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 3 714 x 1 683 x 1 397 mm, objem kufra - 680 l, pohotovostná hmotnosť - 1 230 kg, kombinovaná spotreba - 6,9 l/100 km, výkonová hmotnosť 7,3 kg/kW, spotreba (kombinovaná) : 7.9 l/100 km

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 223 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 6,3s

Cena: 37 900 € (model vypredaný)