Dekády platné rýchlostné limity, ktoré vo väčšine prípadov vznikali v čase, keď tempo 130 km/h bolo blízke skutočnej maximálnej konštrukčnej rýchlosti väčšiny automobilov, sú spochybňované v stále väčšom počte krajín. Česká republika sa však ako prvá rozhodla prejsť od teoretizovania k praxi.

Na novej diaľnici D3 z Prahy do rakúskeho Lincu, presnejšie povedané na úseku medzi Táborom a Českými Budějovicami, bude možné už koncom septembra šliapnuť pri 130 legálne na plyn a zvýšiť tempo automobilu až na 150 kilometrov za hodinu.

Novinka platná s obmedzením

Aby niečo také bolo možné, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v spolupráci s políciou práve inštaluje na zhruba 50-kilometrovom úseku nové premenlivé dopravné značky s rýchlostným limitom 150 km/h.

Ako oznámila okrem iného aj stránka českého verejnoprávneho rozhlasu a upozorňuje na to aj ŘSD, značky s obmedzením posunutým na 150 kilometrov za hodinu budú aktívne len v dobrom počasí a pri plynulej premávke. V daždi alebo v zimnom počasí bude rýchlostný limit znížený o 20 km/h, teda na obligátnu sto-tridsiatku.



Podmienky musia byť dokonalé

Nesmie pršať, nesmie byť mokrá vozovka, v zime už vôbec. Tiež musí byť plynulá doprava, nesmie byť nikde žiadna technická chyba, nehoda, odstavené vozidlo, práca údržby a podobne a zároveň diaľnica nesmie byť príliš vyťažená,“ vymenoval obmedzenia pre iRozhlas hovorca ŘSD Jan Rýdl.

Česká republika má v pláne investovať do 42 premenlivých dopravných značiek približne 2,2 milióna eur, to však platí len zo začiatku. Správa diaľnic má v pláne ďalšie modernizácie so zvýšením rýchlosti na 150 km/h aj na iných úsekoch, vrátane trasy D1 neďaleko Ostravy a D11 pri Hradci Králové.

Rakúsko skúšalo 140 km/h

Zvýšenú rýchlosť na 140 kilometrov za hodinu svojho času skúšobne zaviedlo aj susedné Rakúsko, konkrétne na diaľnici A1 medzi Viedňou a Salzburgom od roku 2018 do roku 2020. Túto prevádzku však zastavila vtedajšia ministerka klímy Leonore Gewesslerová (za Zelených) s odôvodnením, že takáto doprava zvyšuje emisie oxidu uhličitého.

Rakúšania následne na základe zákona o kontrole znečistenia ovzdušia znížili rýchlosť na mnohých úsekoch diaľnici zo 130 na 100 km/h, ale napríklad Štajersko toto obmedzenie v apríli tohto roku zrušilo. Rovnaké zníženie platilo tiež v Holandsku, opäť s odvolaním na environmentálnu stránku, ale tiež v apríli tamojší politici na niektorých trasách nariadenie zrušili.

ZVÝŠENIE RÝCHLOSTI ZO 130 NA 150 KM/H BY SOM PRI PODOBNÝCH PODMIENKACH A NA VYBRANÝCH ÚSEKOCH...
  • Bral a dávno malo byť s ohľadom na dnešnú techniku zavedené ( 70% )

     

  • Nechcel, myslím si, že je to nebezpečné ( 20% )

     

  • Nechcel, je to neekologické ( 10% )

     

Odpovedalo 10 ľudí  

zdroj: ŘSD, iRozhlas