BMW radu 3 (E36/46)
Pri rozpočte do 3500 ako prvé na ranu prídu kusy z Mníchova. 15 a viac ročné kúsky kúpite s prehľadom aj za menej. Výhodou je, že v prípade nehody na nich kúpite diely prakticky všade. Na druhej strane to sú autá, ktoré sú adresované Vodičom a ani v zime to nie je inak. Preto môžu byť niektoré kusy tesne pred smrťou. Nesmiernym plus je veľká paleta motorov, karosérií a pod. Ale verte, že nič slabšie ako 140 koní ani na zimu nehľadajte. Aj BMW radu 3 Compact na zimu postačí, hoci je často v očiach „pravých“ BMW fanúšikov často zosmiešňované. Pri starších E36kach sa vyhnite hrdzavým kusom. Môže sa stať, že ho jednoducho na ceste so zdvihákom nepodvihnete.
Audi 80/A4 (B3/B4/B5) Quattro
Čo za tú sumu ponúkajú 4 kruhy? Za 3500 eur kúpite či vyservisujete aj iné modely, ako mnou vybrané. Napr. prvú A3, či 100/A6 quattro. Tie ma ale do zimy úplne neoslovili. Volil by som medzi týmito dvomi (resp. tromi) zástupcami. 80ku v Quattre dnes už len tak nezoženiete, ale ak sa posnažíte, dá sa to. Cenovo na tom bude rovnako ako modernejšia A4. Takže je na vás, čomu dáte prednosť. Pred kúpou si overte, či vážne ide o štvorkolky. Nedajte sa ukecať štítkom na maske. Pri A4ke sa vyhnite motoru 2,5 TDI a je jedno, koľko má kW. Osobne by som volil asi klasiku 1,9 TDI 81/85 kW, alebo ideálne 1,8 turbo v benzíne. Ako benzínový, tak naftový motor má veľký potenciál a pár zmutovaných koníkov sa dá rozmnožiť aj lacným chiptuningom.
Opel Omega B
Ostávame stále v Nemecku. Dokonca aj Opel v minulosti ponúkal modely, ktoré mali pohon zadnej nápravy. Najrozšírenejším bola Omega. Prvá generácia Omegy A už je v podstate za zenitom. Tej v dobrom stave je na zimu škoda. Zato druhá generácia Omegy B padá na cene každým dňom. Okrem iného za to môže rýchlo sa šíriaca hrdza. Tento veľký a tvarovo veľmi elegantný sedan, poprípade kombi fakt dokáže poskytnúť radosť z jazdy aj v zime. Motoricky by som sa poobzeral po niektorom z motorov V6 a bez obáv by som tam dal aj „palivo pre chudobných“ LPG. Veľkou výhodou týchto áut je obrovský priestor a veľmi bohatá výbava. A viete čo pri Omege hrozí? Že si ju po zime zamilujete a necháte si ju. :)
Mercedes C W202
Čo tu máme ďalej? Á ďalší Nemec. Tentokrát z dielne Mercedesu. Kľudne sa môžete popozerať aj po 190tkách či 124kách, ale ceny budú fakt rovnaké, ak nie dokonca vyššie, ako pri tomto prvom céčku. Motorov je habadej, benzínové ako atmosférické, tak s kompresorom. Prevodovky manuálne, či automatické, obe vydržia veľa. Toto je jedno z mála áut, v ktorom by som prežil aj naftový motor na zimu, a to konkrétne 2,5 TD so 110 kW. Pre modernejšie založených vodičov sú v ponuke aj kusy s dízlami CDI. Ak by ste chceli od céčkovej hviezdy niečo väčšie, môžete pozrieť aj Éčko z tej doby (W210), ale veľa kusov to už má dávno za sebou, keďže sú dobrým hostiteľom červenej smrti. Éčko by som vzal len ak by išlo o skutočne zachovalý kus. Rovnako by som sa vyhol aj prvým kusom nástupcu - W203ky, ktoré na tom nie sú o nič lepšie čo sa hrdze týka.
Subaru Legacy
Za ázijských zástupcov tu bojuje iba jeden model. Mohlo by ich byť viac, ale povedzme si na rovinu, načo? Táto generácia Legacy, či Legacy Outback má jednu výhodu. Podobne ako štvorkrúžkový Nemec má pohon všetkých štyroch kolies, čiže sa bez problémov vyhrabete aj zo záveja. Má však niečo navyše. Typický motor koncepcie boxer. V ponuke boli aj slabé dvojlitre, tie mali len čosi okolo 125 koní. Ideálom je 2,5 liter so 156 koňmi. Veľkým mínusom je ale častejšie vyskytujúca sa automatická prevodovka. Tá nie je výslovne zlá, ale radosti z jazdy nepridá. Je tu malý bonus. Do 3500 eur kúpite aj štvrtú generáciu, ale v otáznom stave. Na rôznych trhoch sa vyskytovali aj oturbené kúsky. Pri nich už je cena na naše pomery astronomická.
Ford Sierra
Zaradil som ho až na koniec. Prečo? Ide o generačne veľmi staré auto. Prišlo ešte v roku 1983. Mnoho vodičov by sa s ním už proste neodvážilo jazdiť po dnešných preplnených cestách. Za tisícku kúpite fakt veľmi solídny kus. Paleta motorov bola celkom široká. Od benzínových maloobjemových 4-valcov až po takmer trojlitrové 6-valce. Diesel zastupuje 2,3D alebo trošku neskorší 1,8TD. Taká racionálna voľba je z môjho pohľadu motorizácia s 2,0 litrovým benzínom s rozvodom OHC či DOHC. Ak je vám málo koní z atmosféry a radi experimentujete, môžete skúsiť nahodiť turbo. Menšie motory by som neriskoval, zadok na suchom, či nebodaj mokrom asfalte rozhodíte len veľmi ťažko.
Lada 2101-2107
Lada? To akože fakt? Áno, fakt. A je to jedno, ktorá. Ale pamätajte, ak ste zhýčkaní modernými autami, toto bude pre vás doslova hardcore. Od 2101ky až po 2107čku. Prečo? Lebo je to jednoduché, ľahko servisovateľné, ľahko upraviteľné, diely sú doslova za babku. Akurát si musíte dať pozor, aby to nebola totálne hrzdavá hajtra. Na druhej strane uloženky by bolo do zimy škoda. Paleta motorov nie je rozsiahla. Maximálne čo sa objemu týka, tak 1,7ka, ale to vôbec nevadí. Dá sa z nej bez väčších problémov vyžmýkať 100 koní. Bežnejšie sú karburatórové verzie. Prevodovka u starších kusov má len 4 kvalty. U nás je už dlhšie s dielmi trochu problém, ale všetko sa dá zohnať cez Maďarov alebo Ukrajincov. A viete, akú ma Lada výhodu na zimu? Zatiaľ čo všetci si po sviatkoch budú dávať predsavzatia, že budú chodiť tvrdo makať do fitka, tak len vy budete mať fitko vždy, keď si sadnete za volant. :)
Odpovedalo 592 ľudí