Ako zlodeji otvárajú dvere? 

Existuje neskutočne veľa spôsobov, ako sa zlodeji dostanú do áut. Niekedy sa tradovalo, že sa dá do auta dostať aj tlakom z tenisovej loptičky. A vraj to naozaj funguje. Pri starších autách dokonca nepotrebujete nič špeciálne, aby ste zámok poškodili a znefunkčnili.

Dnes si ukážeme len 8 spôsobov otvárania dverí, ktoré sú znázornené vo videu

  1. Pretočenie zámku – pri starých autách na pretočenie zámku stačilo použiť skrutkovač. Dnešné zámky sú silnejšie a potrebujete na to väčšiu páku (silu). Preto zlodeji používajú čisté výlisky kľúčov (planžety), ktoré zastrčia do zámku a nasilu pretočia.
  2. Univerzálna planžeta – je taká „zázračná“ vec, ktorá sa po zastrčení do zámku dokáže prispôsobiť vzoru zámku.
  3. Navŕtanie samorezky do zámku – je to obdobný spôsob, ako prvý. Len namiesto čistej planžety používajú zlodeji samorezné skrutky a veľkú páku. Zámok sa neskrúti, ale poškodí a vytrhne von. Najčastejšie takto otvárali bavoráky.
  4. Navŕtanie dierky v blízkosti zámku – zlodeji  vedia ako vyzerá mechanizmus zámku konkrétneho auta. Stačí im navŕtať dierku v blízkosti zámku a s drôtom zachytiť tiahlo zámku.
  5. Rozbitie okna – je najprimitívnejší spôsob ako otvoriť dvere auta. 
  6. Prijímač signálu – väčšina áut má stály kód. Zlodejovi stačí tento kód raz zachytiť a vytvorí si tak vlastný kľúč, ktorým sa dostane do auta. Okrem prijímača signálu existuje aj rušička signálu. Vecička proste nepustí signál od kľúča k autu a keď si to vodič nevšimne, má smolu. Jeho auto totiž zostalo otvorené.
  7. Retranslator – je zariadenie pre diaľkový prenos signálov, ktoré sú prijímané od jedného vysielača a po zosilnení odovzdané ďalším prijímačom.
  8. Napojenie sa do elektrickej siete – moderné autá majú na riadiace jednotky napojené všetko. Stačí vedieť, ku ktorému káblu alebo zbernici sa napojiť, a zlodej má vyhrané. Využívajú na to prechody medzi dverami alebo pri nádrži.

Ako chrániť auto

  1. Double lock systém – v postate funguje len pri rozbití okna alebo preháčkovaní sa drôtom k vnútornej kľučke. Ide len o to, že zlodej z vnútra neotvorí dvere, ale nič mu nebráni do auta skočiť cez rozbité okno. Pri vyšších autách dokonca obľubujú rozbitie strešného okna, čo je najmenej nápadné. 
  2. Ochrana pred pretočením zámku – mnoho výrobcov sériovo produkuje zámky, ktoré sa pri pretočení neodomknú. Funguje to iba pri prvom spôsobe.  
  3. Odpojenie zámku – je tiež jedným zo spôsobov, ako zabrániť vniknutiu do auta. Funguje to iba pri prvých troch spôsoboch. 
  4. Plávajúci kód diaľkového ovládania + Antiscan – funguje iba pri 6. a 7. spôsobe vniknutia do auta. Čo to vlastne je vysvetľujem nižšie.  
  5. Dodatočný systém zamykania – pre ľudí, ktorí si chcú svoj majetok ochrániť, špecializované firmy montujú do áut dodatočný systém zamykania. Ide o celý mechanizmus, ktorý ukotví zamknuté dvere v ďalšom bode. Podľa autora videa odoláva všetkým nástrahám zlodejov. Ja si tým celkom istý nie som. Tiež predpokladám, že sa tento systém neaktivuje pri rozbehnutí vozidla, ako klasický zámok, čiže obava pri prípadnej nehode je neopodstatnená.
  Double lock systém Ochrana pred pretočením zámku Odpojenie zámku  Plávajúci kód diaľkového ovládania + Antiscan Dodatočný systém zamykania
Pretočenie zámku 0 1 1 0 1
Univerzálna planžeta 0 0 1 0 1
Navŕtanie samorezky 0 0 1 0 1
Navŕtanie dierky v blízkosti zámku

 

0

 

0

 

0

 

0

 

1

Rozbitie okna 1 0 0 0 1
Prijímač signálu 0 0 0 1 1
Retranslator 0 0 0 1 1
Napojenie sa do el. siete 0 0 0 0 1

 

Pevný a plávajúci kód diaľkového ovládania 

Pevný kód – zvyčajne sú všetky diaľkové ovládače vybavené pevným kódom. Každý ovládač má svoj jedinečný kód a týchto kódov sú tisíce. Ale existuje veľmi malá, priam minimálna pravdepodobnosť, že so svojím kľúčom otvoríte susedné auto.


Plávajúci kód – diaľkový ovládač v sebe nesie kód, ktorý sa pri každom stlačení tlačidla mení. Riadiaca jednotka alarmu je nastavená tak, aby neprijala dvakrát po sebe rovnaký kód. Tým je zaistené, že nedôjde k otvoreniu auta naskenovaním (načítaním) práve vyslaného kódu a jeho opätovným odoslaním k autu.


Plávajúci kód & Antiscan - diaľkový ovládač v sebe nesie s plávajúcim kódom aj funkciu "Antiscan". Tento systém zaisťuje, že nie je možné alarm otvoriť pomocou zariadenia, ktoré vysiela milióny kombinácií kódu smerom k alarmu. Ide o ochranu proti pokusom napodobniť kód ovládača. Pokiaľ alarm prijme niekoľko rôznych kódov na rovnakej frekvencii, väčšinou sa na určitú dobu zablokuje a jeho odblokovanie je možné len núdzovou deaktiváciou alebo po uplynutí tejto doby.