Možno sa vám zdá, že písať na portáli Topspeed.sk o LNG pre lode, je trochu nezmysel, v skutočnosti sú však jednotlivé sekcie dopravy úzko previazané a trápia ich rovnaké emisné problémy. A ak sa niečo uchytí v jednom segmente dopravy, je veľká šanca, že sa rozšíri aj na ostatné druhy mobility ako takej. A hoci sa nateraz môže zdať, že v oblasti individuálnej osobnej dopravy je prakticky rozhodnuté a nič iné ako batériové elektromobily neprichádzajú do úvahy, realita je iná. Svet potrebuje aj ďalšiu alternatívu a tá sa momentálne hľadá. Rovnako aj v oblasti nákladnej, či lodnej dopravy. Práve tu má veľkú šancu skvapalnený zemný plyn (LNG). Najnovšieho ho však napadli ekologickí aktivisti s tvrdením, že nie je žiadnym riešením. Ako upozorňuje organizácia Transport & Environment, pri spaľovaní LNG uniká do atmosféry obrovské množstvo neviditeľného, no veľmi škodlivého metánu. Ten je údajne pre atmosféru až 80-krát škodlivejší ako CO2.

LNG (skvapalnený zemný plyn) je číra, bezfarebná a netoxická kvapalina, ktorá vzniká pri ochladení zemného plynu na teplotu -162 °C (-260 °F) a možno ju používať ako bežné fosílne palivo. Zemný plyn, uhľovodík s najčistejším horením, je jedným z hlavných zdrojov energie. Zemný plyn sa ochladí na kvapalné skupenstvo, čím sa zmenší jeho objem, čo umožňuje ľahšie, bezpečnejšie skladovanie a prepravu.

Čistý len na papieri

Transport & Environment varuje, že LNG je „čistý“ plyn len na papieri a v skutočnosti je jeho spaľovanie nebezpečnejšie, než používanie doterajších lodných palív. Ekologickí aktivisti sa v prvom kole výskumov zamerali na lode využívajúce LNG, neskôr však plánujú monitorovanie aj ostatných druhov dopravy využívajúcej LNG. Európsku komisiu vyzývajú, aby prehodnotila a dôsledne preskúmala všetky environmentálne dôsledky spaľovania LNG a vyvodila z toho dôsledky. A aké by bolo riešenie? Podľa Transport & Environment treba aj v lodnej doprave jednoznačne presadiť vodík. Aktivisti sú si vedomí jeho aktuálnej vysokej ceny, no upozorňujú, že s vývojom technológií sa zvýši objem výroby vodíka z obnoviteľných zdrojov a tým aj jeho finálna cena.