Automobilka sa správne nazýva Alpina Burkard Bovensiepen, v technickom preukaze je tiež označovaná ako BMW/Alpina, keďže karosériu vyrába vždy BMW. Začiatok „tuningu“ alebo úprav vozidiel BMW 1500 z takzvanej Neue Klasse môžeme datovať do začiatku 60. rokov minulého storočia. Oficiálne založenie spoločnosti je datované na 1. januára 1965 a až do roku 1982 všetky upravené modely boli naozaj len „tunerským“ počinom, podobne ako od Hartge či AC Schnitzer. Od 1983 sa stala výrobcom, dostala vlastné VIN číslo začínajúce WAP, ktoré si razila vo vlastnej réžii v Buchloe. Poďme ale na tie zaujímavé modely.
Alpina B7 Turbo
Automobilka už v 70. rokoch experimentovala s preplňovaním. V roku 1978 predstavila model Alpina B7 turbo na základe prvej generácie radu 5 E12. Motor prevŕtali z verzie 528i na 3 litre a s turbodúchadlom bol hranatý sedan schopný zrýchliť z 0 na 100 km/h za 6,5 sekundy s maximálkou cez 250 km/h. Maximálny výkon dosahoval 221 kW (300 k) a 462 Nm. Prosím pekne, v 70. rokoch v nenápadne tváriacom sa sedane. Podobne to bolo aj v rade 6 E24, neskôr prišli aj výkonnejšie Turbo S modely.
Alpina B10 Biturbo
Ďalšia zaujímavosť prišla v roku 1989. Vtedy predstavili model B10 Biturbo, teda z verzie 535i vtedajšej E34 spravili opäť kráľa ciest. Pridaním 2 turbodúchadiel k 3,4-litrovému radovému šesťvalcu dosiahli 265 kW (360 k), 520 Nm a zrýchlenie na 100 km/h za 5,6 sekundy s maximálkou cez 290 km/h. Vtedajšie dobové testy porovnávali túto verziu s Ferrari Testarossa.
Alpina B12 5.7 Coupe
Prvé auto značky, ktoré dokázalo dosiahnuť hranicu 300 km/h bola B12 5.7 Coupe z verzie 850 CSI. Dvanásťvalec zväčšili na 5,65 litra a výkon poskočil na 306 kW (416 k), krútiaci moment na 570 Nm. Zrýchlenie na 100 km/h bolo za 5,8 sekundy a maximálka už spomínaných 300 km/h.
Alpina B8 4.6
V 90. rokoch ste pod názvom Alpina B8 nekupovali osmičkový rad, ale najmenší trojkový. V Buchloe si povedali, že naj nápad je "narvať" V8 motor pod kapotu najmenšej 3-ky E36. Tak vznikla Alpina B8 4.6, ktorá mala 245 kW (333 k) a 470 Nm. So 6-stupňovým manuálom zrýchlila na 100 km/h za 5,6 sekundy a maximálka bola cez 280 km/h.
Alpina B12 6.0
Najväčší zdvihový objem, aký v Buchloe vyrobili, bol vo faceliftovej sedmičke generácie E38. Dvanásťvalec zväčšili na 6,0 litra, výkon dosiahol 316 kW (430 k) a krútiaci moment na rovných 600 Nm. Zrýchlenie na 100 km/h model dosiahol za 5,9 sekundy a maximálka bola 291 km/h.
Alpina D10 Biturbo
V ére rozmachu vznetových motorov nestála stranou ani značka z Buchloe. V generácii E39, teda päťky, predstavili svoj prvý diesel, po prvýkrát s dvojicou turbodúchadiel a rovno ako najvýkonnejší a najrýchlejší diesel tej doby. Maximálny výkon z 2,9-litrového šesťvalca poskočil z 135 na 180 kW (245 k) a krútiaci moment na 500 Nm. Zrýchlenie na 100 km/h za 6,7 sekundy a maximálka 254 km/h.
Alpina B5 a B7
Prvé označenie vo vyššej triede miesto B10, B11 či B12 tak, aby určovalo rad od BMW prišlo s generáciou 5 E60 a 7 E65. V oboch použili rovnakú motorizáciu, kde na 4,4-litrové atmosférický benzínový osemvalec namontovali kompresor. Maximálny výkon bol 368 kW (500 k) a 700 Nm, v menšej 5-ke dosahoval zrýchlenie na 100 km/h za 4,7 sekundy a maximálku 314 km/h. Existovala aj výkonnejšia verzia B5 S s 390 kW (530 k)
Ďalšie modely už nie sú až tak zaujímavé, keďže automobilka nabehla na vlnu SW tuningu a s len pár drobnými zmenami vždy predstavili výkonnejší model, než z ktorého vychádzal.
A čo budúcnosť? Tá je zatiaľ nejasná
Oddelenie Alpina Classic zostáva v rukách rodiny Bovensiepen, hlavná značka však od 1.1. 2026 prechádza do rúk BMW a zatiaľ vieme len toľko, že sa chcú zameriavať na luxusnejšie modely. V budúcnosti by tak mali prísť luxusnejšie modely z BMW 7 a X7, nižšia trieda nie je v pláne úprav.





















































