Pred pár mesiacmi, presnejšie povedané 4. apríla 2022, zbehol z produkčnej linky v španielskej Valencii úplne posledný Ford Mondeo piatej generácie a po necelých troch dekádach tým ukončil jednu veľkú a úspešnú jazdu, ktorá ale v posledných rokoch pripomínala agóniu. Nástupca existuje, vyrába sa, peňaženky európskych zákazníkov ale rozhodli, že sa bude predávať už len v Číne.

Krátko na to sa začalo špekulovať, že je podobný scenár pripravený aj pre ďalší kedysi mimoriadne podarený model nižšej strednej triedy a Ford v zásade dlho ani nezatĺkal. Pred pár dňami európske zastúpenie amerického koncernu skutočne oficiálne potvrdilo, že rovnaký osud stihne i Focus.

Jeho produkcia by mala v nemeckej továrni v spolkovej republike Sársko skočiť približne v polovici roka 2025 a pre domácich je to poriadny šok. Fordy vznikajú na severnom okraji 35-tisícového mestečka Saarlouis od januára 1970 a formálne bol závod otvorený za prítomnosti Henryho Forda II (1917 – 1987). Teraz je ale jasné, že končí.

Stuart Rowley, šéf európskeho zastúpenia Fordu, tento týždeň pri rozhovoroch s médiami povedal, že „hľadajú ďalšie alternatívne príležitosti pre výrobu vozidiel v Saarlouis a zvažuje sa tiež predaj závodu iným výrobcom“. Konkrétne vyhliadky ale zatiaľ evidentne neexistujú. „V našom pláne nemáme žiadny ďalší model, ktorý by sa tu mohol vyrábať,“ dodal Rowley.

Ford celkovo zamestnáva v Európe približne 41 tisíc ľudí, z toho 4600 pracuje práve v Saarlouis. Automobilka patrí k najhlasnejším zástancom elektromobilov a zaraďuje sa spoločne s Volvom k tým, ktoré priamo vyzývajú Európsku úniu, aby zastavila predaj automobilov so spaľovacími motormi. Sama tak chce urobiť už v roku 2030.

Americký koncern sa netají tým, že „výroba elektromobilov si vyžiada menej zamestnancov“, a pretože sa chce sústrediť práve na batériovú mobilitu, jednoducho prepúšťa. Továreň v Saarlouis pritom istú šancu mala, prehrala však vnútorné výberové konanie (kvôli vyšším nákladom na mzdy, materiál i slabšej dodávateľskej základni) s už spomínanou španielskou Valenciou, kde v súčasnosti pracuje 6000 ľudí.

Ich úlohou bude postupne spustiť linky, z ktorých budú zbiehať elektrické náhrady modelov S-Max, Galaxy a Kuga. Ďalšie dva elektromobily bude vyrábať nemecká centrála Fordu v Kolíne nad Rýnom, otázkou ale je, či sa americkému koncernu s ohľadom na aktuálne nálady v nemeckej politike táto stávka na jednu (elektrickú) kartu skutočne vyplatí.

zdroj: Autocar