O úspechu či neúspechu elektromobilov asi rozhoduje okrem iného aj fakt, ako sa pozeráte na výsledky aktuálnej štatistiky.
Pre niekoho môže byť tohtoročný 15-percentný podiel batériových vozidiel zo všetkých registrácií nových áut v EÚ pozitívnou správou, pretože záujem o ne medziročne vzrástol. Iní zase vidia, že nástup elektrickej mobility ďaleko zaostáva za tým, ako si to namaľovali niektorí politici či priaznivci tejto techniky, a to navzdory miliardám sypaným do podpory priamymi či nepriamymi dotáciami z verejných rozpočtov.
Niektoré segmenty cítia nezáujem viac ako v iných triedach
Pravdou je, že skepsa voči elektromobilom rastie alebo minimálne pretrváva, čo sa prejavilo najprv spomalením ešte nedávno relatívne rýchlo stúpajúceho záujmu zákazníkov, alebo dokonca odmietaním tohto pohonu v niektorých segmentoch, čím narážame napríklad na problémy automobiliek s predajom v luxusných triedach.
A niečo podobné ukazuje aj rýchly prieskum, ktorý si nedávno nechala vypracovať stránka Automobilwoche berlínskou agentúrou Civey, zameranou na výskum verejnej mienky.
Tak trochu očakávaný odpor
Aké sú najvýznamnejšie faktory, ktoré odrádzajú motoristov od nákupu elektromobilu? Na prvom mieste je tak trochu podľa očakávania vysoká cena a tiež obmedzený dojazd. Oboje vadí zhodne 47 % opýtaných. Na treťom mieste im prekáža neistota výdrže kapacity akumulátora a s tým spojené náklady pri prípadnej výmene – 41 %.
Ďalej nasledujú dlhé nabíjacie časy (31 %), obmedzená dostupnosť nabíjacích staníc (30 %), oslabenie všeobecného záujmu o elektromobily (8 %) či odlišné jazdné vlastnosti v porovnaní s bežnými autami (6 %). Strach z možného požiaru sa v celkovom výsledku neobjavuje, alebo ho zvolilo tak málo respondentov, že skončil v súhrne „ostatné“ (10 %).
Pozitívna motivácia? Pochopiteľne, ale nie paušálne
Aby anketa nebola jednostranná, zaznela v nej tiež otázka, čo by vás naopak k nákupu elektromobilu motivovalo. Odpovede? Lacná elektrická energia na nabíjanie (41 %), daňové úľavy (30 %), štátne dotácie (29 %), výhody plynúce pre životné prostredie (23 %), možnosť používať zvýhodnené jazdné pruhy a bezplatné parkovanie (16 %), finančná podpora súkromných nabíjacích staníc (15 %), väčšia rozmanitosť malých dostupných elektromobilov (15 %), ale... a to je nutné zdôrazniť: Až 41 percent opýtaných uviedla, že žiadna z vymenovaných možností!
Pozoruhodný je tiež väčšinový nezáujem Nemcov kupovať si ojazdené batériové auto, pričom otázka bola položená tak, aby vyznievala v prospech tejto techniky: „Zvážili by ste elektromobil, ak by mal rovnakú cenu ako ekvivalentný model so spaľovacím motorom?“
Skúsme to aj u nás!
Rozhodne áno odpovedalo 22 %. Skôr áno 6 %, neviem 9 %. Nezáujem však prevažuje. „Nie, v žiadnom prípade,“ volilo 47 % respondentov. Skôr nie potom 16 % opýtaných.
Týmto by sme mohli článok o ankete medzi nemeckými motoristami uzatvoriť. Napadlo nám ale niečo, nad čím ste tiež určite mnohí pri čítaní premýšľali. Ako by vyzerali odpovede na Slovensku? To sa dá samozrejme zistiť pomerne ľahko, tak si skúsme rovnaké otázky aj u nás. Úprimne... vaše názory nás zaujímajú a navyše nás číta tak veľa ľudí, že môžeme mať s trochou snahy viac odpovedí ako kolegovia z Nemecka a tým pádom aj reprezentatívnejšiu vzorku. Tak poďme na to. Ak bude dosť odpovedí, skúsime z nich pripraviť podobné vyhodnotenie.
(Chápeme, že z vymenovaných možností by ste chceli vybrať niekoľko odpovedí, ale skúste zvoliť takú, ktorá má podľa Vás najväčšiu váhu)
Odpovedalo 286 ľudí
Odpovedalo 238 ľudí
Odpovedalo 238 ľudí
zdroj a inšpirácia: Automobilwoche, ilustračné foto: ChatGPT