V polovici roka 2025 získali elektromobily podiel na predaji nových áut 15,6 percenta. To je medziročný nárast o 3,1 percentného bodu. V absolútnych číslach hovoríme o 869 271 kusoch batériových áut, pričom vzostup zaznamenalo Nemecko, Belgicko, Holandsko, pri súčasnom poklese vo Francúzsku.
Väčšinu trhu majú stále rozdelenú buď hybridy (34,8 %) alebo autá s čisto benzínovými motormi (28,4 %), pričom druhých spomínaných je kvôli nútenej elektrifikácii – v snahe vyhnúť sa pokutám za emisie – v ponuke stále menej.
Kupujeme menej áut
Medzi hybridmi je už i časť naftových áut, takže čisto dieselové autá držia už len 12,8 %, zatiaľ čo plug-in hybridy získali 6,9 % trhu. Podčiarknuté, spočítané... Vozidlá s klasickými motormi so zhruba 84-percentným podielom stále dominujú.
Celkový trh je na tom v každom prípade horšie ako vlani. V EÚ sa predalo v priebehu prvých šiestich mesiacov tohto roka 5 576 568 automobilov, čo predstavuje medziročný pokles 1,9 percenta.
Stellantis je na tom zle
Z automobilových koncernov budú mať radosť hlavne v Renaulte, ktorý zvýšil podiel registrácií o 5 percent. Zásluhu má na tom v prvom rade Sandero ako najpredávanejšie auto v Európe od januára do júna. Dacia ich dodala zákazníkom skoro 131 tisíc. Druhú priečku drží Renault Clio (123 tisíc) a tretí je Peugeot 208 (108 tisíc kusov) od Stellantisu.
Práve medziročné výsledky Stellatisu ale nevyzerajú dobre. Jeho čísla spadli o viac ako 11 percent (!), takže do júna všetky jeho značky neboli schopné predať ani milión áut – počítadlo sa zastavilo na hodnote 910 773.
Porsche v problémoch, Škoda a Cupra kvitnú
Peugeot je na tom ešte dobre (+ 1 %), ale Citroën je v medziročnom mínuse 13 %, Opel spadol o 16 %, DS i Fiat sa prepadli svorne o zhruba 23 %, Alfa Romeo o 33 % a najhoršie je na tom Lancia, ktorá stratila takmer 74 % registrácií v porovnaní s minulým rokom!
V prípade koncernu VW sú výsledky zmiešané. Škoda je premiant, darí sa Cupre, Volkswagen je na tom tiež slušne, ale padá Audi (- 2,1 %), Seat (- 21,5 %) i Porsche (- 19,2 %).
Golf zase padá
Keď už spomíname VW, darí sa Tiguanu, predaje v porovnaní s minulým rokom vyskočili o 11,4 % (na 102 482 kusov), takže tento model sa vďaka tomu stal šiestym najpredávanejším modelom v Európe. Pred ním je Golf a na štvrtej pozícii T-Roc, obe autá ale stratili. Golf až 17,4 % (103 964 kusov) a T-Roc je v mínuse o 5,4 % (105 629 kusov).
Nemeckú trojku doťahuje na siedmom mieste Dacia Duster, ktorá medziročne zvýšila predaje o 6,5 percenta a prvú desiatku uzatvára Toyota Yaris Cross, Peugeot 2008 a Citroën C3.
zdroj: ACEA, Automobilwoche