„Vodík poskytuje prevádzkovú efektívnosť pri intenzívnom využívaní vozidiel, napríklad taxíkov,“ povedal v rozhovore pre portál Euractiv, Mathieu Gardies, generálny riaditeľ spoločnosti Hype, ktorá prevádzkuje taxíky na vodík v Paríži už od roku 2015. Ako upozorňuje, vodíkové taxíky zvládnu na jednu nádrž odjazdiť až 700 km a ich opätovné dotankovanie trvá približne 5 minút. To sú argumenty, na ktoré momentálne nemajú batériové elektromobily odpoveď. Ako sa hovorí, čas sú peniaze a v taxislužbe platí toto pravidlo dvojnásobne. Dlhé nabíjanie elektrických áut láme ich obľube väz. Vodíkové taxíky pritom nie sú populárne len v Paríži, ich obľuba a masívnejšie nasadenie už hlásia aj Kodaň a Londýn. Len v týchto troch mestách by malo v najbližšom období jazdiť 180 vodíkových taxíkov. Plniaca stanica, ktorú spoločnosť Hype v Paríži nainštalovala, ponúka takzvaný „modrý vodík“. Pri jeho výrobe sa síce uvoľňuje oxid uhličitý, no následne sa zachytáva, uskladňuje a opätovne využíva. „Všetky výrobné kapacity, do ktorých dnes investujeme, vyrábajú zelený vodík, ten sa vyrába elektrolýzou vody z obnoviteľných zdrojov energie,“ dodal Gardies. Hype a jej partneri chcú v regióne Île-de-France do júna 2023 vybudovať desiatku staníc s kapacitou jednej tony lokálne vyrábaného zeleného vodíka. Počet taxíkov by mal prekročiť 700.

Vodíková Európa

„Vodík je ideálnym palivom pre taxíky z dôvodu dlhého dojazdu, intenzívneho používania a krátkeho času dobíjania,“ uviedol generálny riaditeľ spoločnosti Clean Hydrogen Partnership, Bart Biebuyck. Vodíkové taxíky sa rozbiehajú v celej Európe. Projekty ako Green Tomato Cars s päťdesiatimi vozidlami v Londýne či spoločnosť Drivr so sto vodíkovými taxíkmi v Kodani, sú podľa manažéra projektu Clean Hydrogen Lionela Boillota úspešné pre „súbežné zavádzanie vodíkovej infraštruktúry a vozidiel“.

Väčšiemu rozšíreniu vodíkových áut v EÚ doteraz bránilo niekoľko faktorov. Okrem obmedzenej ponuky vodíkových modelov je to predovšetkým nedostatočná infraštruktúra. To by sa však malo v nasledujúcom období zmeniť. Veľké ambície má v tejto oblasti aj Slovensko. Niektorí odborníci však nadšenie z vodíka brzdia a tvrdia, že trh už dávno rozhodol v jeho neprospech. Kým totiž v roku 2021 jazdilo po cestách celého sveta 25 000 vodíkových áut, spoločnosť im robilo až 15 miliónov batériových elektromobilov.

„Ponuka vodíkových modelov na trhu je mimoriadne obmedzená,“ tvrdí nespokojne predseda združenia France Hydrogène Philippe Boucly. Dodal, že napríklad spoločnosť Stellantis vyrába len tisíc až dvetisíc vodíkových automobilov ročne. Ďalšou prekážkou je podľa neho veľmi vysoká obstarávacia cena vodíkových vozidiel, čo sťažuje ich predaj. „Aby výrobcovia mohli znížiť ceny, potrebujú vyrábať takzvané minimálne kritické množstvo. Práve o to sa teraz snažíme,” dodal.

zdroj: Euractiv