Vízia vodíka ako alternatívneho zdroja energie popri batériových elektromobiloch je, zdá sa, stále živá. Medzi slovenskými politikmi navyše dosť intenzívne, ich najnovším zámerom je totiž urobiť zo Slovensko doslova „Vodíkové údolie“. Ako inak nazvať ambíciu, že tu budeme mať do roku 2030 až 25 vodíkových čerpacích staníc. To je, prosím pekne len 8 rokov. Už za tri roky má byť vodíková čerpačka dokonca v každom krajskom meste. Ako uvádza agentúra TASR, v tom čase by sa mala ročná spotreba vodíka pohybovať niekde na úrovni 45 000 ton H2, z čoho by mala doprava využívať približne 10 000 ton. Podľa Národnej vodíkovej asociácie Slovenska by to mohlo pokryť potreby 1,2 % vozového parku.

Milióny sem, milióny tam

Ambiciózne ciele by však mali byť podporené aj finančne, a poriadne štedro. Akčný plán počíta s finančnou podporou v celkovej výške 954 miliónov eur, z čoho je celých 217 mil. eur určených na výskum a vývoj vodíkových technológií a ich implementáciu do praxe. Ďalších 415 mil. eur vraj zainvestujeme do podpory samotnej výroby vodíka. Slovensko je momentálne známe veľkou podporou vodíka ako zdroja energie. Zdá sa, že Ministerstvo hospodárstva v ňom vidí ešte väčší potenciál, než v batériových elektromobiloch. V praxi sa to, okrem iného, odráža aj v nízkom podiely elektrických áut vo vozovom parku. Zaujímavé pritom je, že samotná EÚ smeruje svoje vízie trochu inak a pre individuálnu osobnú dopravu presadzuje skôr batériové elektromobily. Vodík vidí ako alternatívu skôr pre autobusy a nákladnú dopravu. S vodíkom sa však predsa len počíta aj na celoeurópskej úrovni, hoci asi nie tak intenzívne ako na Slovensku. Predsedníčka Európskej komisie, Ursula von der Leyenová, vyhlásila, že v roku 2030 bude stáť kilogram vodíka len 1,80 eur. „Je to na dosah,“ potvrdila sebavedomo Leyenová ešte na začiatku roka 2022. Veľmi zaujímavo znie aj informácia, podľa ktorej ráta Akčný plán aj s prevádzkou 12 vlakových súprav na vodík. Uvidíme teda, sľubov už zažilo Slovensko viac než dosť, asi by bolo načase prejsť pedsa len od slov k činom.

zdroj: TASR, Euractiv