Zavedenie mechanizmu umožňuje preveriť výrazne vyššie množstvo vozidiel. Jediná kamera dokáže skontrolovať 90 % dopravného prúdu na danom mieste. Disciplína vodičov sa kvôli kontrolnému systému zvýšila a tak rastie príjem z predaja e-známok.

Najvyšší predaj bol v kategórii ročných e-známok pre osobné vozidlá, do konca júla to bolo cca 950 tisíc kusov. 88% majiteľov ročných e-známok jazdí na autách so slovenskými značkami. Pre porovnanie, v prvých siedmich mesiacoch roka 2015 sa predalo zhruba 808 tisíc kusov ročných diaľničných nálepiek pre osobné vozidlá, čo znamená nárast o 15 %.

Ročné známky

Elektronizácia priniesla do života motoristov novú, pohodlnú možnosť nákupu diaľničných známok, a to cez web či mobilnú aplikáciu. Viac ako 40 % zákazníkov si pred jazdou po diaľnici zakúpi e-známku práve cez internet. 58,10 % motoristov využilo kamenné predajné miesta (čerpacie stanice a predajne na hraničných prechodoch). Len 0,49 % vodičov využilo pre nákup e-známky samoobslužné zariadenie.

Krátkodobé známky (10 a 30-dňové)

Do konca júla bolo predaných zhruba 1,6 milióna kusov krátkodobých e-známok. Z týchto 10-dňových a 30-dňových e-známok pre osobné vozidlá a prívesné vozíky bolo pre zahraničné EČV nakúpených asi 1 050 000 kusov  e-známok, čiže zhruba 67 %  z ich celkového množstva. Vlani sa počas rovnakého obdobia predalo 1,38 milióna kusov krátkodobých diaľničných nálepiek.

E-známka má rekordnú predajnosť

Najviac motoristov kupovalo diaľničnú známku na čerpacích staniciach. Obľúbený je aj predaj cez internet.

Elektronický systém je efektívnejší

Koniec zoškrabávania papierových známok nepriniesol len komfort a pohodlie motoristom, ale aj vyššie príjmy NDS. Štát nástupom e-známky ušetrí na tomto systéme ročne viac ako polovicu nákladov v porovnaní s klasickými diaľničnými nálepkami. Minulosťou sú totiž náklady na distribúciu a tlač nálepiek, ktoré boli vo výške 6,6% z výnosov z predaja diaľničných nálepiek, teda za rok 2015 predstavovali 3,9 milióna eur. Po novom NDS uhrádza spoločnosti SkyToll za poskytovanie služby 2,78 % z príjmov z predaja diaľničných známok.

Síce náklady na spustenie systému e-známok boli pre NDS nulové. Netreba zabúdať na to, že diaľničiari prevádzkujú vlastný kontrolný systém zložený z kamier a špeciálnych mobilných hliadok. Predpokladaná výška celkovej investície na kontrolný systém je na úrovni 3 mil. eur. Ročné prevádzkové náklady odhaduje NDS na 300-tisíc eur.

NDS prostredníctvom tohto kontrolného systému vyhodnocuje, či dané vozidlo má alebo nemá uhradenú e-známku. Zavedenie mechanizmu umožňuje preveriť výrazne vyššie množstvo vozidiel. Jediná kamera dokáže skontrolovať 90 % dopravného prúdu na danom mieste. Disciplína vodičov sa kvôli kontrolnému systému zvýšila. V prípade jazdy bez e-známky im totiž hrozí pokuta. Tie mimochodom nechodia motoristom dodnes. Pritom už prvý deň prevádzky (1. februára 2016) ich bolo na spoplatnených úsekoch viac ako 6000 neplatičov.

Ako prebieha kontrola e-známok?

Zoznam zakúpených e-známok od SkyTollu porovnávame s databázou EČV, ktoré kamery NDS zachytili. Tieto informácie priebežne poskytujeme do Jednotného informačného systému cestnej dopravy, ktorý je v správe ministerstva dopravy. Systém určí, či k zaznamenanému EČV existuje alebo neexistuje e-známka, alebo či je EČV oslobodené od úhrady e-známky.  

V prípade, že pre EČV existuje v danom dni platná e-známka tak sa záznam ďalej nerieši. Ak sa však vráti späť do kontrolného systému informácia, že k EČV neexistuje v danom dni platná e-známka, kontrolný systém si vyžiada fotodokumentáciu prejazdu vozidla a spracuje záznam o kontrole vozidla. Skontrolovaný záznam o kontrole vozidla odchádza do evidencie správnych deliktov. Následne  na základe skompletizovaných informácií systém vygeneruje v mene Okresného úradu Rozkaz o uložení pokuty.