1. miesto Opel Omega A - 275 bodov
Opel s Omegou prvej generácie naviazal na úspech Kadettu, ktorý sa tiež pýši titulom auto roka 1984. Omega prišla ako nástupca typu Rekord, ktorého posledná generácia bola na trhu zhruba 10 rokov. Na vývoj minuli až dve miliardy mariek. A vyplatilo sa to. Auto bolo kompletne nové. S predchodcom mala spoločnú iba koncepciu. Motor vpredu a zadný náhon. Táto koncepcia sa ukázala ako veľké plus, keď si Omegu vzal do parády Lotus, a vytvoril beštiu v podobe Lotusu Omega. Poviete si, že tento hranatý sedan nemohol mať dobrú aerodynamiku. Omyl. Súčiniteľ odporu vzduchu pri bežnej verzii činil len Cx=0,28. O takomto čísle sa sníva aj dnešným moderným autám. Auto nemá žiadne dizajnové excesy. Najväčšou extravaganciou v dizajne je svojsky tvarovaný céčkový stĺpik a vrchná línia blatníka, ktorá je dá sa povedať vodorovná. Autu dominovali ako rozmerné predné, tak zadné svetlá. Predná náprava bola typu McPherson, zadná využívala trojuholníkové ramená.
Pár mesiacov po predstavení prišiel na trh rozmerný kombík, dnes už tradične označovaný ako Caravan. Auto bolo skutočne priestranné, a preto si získalo srdcia mnohých zákazníkov. Daňou za kufor bola zhoršená aerodynamika, ale to nikomu neprekážalo. Hodnota narástla len o 4 stotiny.
Omega bola vzdušná a presvetlená. Poskytovala pohodlné sedadlá a moderný dizajn palubnej dosky. Základná výbava bola doslova holá bosá, ale ak ste nešetrili, mohli ste mať komfortné prvky s ktorými by ste veľa ľudom vytreli zrak. Digitálna palubná doska, ABS, palubný počítač, klimatizovaná odkladacia skrinka.
V roku 1989 prišla modernizácia. Zmeny sa dočkal predný nárazník, masívnejšia bočná lišta a zmenená grafika zadných svetiel.
Paleta motorov siahala od štvorvalca 1,8 až po 3,0 V6 s 24 ventilmi. U nás známe boli dieselové motory s objemom 2,3 litra, a to ako atmosférické, tak tie s turbom. Na vrchole potravinového reťazca pre bežného smrteľníka stála Omega 3000. Posledné verzie mali výkon 150 kW a dokázali upaľovať rýchlosťou 240 km/h. Tento model si zobral do parády aj úpravca Irmscher a vydupal z neho až 169 kW. Popritom mali aj ďalšie pripravené motorizácie.
Lotus Omega veľmi rozoberať nebudeme, tento najrýchlejší sedan sveta sa už od nás dočkal samostatného článku.
Z Omegy vychádzal aj trošku neskorší, luxusnejší sedan Opel Senator. O tom niekedy nabudúce. :)
2. miesto Audi 80 B3 (po modernizácii B4) - 238 bodov
Audi 80 prišlo na trh v r1986. O rok neskôr ho predstavili aj za oceánom. Tam však, ako inak, malo iné prvky výbav a odlišnosti čo sa týkalo interiéru, alebo exteriéru. Audi 80 B3 ste mohli mať iba ako sedan. 80tka zdieľala platformu s Passatom. V 80tke B3 bola nádrž umiestnená za sedačkami. To limitovalo inžinierov. Zmena nastala až príchodom modernizácie, označovanej ako B4. Tam už existoval aj kombík, Avant. Design karosérie bol aerodynamický. Prvýkrát bolo použité galvanické pozinkovanie karosérie. Dizajn exteríeru, tak interiéru bol na tú dobu na veľmi vysokej úrovni. Na rozdiel od predchodcov sa model B3 predával na všetkých trhoch pod označením Audi 80, alebo Audi 90. Do modelu B3 sa dostala väčšina motorov dostupná v modeli B2 ale na niektoré motory sa namiesto karburátora montovalo vstrekovanie.
Viete kde je najviac Audi 80 B3/B4 na kilometer štvorcový? Mám pocit, že asi v Poľsku.
Čo je Audi 90? Luxusná verzia 80tky. Mala len 5-valcové motory a lepšiu výbavu. Vďaka lepšej výbave sa stala výborným terčom na prestavby na naftové 80tky. 90tky mali jemné dizajnové zmeny. Predné hmlovky, panel medzi zadnými svetlami, trochu iné predné svetla a pod. V roku 1988 prišla verzia coupé. Tá sa už tradične tešila veľkému úspechu, a to nielen vďaka dizajnu, ale aj vďaka silnému motoru v kombinácii s pohonom Quattro.
V roku 1991 prišla modernizácia, interné označenie sa zmenilo na B4. B4ka vyzerala oveľa lepšie. Dostala oblejšie detaily, menšie predné svetla. Tomu auto netreba ani dnes veľa, aby vyzeralo dobre. Prišli nové karosárske verzie. Okrem kombíka aj cabrio.
Pod kapotou sa vystriedalo mnoho motorov. Paleta začínala na motore s objemom 1,4 litra a výkonom 65 koní. Ten bol určený len pre grécky trh. U nás z benzínových motorov boli najčastejšie zastúpené 1,6ky (s karburátorom) alebo 1,8čky už aj so vstrekovaním. Naftovú paletu zahrňovali atmosférické 1,9ky a 1,6ky s turbom. Po modernizácii sa do 80tky začali montovať aj kultové 1,9 TDI (1,6 TD vypadla a nahradila ju 1,9 TD), a benzínové 5- a 6-valce. 5-valce boli dovtedy doménou len modelu 90 (alebo 80tok dovezených z Ameriky). Na vrchole stáli verzie S2 a RS2, o ktorých si niečo povieme v inom článku. Máte sa na čo tešiť. :)
3. miesto BMW 7 E32 - 175 bodov
Na treťom mieste sa umiestnila najväčšia loď mníchovskej automobilky, BMW 7, ktoré so sebou prinieslo množstvo revolučných prvkov. Lenže už vtedy bolo toto auto určené pre vyššiu triedu. Za základnú výbavu v 7mičke ste mohli mať minimálne 2 Omegy v strednej, alebo vyššej výbave, ak nie viac.
Dizajn bavorákov z tej doby je neskutočný. Nielen v mojich očiach je to to najlepšie, čo v svojej histórii produkovali.
7čka nebola tak rozšírená ako neskoršia 5ka (E34). Mnoho ľudí si ich plietlo. Mali veľmi, ale fakt veľmi podobné tvary. Pod kapotou trónili 6-, 8- a 12-valce. Výkon začínal tesne pod hranicou 200 koní. Horná hranica bola rovných 300 koní. Prevodovky záviseli od motorizácie. Zvyčajne to však boli 4- a 5-stupňové automaty, aj keď sa občas nájdu aj manuály.
Už vtedy ponúkali vysokú mieru luxusu pre svojich zákazníkov. Vo výbave za príplatok mohol byť fax, dvojité bočné sklá a pod. Tieto autá využívali takmer všetci štátni predstavitelia po celom svete, a to dokonca v predlženej verzii. Na druhej strane, tieto kúsky malo v obľube aj podsvetie. Ničím výnimočným neboli ani kúsky s balistickou ochranou.