Vôňu benzínu miloval od útleho detstva
Príbeh Toma Matana sa začal v Nagasaki, kde jeho starý otec vlastnil čerpaciu stanicu. Malý Tom otváral ráno bránu a nasával vôňu benzínu. Fascinovalo ho to. Silný dojem v ňom zanechal aj strýkov Cadillac v Tokiu – obrovské americké auto, ktoré mu predstavilo svet techniky a luxusu.
Keď sa v roku 1970 presťahoval do USA, jeho cesta viedla cez Seattle, Los Angeles a New York až do Kalifornie. V Pasadene študoval na Art Center College of Design. Neskôr pôsobil v General Motors, Holdene a BMW, kde prispel k vzniku legendárneho radu 3 generácie E36.
Z výskumného centra kolíska legendy
V roku 1983 nastúpil do dizajnérskeho štúdia Mazdy v kalifornskom Irvine. Pôvodne bolo len marketingovou pobočkou, ale Matano ho premenil na plnohodnotné dizajnové centrum. Prvým projektom bola Mazda MX-5 Miata, predstavená v roku 1989.
Miata priniesla späť radosť z jednoduchého britského roadstera, tentoraz s japonskou spoľahlivosťou. Matano o nej hovoril: „Miata mala byť ako jazdec a kôň v jednote – jednoduchá, ľahká a intuitívna. To je jej skutočná sila.“
Zmysel pre humor
Matano miloval vkladať do práce aj kúsok humoru. Pri tajnej prezentácii prototypu RX-7 FD zakryl auto plachtou s obrovskými plutvami v štýle Batmobilu. Keď ju stiahol, publikum očakávalo extravagantný výtvor. Namiesto toho sa pred nimi objavilo elegantné kupé, ktoré dodnes patrí medzi najikonickejšie športové autá.
Svoje dielo opisoval poeticky: „Nakreslil som ho ako atletické, ale nie svalnaté telo, akoby ho bolo treba jemne umyť. Dosiahol som výsledok, ktorý inšpiroval náklonnosť: majitelia ho zatvárali do garáže s úsmevom na tvári.“
Aj empatie mal na rozdávanie
Pre Matana bolo auto viac než mechanický objekt. Hovoril: „Dizajn by nikdy nemal stratiť zámer prinášať radosť.“ A dodával: „Chcel som, aby si ľudia k autu vytvorili citový vzťah – aby mu večer povedali dobrú noc.“
Tento dôraz na emóciu nazýval „empatickým dizajnom“. Tvrdil, že dizajnér nemá tvoriť podľa seba, ale podľa toho, aký emocionálny účinok bude mať produkt na ostatných: „Dizajn nie je o tom, čo sa páči vám, ale o tom, čo bude mať emocionálny dosah na iných. Musíte myslieť empaticky.“
Ľudskosť na začiatku počítačovej éry
Ako pedagóg varoval pred prílišnou závislosťou na technológiách: „Nenechajte sa zotročiť softvérom. Nástroje sú tu na to, aby vám pomohli – ale dizajn musí zostať ľudský.“
Aj preto bol vo svete známy ako mentor, ktorý študentov viedol nielen k estetike, ale aj k filozofii. Od roku 2002 stál na čele School of Industrial Design na Academy of Art University v San Franciscu a vychoval stovky dizajnérov.
Miata Papa
Hoci bol rešpektovaným profesorom, zostal súčasťou automobilovej komunity. Na Instagrame vystupoval ako @miatapapa, pravidelne sa zúčastňoval zrazov a podpisoval autá. Ľudia ho nevnímali ako vzdialenú nedosiahnuteľnú legendu, ale ako priateľa.
Čo je najdôležitejšie – svoje výtvory aj používal. Jazdil na Miate aj RX-7, nie ako na exponátoch v garáži, ale ako na autách, ktoré patrili do jeho každodenného života.