Čo sa stane, ak vaše autonómne auto niekoho v premávke zabije? Touto otázkou sa zaoberá nielen čoraz viac automobiliek, ale aj právnikov. Veľmi zložitá právna problematika sa však musí čo najskôr vyriešiť a ako sa všetci zúčastnení zhodujú, bez zmien v zákonoch a definíciách to nepôjde. Britská vláda navrhuje, aby bol „vodič“ autonómneho vozidla imúnny voči stíhaniu za nezavinené usmrtenie autonómnym vozidlom, v ktorom sedel. Predtým však bude potrebné právne predefinovať "vodiča" na zodpovedného užívateľa „user-in-charge“. Údajne je medzitým veľký rozdiel a z neho vyplývajúca rôzna právna zodpovednosť. A ktože by mal niesť zodpovednosť za prípadné zranenia, či úmrtia spôsobené prevádzkovaním autonómnych áut? Podľa Britov jednoznačne producent vozidla. „Spotrebitelia by sa nad týmito otázkami mali zamyslieť skôr, než príjmu novú technológiu, ktorá zatiaľ nie je pripravená a ani právne vyžadovaná,“ varuje novinár Jonathan Gornall. Reaguje tak najmä na Autopilota spoločnosti Tesla, ktorý ani zďaleka nie je autonómnym systémom (hoci jeho označenie k tomu zvádza), no spotrebitelia sa mu už dnes až príliš často vkladajú do rúk a strácajú za volantom auta pozornosť a koncentráciu.

Už v roku 2030?

Dubaj vyhlásil, že v roku 2030 chce mať na cestách až 25 % plne autonómnych vozidiel. Znie to síce pekne, no ak si uvedomíme, že dnes ešte nejazdí ani jedno auto s autonómnym riadením úrovne 5, hneď sa tento ambiciózny fakt ukazuje v inom svetle. Autonómna doprava je životne závislá na infraštruktúre, dokonalých a presných mapových podkladoch a niekoľkonásobne istených riadiacich algoritmoch zohľadňujúcich nepredvídateľné udalosti na cestách. Odborníci varujú, že model dopravy, kedy je na cestách časť normálnych a časť autonómnych vozidiel, je nereálny a ak sa má tento model zaviesť, prechodne len na vybraných úsekoch, z ktorých sa normálna doprava úplne vylúči. A na to nemá väčšina krajín v súčasnosti dostatočnú dopravnú kapacitu. Úlohou teda bude najskôr znížiť celkový objem dopravy ako predvoj zavedenia autonómnych zón. Zdá sa, že zavádzaním drahej elektromobility bez možnosti zodpovedajúcej alternatívy sa to EÚ možno nakoniec, chtiac nechtiac, aj podarí.

zdroj: Euractiv, Asia Times