Predajné čísla za rok 2024
Typ pohonu | Percentuálny podiel na trhu (Japonsko) | Počet predaných áut (Japonsko) | Percentuálny podiel na trhu (Slovensko) | Počet predaných áut (Slovensko) |
---|---|---|---|---|
BEV (plne elektrické) | 2 % | 88 429 | 2,38 % | 2 100 |
PHEV (plug-in hybridy) | 2 % | 88 429 | 2,41 % | 2 100 |
HEV (plne hybridné) | 34 % | 1 501 285 | 19,7 % | 18 400 |
KEI autá | 38 % | 1 557 868 | — | — |
Spaľovacie autá | 28 % | 1 238 170 | 74,5 % | 69 600 |
Prečo Japonci preferujú hybridy?
Infraštruktúra vo veľkých mestách býva často preťažená a mnoho ľudí by jednoducho nemalo kam pripojiť elektromobil na nabíjačku. Hybridy sú ideálny kompromis medzi ekologickosťou a praktickosťou.
Hybridné pohony oproti plne elektrickým preferujú aj samotní výrobcovia. Najmä veľkí hráči ako Toyota a Honda. To znamená, že prechod na plne elektrické autá je pomalší, než v prípade automobiliek z iných krajín. Do vývoja hybridných pohonov investovali už od 90. rokov a vybudovali si obrovské know-how. V biznise sa riadia opatrnou stratégiou (slow and steady). Preto sa snažia odskúšanej, spoľahlivej a zákazníkmi obľúbenej techniky sa držať čo najdlhšie a vyťažiť z nej čo najviac.
Na trhu majú stále značný podiel KEI autá
Mestské mikro-autá s maximálnym objemom motora 660 cm3, výkonom 47 kW a dĺžkou najviac 3,40 m sú na pohľad pre Slovákov úplne neznámou kategóriou. Stačí však lepšie zaloviť v pamäti. Mnohí z vás sa určite vozili v Daewoo Tico. V skutočnosti išlo o licenčnú výrobu Suzuki Alto – čiže tiež KEI auto. Japonci ich radi kupujú najmä preto, lebo za ne platia trikrát nižšiu daň, než za klasické osobné autá. Menej platia aj za mýto či na trajektoch. Japonské mestá preplnenosťou pripomínajú králikárne. Problém sa týka nielen bývania ale aj parkovania. To znamená, že každý ušetrený centimeter sa počíta. Spotreba paliva sa bežne pohybuje od 3,5 l do 4,5 l/100 km. Dotankovať 25 až 30-litrovú nádrž je nepochybne rýchlejšie než nabíjať batériu, čo vzhľadom na preťaženú infraštruktúru v mnohých prípadoch ani nie je možné.
Ide o predpoveď budúcnosti trhu vo zvyšku sveta?
Ľudí aj áut každým dňom na svete pribúda. Súčasná situácia na japonskom trhu poukazuje na riziká elektromobility, ktoré by mohli nastať v husto osídlených mestách pri preťaženej infraštruktúre. Zároveň poukazuje na to, že spaľovacie autá môžu byť ešte dlho potrebné minimálne ako alternatíva nielen na diaľkovú prepravu, ale aj v mestách.