Medzi rokmi 2016 a 2020 čínska vláda vyčlenila na dotácie vraj 206 miliónov EUR
Najviac peňazí poputovalo do štátneho koncernu BAIC, takmer tretina. Vláda nezverejnila, koľko ktorej automobilke vyčlenili. Podľa údajov MIIT a SCMP reálne nevyplatili všetky dotácie. Dôvodom bola napríklad chýbajúca dokumentácia, nesplnenie technických štandardov alebo výsledky auditu. Zvyšok financií poputoval ostatným výrobcom ako napr. NIO, Xpeng, Chery a Dongfeng.
Alokované (€) | Reálne vyplatené (€) | Podiel na alokácii | |
---|---|---|---|
BAIC | – | 69,3 mil. € | 33,7 % |
BYD | – | 2,0 mil. € | 1,0 % |
Tesla | – | 0,45 mil. € | 0,2 % |
Ostatní | – | 134,2 mil. € | 65,1 % |
Spolu | 206 mil. € | 206 mil. € | 100 % |
Medzi rokmi 2021 a 2022 začali dotovať najmä súkromné firmy a startupy
Alokované (€) | Reálne vyplatené (€) | Podiel zo známych dotácií | |
---|---|---|---|
BYD | – | 4,44 mil. € | 49 % |
Tesla | – | 3,76 mil. € | 41 % |
Leapmotor | – | 0,34 mil. € | 4 % |
Ostatní | – | 0,46 mil. € | 6 % |
Spolu | nezverejnené | 9,0 mil. € | 100 % |
EÚ opätovala paľbu zvýšením dovozového cla
Európska komisia dospela k záveru, že čínski výrobcovia elektromobilov profitujú z rozsiahlych štátnych dotácií ako napríklad lacné pozemky, subvencované batérie, nízkorozpočtové financovanie či daňové úľavy. Zvýšenie základného dovozového cla (10 %) pre čínske hybridy a elektromobily má vyrovnať konkurenčné podmienky pre európskych výrobcov, ktorí sú v neférovej pozícii.
Výrobca / Skupina | Dodatočné clo | Spolu |
---|---|---|
BYD | 17 % | 27 % |
Geely | 18,8 % | 28,8 % |
SAIC (štátne) | 35,3 % | 45,3 % |
Tesla (Shanghai) | 7,8 % | 17,8 % |
Ostatní spolupracujúci | 20,7 % | 30,7 % |
Ostatní nespolupracujúci | 35,3 % | 45,3 % |