Medzi rokmi 2016 a 2020 čínska vláda vyčlenila na dotácie vraj 206 miliónov EUR

Najviac peňazí poputovalo do štátneho koncernu BAIC, takmer tretina. Vláda nezverejnila, koľko ktorej automobilke vyčlenili. Podľa údajov MIIT a SCMP reálne nevyplatili všetky dotácie. Dôvodom bola napríklad chýbajúca dokumentácia, nesplnenie technických štandardov alebo výsledky auditu. Zvyšok financií poputoval ostatným výrobcom ako napr. NIO, Xpeng, Chery a Dongfeng.

  Alokované (€) Reálne vyplatené (€) Podiel na alokácii
BAIC 69,3 mil. € 33,7 %
BYD 2,0 mil. € 1,0 %
Tesla 0,45 mil. € 0,2 %
Ostatní 134,2 mil. € 65,1 %
Spolu 206 mil. € 206 mil. € 100 %

Medzi rokmi 2021 a 2022 začali dotovať najmä súkromné firmy a startupy

  Alokované (€) Reálne vyplatené (€) Podiel zo známych dotácií
BYD 4,44 mil. € 49 %
Tesla 3,76 mil. € 41 %
Leapmotor 0,34 mil. € 4 %
Ostatní 0,46 mil. € 6 %
Spolu nezverejnené 9,0 mil. € 100 %

EÚ opätovala paľbu zvýšením dovozového cla

Európska komisia dospela k záveru, že čínski výrobcovia elektromobilov profitujú z rozsiahlych štátnych dotácií ako napríklad lacné pozemky, subvencované batérie, nízkorozpočtové financovanie či daňové úľavy. Zvýšenie základného dovozového cla (10 %) pre čínske hybridy a elektromobily má vyrovnať konkurenčné podmienky pre európskych výrobcov, ktorí sú v neférovej pozícii.

Výrobca / Skupina Dodatočné clo  Spolu 
BYD 17 % 27 %
Geely 18,8 % 28,8 %
SAIC (štátne) 35,3 % 45,3 %
Tesla (Shanghai) 7,8 % 17,8 %
Ostatní spolupracujúci 20,7 % 30,7 %
Ostatní nespolupracujúci 35,3 % 45,3 %