Podľa patentu ide o batériu s energetickou hustotou 400–500 Wh/kg, čo je dvakrát viac než pri dnešných lítium-iónových článkoch. Kľúčom k úspechu je inovatívne riešenie stability: Huawei do sulfidového elektrolytu pridáva dusík, čím eliminuje vedľajšie reakcie na rozhraní s lítiom. Práve tieto reakcie boli doteraz hlavnou prekážkou masovej výroby batérií s pevným elektrolytom na báze sulfidov. Nová architektúra má priniesť nielen vyššiu bezpečnosť, ale aj dlhšiu životnosť batérie.

Huawei v batériovom biznise?

Aj keď Huawei zatiaľ nie je výrobcom trakčných batérií, v posledných rokoch výrazne investuje do vývoja batériových materiálov a technológií. Už začiatkom roka 2025 si firma nechala patentovať aj spôsob syntézy sulfidových elektrolytov, ktoré sú síce extrémne vodivé, no ich cena často prevyšuje cenu zlata. Tento krok je súčasťou širšieho trendu medzi čínskymi technologickými a automobilovými firmami, ktoré sa snažia získať väčšiu kontrolu nad najdrahšou časťou elektromobilu – batériou.

Čína útočí na globálne prvenstvo

Čínske firmy v súčasnosti podávajú viac ako 7600 patentov na batérie s pevným elektrolytom ročne, čo predstavuje takmer 37 % celosvetovej aktivity v tejto oblasti. Kým tradiční lídri ako Toyota, Panasonic či Samsung investujú do vývoja batérií s pevným elektrolytom už viac než dekádu, Čína ich v počte patentov už dobieha a v niektorých oblastiach aj predbieha.

Realita verzus laboratórne čísla

Dojazd 3000 km a päťminútové nabíjanie sú zatiaľ len teoretické hodnoty! Ich dosiahnutie v praxi bude závisieť aj od infraštruktúry, ktorá dnes takýto výkon nedokáže zabezpečiť. Navyše, žiadna automobilka zatiaľ nepredstavila reálny prototyp s podobnými parametrami a samotné nabíjacie stanice nie sú pripravené na takéto rýchlosti.

Treba tiež dodať, že hoci si Huawei túto batériu patentoval, doteraz neposkytol žiadny dôkaz, že by takou technológiou skutočne disponoval alebo ju vedel vyrobiť v praxi.

Aj keď papierovo vyzerá dojazd 3 000 km ohromujúco, v realite by aj s takouto energetickou hustotou batérie bol výsledok oveľa skromnejší. Štandard CLTC udáva dojazd 3 000 km, čo je približne 2 500 km podľa WLTP a asi 2 200 km podľa EPA. V skutočných podmienkach by reálny dojazd mohol byť okolo 2 000 km, ak by takúto batériu auto naozaj malo. Na dosiahnutie dojazdu 3 000 km by ste totiž potrebovali batériu ťažkú ako polovica auta!

Konkurencia nespí

Zatiaľ čo Huawei a ďalšie čínske firmy hlásia prelomové patenty, BMW a Mercedes-Benz už testujú batérie s pevným elektrolytom priamo v prototypoch – napríklad v modeli BMW i7 či Mercedes EQS. Mercedes-Benz už dosiahol v testoch 25 % nárast dojazdu oproti súčasným batériám a plánuje ďalšie zlepšenia. Japonské značky ako Toyota a Nissan plánujú uviesť batérie s pevným elektrolytom do sériovej výroby v rokoch 2027–2028.

Ak sa podarí premeniť laboratórne sľuby na realitu, môžeme sa tešiť na elektromobily s dojazdom tisíce kilometrov a nabíjaním rýchlejším než natankovanie nádrže. Zatiaľ však ostávajú tieto čísla v rovine vízie a technologickej súťaže.