V zákulisí sa hovorí o úplne novej generácii benzínového radového šesťvalca BMW pomerne dlho a ani tentoraz ešte nemáme k dispozícii oficiálne dáta. S informáciami o nástupcovi súčasnej pohonnej jednotky B58 sa však podelil rešpektovaný nemecký denník Frankfurter Allgemeine Zeitung, ktorý mal možnosť zúčastniť sa prvého neverejného predstavenia novej techniky a detaily stoja za to.

Interné typové označenie sa v článku neobjavuje, ale vyplýva z neho, že agregát je pripravovaný pre novú sedmičku, veľké SUV X7 a z toho sa dá usúdiť, že sa objaví minimálne aj pod kapotou chystaného nového BMW radu 5.

Základný výkon trojlitrového motora má poskočiť na 380 koní, ešte zaujímavejšie ale je, že jeho spotreba sa má v porovnaní s aktuálnym B58 znížiť v priemere o liter benzínu na 100 kilometrov. Ak vás zaujíma, ako je niečo také možné, odpoveďou je, že kombináciou hneď niekoľkých starých ale i nových trikov.

O zásadné zvýšenie prevádzkovej efektivity sa má v prvom rade postarať systém čiastočnej deaktivácie valcov, ktorý vypne nielen príslušné sviečky a vstrekovače, ale zároveň zatvorí nasávacie i výfukové ventily, čím pri zníženej záťaži významne zredukuje čerpacie straty.

Namiesto hydrauliky elektrický Vanos

O zatvorenie ventilov sa postará Valvetronic, nemecký denník akurát neupresňuje, aký počet valcov motor BMW týmto odpojí – predpokladáme, že polovicu, takže tri zo šiestich.

Prezentácie novej pohonnej jednotky sa zúčastnilo hneď niekoľko vrcholných predstaviteľov BMW, okrem iného tiež Roland Welzmüller, teda šéf oddelenia zodpovedného za vývoj benzínových motorov. Aj vďaka nemu vieme, že nová R6 dostala kvôli zníženiu emisií variabilné časovanie ventilov, ktoré prvýkrát nie je ovládané elektro-hydraulicky ale len čisto elektricky. BMW tomuto systému hovorí e-Vanos, prestavovanie vačiek má byť dvakrát rýchlejšie v porovnaní s klasickou hydraulikou a má byť k dispozícii prakticky okamžite po naštartovaní, bez ohľadu na okolité nízke teploty, respektíve okamžitú viskozitu oleja.

Ďalším pozoruhodným (ale pochopiteľne nie revolučným) prvkom má byť dvojité vstrekovanie paliva. Jednoducho každý valec bude mať k dispozícii dva vstrekovače, jeden priamy a druhý nepriamy, pred nasávacími ventilmi. Okrem faktu, že sa tento motor nebude vďaka tomu trápiť zanášaním ventilov kvôli recirkulácii EGR, z prezentácie vyplynulo, že toto riešenie znížilo emisie pevných častíc v surových spalinách opúšťajúcich motor až o 95 percent. A klasické emisie spadli na polovicu.

Prepracovaný bol tiež výfukový systém, ktorý kombinuje trojcestný katalyzátor umiestnený čo najbližšie k motoru a jemnejší a tým pádom i účinnejší filter pevných častíc. Nasleduje druhý katalyzátor, pričom auto má mať také čisté výfukové plyny, že šesťvalec podľa Welzmüllera hravo splní chystanú normu Euro 7.

Štvorvalce neprídu skrátka

Posledným prvkom v systéme bude mild-hybridná technika postavená na 48-voltovej architektúre, pričom elektromotor v úlohe štartér-generátora poskytne ďalších 17 kW, teda 23 koní.

Pri premiére nového agregátu v Aachene Nemci potvrdili, že časom sa vyššie spomínané technológie objavia aj v menších štvorvalcových motoroch, termín ich nástupu na trh ale zatiaľ nepoznáme. Šesťvalce sa dostanú k prvým zákazníkom už v roku 2023.

zdroj: FAZ