Prečo tento koniec?
Je za tým zásadný prepad záujmu? Predajné čísla v Nemecku za prvých šesť mesiacov 2025 sú naozaj nízke: iba 58 Modelov S a 59 Modelov X dostalo nové ŠPZ. Pre porovnanie, Modelov Y sa predalo v rovnakom období 6305 kusov.
Produktová stratégia. Tesla súčasne akoby otáčala kurz smerom k lacnejším modelom. Prémiové S a X už nefigurujú vo viacerých európskych konfigurátoroch, zákazník si môže vybrať len z obmedzenej ponuky skladových alebo predvádzacích áut.
Výrobné a logistické dôvody. Model S a X sa vyrábajú v kalifornskom Fremonte. Po facelifte v USA sa zrejme Tesla rozhodla najprv saturovať domáci trh – zároveň však citeľne zredukovala výrobu týchto luxusných modelov kvôli nízkemu dopytu.
Podobná situácia aj inde. Luxusné modely zmizli nielen v Nemecku, ale aj z britského, nórskeho či francúzskeho trhu. V minulosti Tesla už podobne stopla objednávky po facelifte v roku 2021. Vtedy sa dodávky do Európy obnovili až po dvoch rokoch.
Je zastavenie predaja definitívne?
Ako bolo spomenuté, nikto z Tesly nevydal oficiálne stanovisko, takže nie je jasné, či ide iba o dočasné pozastavenie predaja z dôvodu príchodu faceliftu, alebo postupný koniec tejto dvojice na európskom trhu. Nižší dopyt, pomalšia obnova technológií v porovnaní s konkurenciou a zameraním na Model 3 a Y však napovedajú, že návrat Modelu S a X do Európy je prinajmenšom otázny.
Najnovšie kroky teda naznačujú a vyzerá to tak, že Tesla mení svoju európsku stratégiu. Čo to znamená pre európskych zákazníkov? Tento posun zároveň jasne ukazuje, že aj technologický líder, akým Tesla je, musí pružne reagovať na meniaci sa dopyt a preferencie na vysoko konkurenčnom trhu s elektromobilmi. Budúcnosť Modelov S a X v Európe tak zostáva veľkým otáznikom.