Aj keď ide o správu primárne mapujúcu situáciu na nemeckom trhu, bolo by naivné myslieť si, že slovenskí motoristi sú mimo nebezpečenstva. Aj u nás bol tento „šport“ dosť populárny a aj keď je v poslednom období okolo krádeží katalyzátorov priamo zo zaparkovaných áut ticho, neznamená to, že sa nedejú. Dôvod je pritom stále ten istý – rastúci dopyt po drahých kovoch.

Prísnejúca emisná legislatíva dvíha dopyt

Je to paradox, ale za zhoršujúcim sa stavom v oblasti krádeží katalyzátorov stojí, podľa autoklubu ADAC, nepriamo aj zvyšujúci sa legislatívny tlak na nižšie emisie. Automobilky (resp. ich dodávatelia) skrátka potrebujú stále viac drahých kovov potrebných na výrobu katalyzátorov, čo logicky vyvoláva tlak na dopyt po nich. Autoklub ADAC monitoroval situáciu okolo krádeží katalyzátorov, pričom zistil ich rastúcu tendenciu. Zo štatistík dokonca vyplýva, že obeťami krádeží katalyzátorov sa v Nemecku stali majitelia starších ročníkov modelov VW Polo a Opel Astra. Toto však treba brať s rezervou, v bezpečí samozrejme nie sú ani majitelia iných vozidiel. Problémom je, že dotknutým majiteľom vozidiel vznikajú obrovské škody, nové katalyzátory sú totiž veľmi drahé a prevádzka bez nich nemožná (legislatívne a často už aj technicky). Pri krádežiach zlodeji navyše často poškodia ďalšie súčasti výfukového potrubia, takže nakoniec narobia škodu za násobky toho, čo za ukradnutý katalyzátor na "čiernom" trhu dostanú.

Online obchod prekvitá

Ako príliš jednoduchá sa dnes žiaľ javí aj cesta predaja ukradnutých katalyzátorov. V dobe, keď viete takmer všetko predať pohodlne priamo z domova a stačí vám na to internet, je problém podobné aktivity kontrolovať. Účinné kroky sa aj v tejto oblasti samozrejme vyvíjajú, stále je ich však málo na to, aby dokázali podobným obchodom zabrániť úplne.

Čím je po nich na trhu vyšší dopyt, tým viac zlodejov katalyzátory lákajú. Situácii nepomáha ani ťažko kontrolovateľný online obchod s nimi.

Obrana nie je jednoduchá

Ak sa pýtate, ako viete krádežiam zabrániť, odpoveď nie je vôbec jednoduchá. V podstate tu platí jediné pravidlo – čím je ku katalyzátoru lepší prístup, tým jednoduchšie ho vedia zlodeji ukradnúť. Ak parkujete na ulici a k autu je dobrý prístup z oboch strán, treba byť obozretný. Nehovorím, že máme byť paranoidní a podozrievaví, ale určitá obozretnosť je vždy na mieste. Časom sa samozrejme vyvíja aj konštrukcia áut a sústavy hlavných katalyzátorov sú dnes skôr v motorových priestoroch, pri starších autách je však podstatná väčšina zádržných emisných systémov pod autom, preto sa stávajú častejším objektom zlodejov práve staršie autá. A z nich najmä tie so zvýšeným podvozkom.

zdroj: ADAC