Pozrite sa dnes na značku Dacia. Keď sa v roku 2005 Renault pokúšal o jej vzkriesenie, stal sa terčom posmechu a kritiky za plytvanie peňazí na projekt, ktorý je vopred odsúdený na zánik. Automobilovým svetom vládol blahobyt, príjmy ľudí rástli a nik si v roku 2005 nevedel a ani nechcel predstaviť, že by sa smerovanie ekonomiky a kúpyschopnosť obyvateľstva mohla otočiť iným smerom. V kontexte toho vyzerala výroba lacného sedanu, navyše s logom rumunskej automobilky bez akéhokoľvek imidžu, ako úplné šialenstvo. Dnes sme o 16 rokov ďalej a svet je úplne inde. Národ chudobneje, kúpyschopnosť klesá a Dacia kvitne ako nikdy predtým. Záujem o dostupné autá z nej dokonca robí značku s najmenším poklesom hodnoty a jej Sandero sa dostáva na pozíciu najpredávanejšieho auta Európy.

Lada sa hlási o slovo

Svoje želiezko v ohni má však Renault aj na druhej strane „opony“. Je ním ruská automobilka AvtoVAZ z Togliatti, na ktorú mnohí Európania nazerajú optikou dôb z prelomu tisícročí. Vtedy stála na pokraji krachu a jej výrobné haly opúšťali lacné, jednoduché a nekvalitne zmontované autá. Keď sa však Togliatti vymanilo spod „ochranných krídiel“ koncernu General Motors a automobilka sa ukryla pod patronát Renault Group, začalo Rusom svitať na lepšie časy. Ich symbolom je nielen výrobné portfólio predstavujúce prienik ruskej a francúzsko-japonskej techniky, ale aj nová politika orientácie na jednotlivé regióny svetového trhu. A tu sa ukazuje, že z Lady by sa mohol stať podobne úspešný produkt ako Dacia, len pre inú časť svetového trhu. Jedna vec však zostáva v Togliatti nemenná – Lada Niva Legend.

Ako poukazujú redaktori portálu Hotcars, práve tento ortodoxný ruský offroad by mohol byť, obrazne myslené, ašpirantom na titul Auto roka. V takmer nezmenenej podobe sa totiž vyrába aj po viac ako 40 rokoch produkcie, aj v „novom svete“ je vo vybraných regiónoch stále konkurencieschopný, typickým užívateľom poskytuje adekvátny komfort, kvalita jeho výroby poskočila správnym smerom a aj v roku 2021 zostáva robustným, odolným a praktickým autom pre odľahlejšie regióny. Navyše si stále zachováva svoj pôvodný charakter a ani v roku 2021 sa z Nivy nestala predražená „imidžová“ záležitosť, ktorá dávno opustila svoju pôvodnú myšlienku. Portál Hotcars mal pri tomto prirovnaní na mysli Mercedes-Benz G, ktorý sa časom pretransformoval z pracovného náradia na luxusný terénny dostavník dostupný stále užšiemu spektru zákazníkov. Práve viac ako 40 rokov nemenný charakter Nivy Legend ju podľa Hotcars pasuje aj v roku 2021na horúceho kandidáta na najlepšie auta roka. Súhlasíte?

zdroj: Hotcars