Či sa vám to páči alebo nie, výsledok je v podstate definitívny. Ak sa nestane niečo nepredvídané (s ohromným ekonomickým či iným dosahom), automobily so spaľovacími motormi v Európe od roku 2035 končia. Teda – samozrejme – nie úplne...

Tie, ktoré už budú na cestách, budú môcť (minimálne istý čas) jazdiť nerušene ďalej, zákaz sa totiž vzťahuje len na nové registrácie. Istú nádej možno vzbudzuje stále otvorená možnosť, že si budeme môcť po roku 2035 kúpiť nové autá schopné spaľovať syntetické palivá, pre bežného zákazníka to ale v tejto chvíli prakticky nič neznamená.

Aby mohol byť napríklad e-benzín dostupný za rozumnú cenu, EÚ by musela jasne, zrozumiteľne a hlavne čo najskôr oznámiť, že bude skutočne povolený. Tým by sa mohli ďalej vyvíjať technológie spojené s jeho výrobou, postupne zvyšovať jeho podiel na trhu a od toho už je len krok aj k lepšej dostupnosti.

Lenže v situácii, keď má Európska komisia pred sebou na stole len „nezáväznú výzvu“, aby o syntetických palivách niekedy v budúcnosti rozhodla, sa logicky nebude zvyšovať ani počet firiem investujúcich do jeho produkcie. Povestnú mačku vo vreci bude chcieť len málokto.

Novou dohodou o zákaze spaľovacích motorov si navyše nepomôžu ani malosérioví výrobcovia. EÚ síce zahrnula do dokumentu výnimku pre automobilky s ročnou produkciou do 10 tisíc áut, lenže tie dostali odklad len o 12 mesiacov.

Týka sa to značiek ako Ferrari, Lamborghini či Bentley, ale v podstate platí zákaz klasických pohonných jednotiek aj pre ne. Rok navyše je len danajský dar, ktorý v kontexte s chystanou transformáciou nič neznamená. Ak by sa chceli uvedené automobilky zákazu vyhnúť úplne, museli by ročnú produkciu zraziť pod 1000 vozidiel ročne, čo pri zákazkovej produkcii nie je nereálne, ale skôr málo pravdepodobné.

zdroj: Autonews Europe, Lamborghini, Ferrari