Ale vráťme sa k RX-7, prvú generáciu označovanú ako SA a neskôr FB predstavili v Japonsku v roku 1978. Ľahký dvojdverový športiak poháňal malý, ale na tú dobu výkonný motor s označením 12A. Atmosférický dvojrotor vytlačil z 1,2 l motora 102 k a točil 7000 otáčok. Auto s hmotnosťou 1000 – 1100 kg v závislosti od výbavy, prekvapilo fantastickou ovládateľnosťou. Ľudia i novinári si RX-7 obľúbili, Mazda z prvej generácie predala vyše 470 000 kusov, čo je viac ako polovica zo všetkých generácií spolu. Automobilka predala viac ako 800 000 RX-7 všetkých troch generácií.

Mazda RX-7 oslavuje 40 rokov

Prvá generácia RX-7 prišla pred 40 rokmi

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Druhú generáciu, známu ako FC, predstavili v roku 1985. RX-7 ponúkali s atmosférickým i turbo motorom 13B. To bol 1,3 l dvojrotor, ktorý produkoval bez prepĺňania 146 k a neskôr 160 k, turbo verzie mali na začiatku 185 k a po facelifte 215 k. Dizajnéri Mazdy RX-7 FC mali silnú inšpiráciu v Nemecku, a preto nie je náhoda, že sa auto veľmi podobá na Porsche 944.

Mazda RX-7 oslavuje 40 rokov

Druhá generácia RX-7 nezaprie inšpiráciu v Porsche 944

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

S treťou a poslednou generáciu RX-7 FD predstavili v roku 1992 a výrobu ukončili v roku 2002. Mazda už nehľadala inšpiráciu u Porsche, ale išla vlastnou cestou, a to sa aj oplatilo. Tretia generácia RX-7 je jedno z najkrajších áut, aké kedy Japonci vytvorili. Dizajn FD dokáže osloviť aj dnes, viac ako 25 rokov od uvedenia. Pod kapotou bol znova motor 13B, ale vo verzii REW s dvoma sekvenčnými turbami, jedno zaberalo pri nízkych otáčkach a druhé sa pridalo pri 4500 ot. 1,3 l Wankel produkoval od 252 k do 280 k.

Mazda RX-7 oslavuje 40 rokov

Mazda RX-7 Spirit R, posledná RX-7, ktorú v Hirošime vyrábali

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Mazda RX-7 bola úspešná aj v motoršporte, a to ako na asfalte, tak aj na rýchlostných skúškach rally. RX-7 vyhrala 24-hodinovku s Spa v roku 1981, pretekala aj v Le Mans (v roku 1991 vyhrali 24-hodinovku v Le Mans, to však bola Mazda 787B poháňaná 4-rotorom R26B) a šialenej rally skupine B. Tu musíme spomenúť aj našu rally legendu, Jožka Béreša, ktorý si jednu RX-7 skupiny B postavil. V rokoch 1980 a 1981 vyhrala RX-7 prestížny britský šampionát BTCC. Najväčšie úspechy však žali v americkej sérii IMSA, kde počas 12 rokov vyhrali 100 pretekov.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

zdroj a foto: carscoops.com

video: Mazda UK, stanoGTi