To MPV kupé berte samozrejme s rezervou, kam by ste ale Avantime inak zaradili? Minivan je to bezpochyby, karoséria je dvojdverová, len ten kolmý zadok celkom úspešne rozbíja vyššie uvedenú definíciu. A hovoriť mu prerastený trojdverový hatchback, nám vážne príde trochu nedôstojné.

Aj preto možno ani samotná automobilka nedokázala presne definovať, čo vlastne navrhlo jej štylistické oddelenie pod vedením geniálneho Patricka Le Quémenta. A to bol problém. Renault síce stvoril úžasne originálny stroj, nikto ale dosť dobre netušil, pre koho je určený. A s tým prišiel ruku v ruke aj minimálny záujem zo strany zákazníkov.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Zaujímavé dvere

Ako technický základ konštruktérom poslúžil Renault Espace z roku 1996, teda klasické veľkopriestorové MPV. Avantime však priniesol množstvo odlišností, ako napríklad spomenutý len jeden pár dverí zavesený na neobyčajných pantografických pántoch. Vďaka tomu sa otvárali dopredu a následne pod určitým uhlom, takže ste mohli vystúpiť aj v stiesnenom priestore. Pri ich dĺžke 1,4 metra to bol skoro zázrak, háčik bol akurát v tom, že samotné dvere vážili takmer 60 kg.

Už v tej dobe Francúzi skúšali preraziť dvojfarebným lakovaním. Strecha a stĺpiky mali iný odtieň ako zvyšok karosérie, pričom stredové stĺpiky by ste tu hľadali zbytočne. Dizajnéri jednoducho chceli navrhnúť automobil, ktorý by po otvorení okien ponúkol ničím nerušený výhľad. To sa skutočne podarilo, utrpela tým však torzná tuhosť karosérie a dokážete si asi predstaviť, že do auta v tomto stave celkom dosť fúkalo.

Nádherný výhľad von z auta ale aj rôzne farebné kombinácie interiéru.

Aby Renault oslovil aj náročnejšiu klientelu, už sériová výbava bola bohatá. V štandarde ste preto dostali xenónové svetlá, 16-palcové hliníkové disky alebo ESP. Vo drahších verziách nechýbala presklená strecha, automatická klimatizácia, navigácia či kožené čalúnenie, ktoré ste našli aj na palubnej doske. Keď už sme pri vnútornom priestore, tam tiež neostal kameň na kameni. Napríklad ovládanie klimatizácie bolo premiestnené k základni A-stĺpika, vľavo od volantu a zrkadlovo našiel tlačidlá na opačnom konci aj spolujazdec. Rýchlomer, samozrejme digitálny, bol uprostred, rovnako ako aj displej navigácie.

Pod prednou kapotou ste mali na výber jeden z troch motorov. Všetky poháňali predné kolesá v spolupráci so 6-stupňovou manuálnou alebo 5-stupňovou automatickou prevodovkou. Základom bol dvojlitrový zážihový štvorvalec s výkonom 120 kW (163 koní). Naftové agregáty zastupovalo 2.2 dCi so 110 kW (150 koní) a najvyššie stál benzínový trojlitrový šesťvalec s výkonom 152 kW (207 koní), ktorý je dnes najvyhľadávanejšou motorizáciou.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Za výrobou stála spoločnosť Matra, ktorá však po rozhodnutí Renaultu postaviť štvrtú generáciu modelu Espace s bežnou oceľovou karosériou prišla o ďalší odbyt. S tým aj po troch rokoch skončila výroba Avantime, ktorý oslovil 8545 zákazníkov. Je to na exkluzivitu veľa alebo málo? Tak či onak, netrúfneme si povedať, či bude Avantime niekedy považovaný za vyhľadávanú klasiku, už teraz sa ale nájde dosť ľudí, ktorí ho považujú za vzácny a veľmi zaujímavý youngtimer. Čo si o tomto kúsku francúzskej techniky v avantgardnom obale myslíte vy?