Syntetické palivá a ich budúcnosť, či úplný zákaz, sú takmer ústrednými témami súčasnosti. Emisná norma Euro 7 na seba síce momentálne strháva veľkú časť pozornosti, v zákulisí sa však bojuje omnoho podstatnejší boj. EÚ totiž tvorí legislatívu, ktorá bude regulovať používanie jednotlivých druhov palív. Kým jedna politická vetva (+ rôzne záujmové skupiny) tlačia na úplný zákaz používania syntetických palív vyrobených z obnoviteľných zdrojov, iná skupina odborníkov varuje nad jednostrannou orientáciou na elektromobilitu. Zväz nemeckého automobilového priemyslu má vo veci jasno a prostredníctvom svojej prezidentky Hildegard Müllerovej jasne odkazuje, že všetky politické dohady sú len stratou času. Z podstaty logiky vyplýva, že bez syntetických palív sa svet, ani EÚ po roku 2035 jednoducho nezaobídu.

A čo s tými miliónmi áut so spaľovacími motormi urobíte?

„CO2 neutralita v sektore dopravy sa pochopiteľne nevyrieši len elektromobilitou,“ hovorí Müllerová. „Aj keby sme mali v ideálnom prípade v roku 2030 na cestách 15 miliónov elektromobilov, prevažná väčšina vozového parku bude stále so spaľovacími motormi. V EÚ je momentálne 280 miliónov áut so spaľovacími motormi, na celom svete je ich 1,5 miliardy. Klimaticky neutrálna doprava bez premýšľania o skladbe vozového parku a jeho dekarbonizácii nie je možná,“ pokračuje Müllerová a zároveň dodáva, že jediným riešením ako znížiť emisnú stopu pri využívaní súčasného vozového parku so spaľovacími motormi je používanie syntetických palív. VDA preto bude naďalej pokračovať v podpore vývoja obnoviteľných syntetických palív. Müllerová ďalej kritizuje Brusel za jeho nerozhodnosť. „Je pre mňa nepochopiteľné, že Brusel je v tejto oblasti tak nerozhodný a opakovane sa postavil proti syntetickým palivám. Doteraz pritom nepredložil vlastné riešenia aktuálnej situácie,“ doplnila Müllerová. O roku 2035 sa síce hovorí ako o konci predaja áut so spaľovacími motormi, no to automaticky neznamená, že vozový park budú odvtedy tvoriť len elektrické autá. To je naivná predstava, upozorňuje Müllerová. Naopak, pripomína, že do roku 2035 musíme zabezpečiť novú generáciu palív určenú práve pre už existujúce autá so spaľovacími motormi.

zdroj: Reuters